Mimmi_74 skrev:
Jag tror att om man har skaffat sig hus och trädgård så är de allra flesta beredda på att själva utföra det arbete det krävs och/eller är inte beredda att betala någon annan för att göra det. Vill man inte jobba i sin trädgård så skaffar man hyreslägenhet istället.
Det där stämmer inte på speciellt många av mina bekanta, och definitivt inte på mig.
Jag hatar att klippa gräs, men skulle aldrig i hela helvete se en hyreskasern som boendealternativ.
Gräsklippning skulle jag gärna leja bort. Problemet är att det med vårt skattetryck blir orimligt mycket pengar för en så pass okvalificerad tjänst, så i mitt fall går uppdraget till ungdomar på orten som inte lyckats få något annat sommarjobb.
 
Norrhyttan skrev:
Det där stämmer inte på speciellt många av mina bekanta, och definitivt inte på mig.
Jag hatar att klippa gräs, men skulle aldrig i hela helvete se en hyreskasern som boendealternativ.
Gräsklippning skulle jag gärna leja bort. Problemet är att det med vårt skattetryck blir orimligt mycket pengar för en så pass okvalificerad tjänst, så i mitt fall går uppdraget till ungdomar på orten som inte lyckats få något annat sommarjobb.
Intressant, du tycker alltså inte att ROT-avdraget är tillfredställande nog? Halverar ju nästan priset jämfört med förr. Tack för ditt svar.
Mvh
 
Caesell skrev:
Intressant, du tycker alltså inte att ROT-avdraget är tillfredställande nog? Halverar ju nästan priset jämfört med förr. Tack för ditt svar.
Mvh
Det intressanta är ju vad man faktiskt betalar, inte hur mycket billigare man får det tack vare ett avdrag.
I din faktura lär det ju även ingå restid, bilkostnad, maskinkostnad och säkerligen några fler punkter. Sådant slipper man ju när grannungen promenerar hit och klipper med min befintliga maskinpark.

Tolka det inte som en sågning av din idé. Tvärtom, jag gillar den. Har själv funderat på varför man inte kan ha en grannsamverkan, där en förening köper och underhåller maskiner och utrustning, och sedan avlönar en av ortens pensionärer för att åka runt i trakten och klippa gräs eller röja snö.
Idag har alla grannar varsin åkgräsklippare och varsin snöslunga eller fyrhjuling med snöblad. Helt galet, egentligen!
 
Caesell skrev:
Tackar så mycket för ditt utförliga svar. Jag har haft en stubbfräs i tanken och även anläggning men anledningen till att jag tänkte börja med enklare jobb såsom gräs/häckklipping lukning m.m är helt enkelt för att jag inte har ett stort startkapital.
Du kan ju kolla om du kan börja med att hyra maskiner. Kanske finns det något företag som kan tänka sig att hyra ut maskiner till dig när de själva inte behöver dem? Eller så kanske du kan fixa något förbättrat avtal med ramirent eller cramo? Alternativt kanske köpa någon enklare maskin på blocket och sedan uppgradera.
 
Ett upplägg är ju att dela ut reklam i höst, få folk att nappa på abbonemang från och med i vår, fördelen är att du har tid att sätta igång samt alla har ledsnat på gräsklippning ogräs och har det färskt i minnet. Kan tänka mig att jag skulle tänka, ja det är det det värt för att få mer tid nästa sommar!

Om intresse finns går du vidare under hösten med planerna på snöskottning och kan ev köpa billig klippare med mera under hösten
 
Vet ej var du tänker dig göra detta,men om det finns lite exklusiva sommarhus med trädgårdstomt så har du definitivt en målgrupp. Jag tror de vanliga villaägarna gärna själva sköter sin trädgård, men just sommarhusen är svårt att sköta trädgård på några futtiga semesterveckor.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.