Byggahus.se

Flytta rosor

1. A
    Medlem · Stockholm · 696 inlägg

alacs

Medlem
    Har en uppsjö olika rosor på ett ställe i trädgården som ska göras om. Ingen aning om vad de heter, dock. 4 plantor är lågt växande (marktäckande?) 3 rosa och en vit, med "klasar" av blommor. När på året ska jag flytta dessa, och hur ska jag göra? Ska jag flytta dem i höst när de blommat ut, eller i vår i samband med att jag beskär dem?

Eftersom jag är novis på rosor beskar jag alla rosor ner till 2-3 dm i våras, och de blommar för fullt allihopa fn.

/alacs

2. yonna
    Medlem · Österlen · 7 342 inlägg

yonna

Medlem
    Rosor flyttas företrädesvis på hösten ... men jag bör hålla tyst när det gäller rosor ... bara jag tittar på en rosbuske dör den ...

3. Sommartorparn
    Byggnadsvårdare · 3 011 inlägg

Sommartorparn

Byggnadsvårdare
    Det stämmer att rosor planteras bäst på hösten, MEN om dessa är taggmonster så skulle jag vänta till våren i samband med beskärning. Dvs. Först klippa ner rejält o sedan flytta. Sedan måste man vara väldigt noga med att vattna efter försommaren brukar vara torr. Man måste nog stödvattna hela första sommaren.

4. L
    Medlem · 211 inlägg

lgf02001

Medlem
    Har en hel del rosor själv och har flyttat om både på hösten och våren. Har inte märkt ngn skillnad. Beskär ner grenverket när du flyttar dom. Om man har rosor som är på gränsen till härdiga är det kanske vettigast att flytta dom på våren så de hinner rota sig. Lite mer härdiga rosor tror jag det kvittar på.

5. M
    Medlem · Stockholms län · 3 inlägg

Mådan

Medlem

Flyttar när jag vill

Hej,

Jag flyttar allt - såväl rosor som perenner och buskar - som växer i trädgården från vår till höst helt okänslig för växtens eventuella preferenser. Har faktiskt alltid fungerat och allt har blommat vidare som om inget hänt. Måste dock understryka vikten av att ta en rejäl jordklump och helst gräva upp med grep och inte spade så att man inte kapar för mycket av rotsystemet. Vattna riktigt ordenligt på nya planteringsstället och fortsätt vattna ordentligt resten av säsongen.

6. A
    Medlem · Stockholm · 696 inlägg

alacs

Medlem
    Tack, då tror jag jag satsar på en flytt så snart de har blommat ut. Härdiga är de definitivt - har säkert 15 år på nacken, minst! Och eftersom jag har 10-12 st som ska flyttas så provar jag först med 2 st nu denna höst och ser hur det går, så tar vi resten senare.

/alacs

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.