Skulle vilja bygga en liten stödmur för att jämna ut en liten sluttning runt altanen. Den blir som mest 50cm hög tror jag/hoppas jag, även om jag nu bara använt ögonmått. Funderar på om man kan göra det med tryckimpregnerat virke i typ 95X95mm eller liknande. Men hur förankrar man dem med varandra? Vill ju inte att de ska braka ut på gången helt plötsligt liksom. Och hur kör man grundarbetet bäst? Har svårt att se att jag skulle kunna komma åt med en padda där. Eller finns det små sådana? Men makadam som får ligga till sig ett tag?
Tack för hjälpen lite i förskott!
Tack för hjälpen lite i förskott!
tunna lager kan man packa med handverktyg tex en bit av dinna 95X95 med ett handtag på som en stor mortel ungefär.
Får det ligga så kommer vattnet att hjälpa till att packa också.
Ett sätt att få det hela att hålla ihop är att du borrar igenom alla stockar och sen klappar ned en bit armeringsjärn genom stockarna och ned i backen under. Ju grövre järn du får ned ju stadigare. Man kan göra samma sak horisontelt också för att stabilisera lite till
Får det ligga så kommer vattnet att hjälpa till att packa också.
Ett sätt att få det hela att hålla ihop är att du borrar igenom alla stockar och sen klappar ned en bit armeringsjärn genom stockarna och ned i backen under. Ju grövre järn du får ned ju stadigare. Man kan göra samma sak horisontelt också för att stabilisera lite till
Nu har jag googlat som tusan och det verkar inte ens behövas makadam eller liknande under? Utan jag kan lägga byggtimret direkt på marken. Klart smidigare. Sen ska man bygga ett "ankare" ut från muren in i jordmassorna som håller emot trycket, samt armeringsjärn som du sa rätt ner i marken. Men jag hittade inget förslag på hur man döljer armeringsjärnen? Och ska man köra ett genom alla stockarna eller den understa - ner i marken, nummer två - ner i nummer ett osv? Man kanske kan sätta fast den översta med några vinkeljärn (fast ovinklade vad tusan nu de heter igen) istället?
Bifogar en bild på hur det ser ut idag. Där marmorkrossen ligger vill jag istället ha en mur runt om och höja upp till samma nivå som altanen (som jag håller på och lägger om som synes).
Bifogar en bild på hur det ser ut idag. Där marmorkrossen ligger vill jag istället ha en mur runt om och höja upp till samma nivå som altanen (som jag håller på och lägger om som synes).
Jag skulle definitvt lägga ett bättre matrial direkt under stockarna än bara den vanliga marken men det är tycke och smak.
Har du bra teknik och precision så kan du ju borra genom alla stockar utm den översta, klappa armeringsjärn så att de sticker upp ca 6-7 cm och sen borra lagom långt in i de översta stockarna. Har du borrat och måttat rätt så är det ju bara att vända dem upp och ned och lägga på "locket"
Har du bra teknik och precision så kan du ju borra genom alla stockar utm den översta, klappa armeringsjärn så att de sticker upp ca 6-7 cm och sen borra lagom långt in i de översta stockarna. Har du borrat och måttat rätt så är det ju bara att vända dem upp och ned och lägga på "locket"
Jag har gjort något liknande fast högre.... Över 1m på en del ställen..
Jag grävde ner och gjöt fast 95x95 stolpar och sedan skruvade jag (på utsidan av stolparna) 45x145 reglar med rostfria skruv... Har iaf hållt en vinter.. Kanon snyggt om jag får säga det själv. Ska se om jag kommer ihåg, så kan jag lägga in några bilder...
Jag grävde ner och gjöt fast 95x95 stolpar och sedan skruvade jag (på utsidan av stolparna) 45x145 reglar med rostfria skruv... Har iaf hållt en vinter.. Kanon snyggt om jag får säga det själv. Ska se om jag kommer ihåg, så kan jag lägga in några bilder...
Klicka här för att svara