Hej,
Jag skall bygga en mur som skall bli cirka 50-60 centimeter hög. Jag har grävt ur mellan 25-35 centimeter med jord. Som första lager har jag lagt en isoleringsduk och sedan fyllt upp med makadam. Nedanför slänten har jag grävt ur ett mindre dräneringsdike där jag lagt ett dräneringsrör samt en fiberduk i slänten.På makadamet är planen sedan att lägga ett nollmaterial och packa det ordentligt. Sedan stenflis eller sättsand innan muren placeras. Se bild nedan.
Till sist kommer jag att fylla ett rum på 30 centimeter mellan muren och slänten med makadam.
Vad tror ni? Är jag rätt ute eller skall jag göra något annorlunda?
Jag skall bygga en mur som skall bli cirka 50-60 centimeter hög. Jag har grävt ur mellan 25-35 centimeter med jord. Som första lager har jag lagt en isoleringsduk och sedan fyllt upp med makadam. Nedanför slänten har jag grävt ur ett mindre dräneringsdike där jag lagt ett dräneringsrör samt en fiberduk i slänten.På makadamet är planen sedan att lägga ett nollmaterial och packa det ordentligt. Sedan stenflis eller sättsand innan muren placeras. Se bild nedan.
Till sist kommer jag att fylla ett rum på 30 centimeter mellan muren och slänten med makadam.
Vad tror ni? Är jag rätt ute eller skall jag göra något annorlunda?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skall du "bara" ha den 50-60 cm hög så låter det som om det räcker med det du tänkt. Jag gjorde min mur i Starkas byamur för 3 år sedan, 90 cm hög och liknande arbetssätt. Inga problem alls (än så länge
) Makadam närmast muren på insidan är nog nyckeln, så man inte för jordförflyttningar vid kraftiga regn.
Lycka till!
Lycka till!
Klicka här för att svara