Är det försent att plantera tuja i september?
handlaren säger att det går bra,men vissa personer säger att risken är stor att dom fryser bort första vintern. vem ska jag tro?
hur djupt ska dom planteras? går vanlig jord som man har på tomten bra eller ska man blanda men nån annan jord?
handlaren säger att det går bra,men vissa personer säger att risken är stor att dom fryser bort första vintern. vem ska jag tro?
hur djupt ska dom planteras? går vanlig jord som man har på tomten bra eller ska man blanda men nån annan jord?
vet att det blev i fel ämnestråd ,men nån kan väl svara?
Vi planterade Thuja så sent som oktober och det är helt ok! Det du ska tänka på är att vattna ordentligt om hösten är torr och GLÖM INTE att vatttna igen på våren om det inte regnar rejält. Jag upplever den känslig som ung dvs i 3 år iaf att den behöver stöd vattnas på våren om det är torrt, hellre för mkt än för lite brukar ju regeln vara....
Är inte försent. Är det torrt, vattna. Gärna för mycket. Skydda växten med väv under våren när solen börjar skina och det är fortfarande tjäle i marken. Annars blir dom snabbt bruna.
Har en fråga i samma ämne:
Vad har hänt med våra thujor?Vi har satt dem för ca 2 år sedan och man kan väl inte skylla på för lite vatten i sommar.
Har redan fått ta bort ett par stycken som varit döda och nu verkar det vara dags för ännu fler.
Tacksam för snabba svar.
P.S Har för ca 1 vecka sedan lagt på kogödsel för att ge näring.
Vad har hänt med våra thujor?Vi har satt dem för ca 2 år sedan och man kan väl inte skylla på för lite vatten i sommar.
Har redan fått ta bort ett par stycken som varit döda och nu verkar det vara dags för ännu fler.
Tacksam för snabba svar.
P.S Har för ca 1 vecka sedan lagt på kogödsel för att ge näring.
Hej.
Svårt å säga, men det ser inte bra ut
! Hur gjore du när du planterade? Inget gödsel i gropen hoppas jag? När började de först att gulna? Vattnade du i våras april-maj när det var mkt torrt? Vi hade några lessna i våras eftersom jag missade lite med vattningen (som är A o O), jag gödslade med hönsgödsel i slutet juni och nu har de alla repat sig ordentligt och växer så det knakar.
Svårt å säga, men det ser inte bra ut
Vid närmare kikande på en förstorad bild, tycks det mig som alla är lite klena för å vara 2 år gamla?? Det är viktigt med gödsel på våren när de växer. Har de fått det i våras?
är det så att du "matat" dom snålt, får du nog tänka dig att ta tag i dom till våren, nu känns ev lite försent. Lägg på hönsgödsel som är kväverikt (gillar alla GRÖNA växter) när det regnar ordentligt och om det är en regnfattig vår /sommar, VATTNA!
De tar sig garanterat om de bara är GULA nu. Har de blivit BRUNA är det nog kört iaf kommer det att ta tid innan nytt grönt visar sig.
är det så att du "matat" dom snålt, får du nog tänka dig att ta tag i dom till våren, nu känns ev lite försent. Lägg på hönsgödsel som är kväverikt (gillar alla GRÖNA växter) när det regnar ordentligt och om det är en regnfattig vår /sommar, VATTNA!
De tar sig garanterat om de bara är GULA nu. Har de blivit BRUNA är det nog kört iaf kommer det att ta tid innan nytt grönt visar sig.
Jag visste inte att man skulle gödsla i våras så det har vi inte gjort.Vi får väl stå vårt kast nu,tyvärr.
Tack för alla svar!
Tack för alla svar!
Misströsta inte! Gödsla till våren och du ska se de gillar säkert kodyngan du lagt på
. Är de som sagt gula repar de sig! Gödsla ett par år framöver (våren)så kommer du få tjock fin häck. Glöm ej vatten om det är mkt torrt under samma mängd år.
har också liknande problem 
hur gödslar man om man har 7cm täckbark över jorden? Är Algomin bra eller är det bara natur ko/hönsgödsel som gäller?
hur gödslar man om man har 7cm täckbark över jorden? Är Algomin bra eller är det bara natur ko/hönsgödsel som gäller?
Ska man lägga hönsgödslet ovanpå eller mylla ner lite i den befintliga jorden?
Får väl byta ut ett par thujor och tänka på de kloka råd man fått.Kan man plantera ett par nu eller ska man vänta tills i vår?
Får väl byta ut ett par thujor och tänka på de kloka råd man fått.Kan man plantera ett par nu eller ska man vänta tills i vår?
Algomin är naturgödsel gjort på alger bl a, det använder jag gärna i rabatter (trädgårdsgödsel) och algomingräsmattegödsel på gräsmattan och ska du köra algomin på häcken bör det nog vara den. Men om jag hade 7 cm täckbark skulle jag kanske vattnat med hönsgödsel som fått ligga i en stor kanna vatten någon dag o lösas upp och rör runt... luktar inte chanel no 5 precis, men gör gott. Har man många meter häck tar det lite tid att göra så förstås.... Jag använder uteslutande hönsgödsel till mina Brabanthäckar och också bara de första åren.