Hej,
vi har planterat ~90 cypresser som vi skall ha som en häck har jag tänkt mig. De är planterade ganska tätt med max 30cm avstand. Nu påstår grannarna att de är mycket tätta och att vi borde ha mer avstånd mellan plantorna. Cypresserna är 80-100cm idag. Vi funderar om vi skall plantera om från 4 i rad till 3 i rad, vi tar bort en behåller de utersta och planterar om 1 ...
Vad är rekommenderad avstand om vi skall ha de som häck på ~3 meters höjd respekive närliggande/berörda träd på 4 metershöjd?

En annan fråga är om vi gjorde rätt att gödsla de med Algomin under planteringen, ser att enstaka plantor börjat torka ...

30 cm avstånd låter väldigt tätt va? kanske 40-50 vore mer lagom. Det beror iofs på vilken sort ni valt på cypressen (nån "'ädel" sort som är hyggligt härdig hoppas man kanske). Ta reda på exakt benämning och hör med plantskolan/producenten av cypressen. Dom borde veta hur tätt man kan ha dom och hur stora (breda) dom blir i framtiden.

Men kul med en cypresshäck! Lycka till.

Jag kastade ett getöga i min uråldriga Det Bästas trädgårdsbok (som fortfarande är outstanding i mycket) och där står att cypresshäck sätts med 35 cm mellanrum. Jag skulle inte börja riva i de redan etablerade plantorna, faktiskt. Eftersom de står tätt påverkar detta tillväxten men inte tror jag detta kommer att hämma höjden. Att gallra osymetriskt tror jag inte du vinner något på.

Men visst kan du fråga i plantskolan där du köpte cypressbarnen.

Jag konfronterade en cypressälskare om ditt problem och det här kom vi fram till: vi utgår från att du köpt ganska små plantor. Cypress kan bli ganska rejäl i omfång och känner du själv att de står för tätt kan du plocka bort varannan planta (förhoppningsvis kan dessa återanvändas ngn annan stans). Det är viktigt att häcken blir jämn och detta är orsaken till att du inte skall gallra ojämnt. Eftersom plantorna kommit igång med tillväxten redan första säsongen (de kan nämligen stå och stampa en tid efter nyplanteringen) kan du räkna med att häcken ändå blir tät ganska snabbt efter en gallring. Det gäller även för dig att hålla in bredden så småningom eftersom barrträd aldrig blir tätare än ytskiktet.

Tack Yonna,
på vissa ställe är det <30cm avstånd,
vad jag tänker göra är att misnka antalet med skalan 4:3, dvs jag plockar bort var tredje medan jag planterar om det andra cypressen i mitten mellan 1 och 4. 1 och 4 behöver jag inte röra.
Jag har plats för de överblivna cypresserna :) Plantorna är 80-100cm och de är av typen "columnaris" blå/gröna.
De är planterade för 2-3 veckor sedan, hur påverkar omplanteringen de? Vad skall man gödsla med? Funkar algomin?

Hälsningar / Feelgood

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.