3 238 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Elak mot björken?
Ska bygga en trädkoja till pojken och en av björkarna ligger därmed risigt till eftersom jag tänkte bygga runt stammen.
Den är c:a 10 meter och har diameter på c:a 30 cm.
Det skulle underlätta väldigt om det gick att skruva ett tiotal skruvar i stammen men jag vill ju helst att björken inte lider av det. Så frågan är om den kommer att lida av mitt ingrepp eller om jag måste anstränga mig för att konstruera kojan utan att skruva i stammen.
Den är c:a 10 meter och har diameter på c:a 30 cm.
Det skulle underlätta väldigt om det gick att skruva ett tiotal skruvar i stammen men jag vill ju helst att björken inte lider av det. Så frågan är om den kommer att lida av mitt ingrepp eller om jag måste anstränga mig för att konstruera kojan utan att skruva i stammen.
Den klarar sig.
Jag tittade nyligen på ett trädhus, som byggts av en kommun i närheten. Det är ett rejält stort hus, högt uppe i träna. Det är bultat i stammen till ett par bokar. På en informationstavla kan man läsa att kommunen garanterar att träden inte tar skada av detta.
Jag tittade nyligen på ett trädhus, som byggts av en kommun i närheten. Det är ett rejält stort hus, högt uppe i träna. Det är bultat i stammen till ett par bokar. På en informationstavla kan man läsa att kommunen garanterar att träden inte tar skada av detta.
Är väl också en fråga om vilket material bultarna är i, men där är jag inte särskilt bevandrad. Minns bara att man kan ta död på träd rätt snabbt genom att slå lite koppar/mässingspik i dem. Trädskuggade grannar har väl ganska ofta gjort sig skyldiga till detta. Men om galvat eller rostfritt är bäst eller minst skadligt vet jag inte. Någon intuition säger mig att syrafast borde vara bäst dock.
Skadan i trädet som detta ingrepp orsakar försvagar trädet mot sjukdommar. En inkörsport av diverse svampar o skit uppstår. Förhoppningsvis kapslas såret in och trädet fortsätter och leva, men det växer ju och då kanske det blir ett allt större tryck mot träkostruktionen med tiden. Kanske man kan med hjälp av en ram runt stammen som vilar mot grenklykor eller nått kan vara ett alternativ, äh, det lät krångligt. Gör som du vill men trädet kan, om du har riktig otur bli kraftigt försvagat, snabbt.
Klicka här för att svara