14 394 läst ·
12 svar
14k läst
12 svar
Gunga av bildäck
Hejsan!
Har några gamla bildäck och tänkte fixa en gungställning åt barnen. Ställningen är inget problem, men jag undrar vad man skall behandla bildäcket med för att det inte skall svärta ner kläder och händer. Oavsett hur mycket man tvättar det så blir man ju svart när man tar i det. Funkar det att spraymåla och lacka ytan? Känns som att det kommer att spricka och flagna, eller?
Tacksam för tips om någon har gjort detta själv.
Har några gamla bildäck och tänkte fixa en gungställning åt barnen. Ställningen är inget problem, men jag undrar vad man skall behandla bildäcket med för att det inte skall svärta ner kläder och händer. Oavsett hur mycket man tvättar det så blir man ju svart när man tar i det. Funkar det att spraymåla och lacka ytan? Känns som att det kommer att spricka och flagna, eller?
Tacksam för tips om någon har gjort detta själv.
Har bara byggt en gunga i hela mitt liv, det var till min lillasyrra, hon blir trettio nu.
Men jag tog bara ett däck som jag hade liggandes ute, så min fundering gällande att det svärtar är att du kanske behöver ett gammalt däck som solen har bearbetat.
Liten fundering.
Men jag tog bara ett däck som jag hade liggandes ute, så min fundering gällande att det svärtar är att du kanske behöver ett gammalt däck som solen har bearbetat.
Liten fundering.
Jag skulle inte vilja använda däck till en gunga. Däck innehåller alla möjliga aromatiska oljor som inte är bra att gnida mot kroppen. Detta förutom att de svärtar ner..
Tror även att det är en annan blandning i däcken mot förr, de första åren jag hade körkort hade jag sommardäck även på vintern, nu är det ju omöjligt, de blir som puckar på en gång. Kan ha med att de färgar av sig? Ja eller vad vet jag egentligen.
Det är knappast (?!) några problem att använda däck i gungor. Och det kan inte vara så att man använder gamla däck bara. Det nyförsäljs ju gungor med däck och det är ju mycket hårda krav på all lekutrustning

MathiasS skrev:
Ps: Helt enig med ditt inlägg.
På våran gata i stan fanns det en unge som dog pga han slickade så mycket på gungorna. Det var dom aromatiska oljorna som tog hans liv. 
Det nästan lika tragiska var att hans föräldrar hade sagt till honom att inte gunga på dom för hans fingrar blev alldeles svarta av däcken.
Det nästan lika tragiska var att hans föräldrar hade sagt till honom att inte gunga på dom för hans fingrar blev alldeles svarta av däcken.
Hej igen. Nu äntligen lossnade tummen och jag ringde en firma som levererar däckgungor. Inget farligt i dessa enligt inlägget ovan 
http://www.scancord.net/park_och_le...stallningar/gungor_och_gungsitsar/p735_93.php
De använder däck som har kasserats vid tillverkningen och inte varit ute och rullar på vägarna, därmed mycket renare. Sen behandlas de inte med lack/färg eller silikon längre (detta gjorde man förr i tiden, men av miljöskäl har man slutat med detta). Det enda som sker med däcket är att det tvättas innan det är redo att dungas på.
Men eftersom jag inte har ett nytt däck utan ett begagnat så skall jag nog tvätta det ordentligt först. (Hur? Ligga i ett bad lång tid med avfettningsmedel kanske?) Sen borde silikon funka bättre än lack eftersom det är mer följsamt.
Det scancord meddelade mig var att det spricker troligtvis efter ca 1 år pga UV-strålningen, men då får man väl fräscha upp det inför nästa säsong med lite nytt silikon. Kan ju inte vara jättejobbigt.
Jag testar och skall provgunga med ett par vita byxor.
http://www.scancord.net/park_och_le...stallningar/gungor_och_gungsitsar/p735_93.php
De använder däck som har kasserats vid tillverkningen och inte varit ute och rullar på vägarna, därmed mycket renare. Sen behandlas de inte med lack/färg eller silikon längre (detta gjorde man förr i tiden, men av miljöskäl har man slutat med detta). Det enda som sker med däcket är att det tvättas innan det är redo att dungas på.
Men eftersom jag inte har ett nytt däck utan ett begagnat så skall jag nog tvätta det ordentligt först. (Hur? Ligga i ett bad lång tid med avfettningsmedel kanske?) Sen borde silikon funka bättre än lack eftersom det är mer följsamt.
Det scancord meddelade mig var att det spricker troligtvis efter ca 1 år pga UV-strålningen, men då får man väl fräscha upp det inför nästa säsong med lite nytt silikon. Kan ju inte vara jättejobbigt.
Jag testar och skall provgunga med ett par vita byxor.
Långbad tror jag stället till mer problem än det löser. Kör med vanlig avfettning + tjärlösare och avsluta med diskmedel + borste och massor med vatten så borde det vara så rent som det blir?
1500sek ex moms hos scancord - man borde kanske starta egen tillverkning?
1500sek ex moms hos scancord - man borde kanske starta egen tillverkning?
Klicka här för att svara