Status
Inte öppen för fler kommentarer.
TF83
Hejsan!

Jag tänkte grusa av och göra en liten väg och vändplan vid sommarstället.
Och eftersom det sluttar en del och har ett gamalt stenrös i sluttningen där jag tänkt å göra vändplanen så hade jag först tänkt å peta ut röset med traktor för att sedan ha på fyllnadsmassa, markduk och sedan gårdsgrus.. Men efter att ha sett huggorm där så kan man ju anta att dom håller till i stenröset, så då funderar man ju om det är bättre att ta bort stenröset helt och fylla upp enbart med fyllnadsmassa?? Vet inte så mycket om just huggormar men jag gillar dom INTE!
Det man undrar över om röset får ligga kvar under är ju om dom gräver sig fram under massan och bor kvar i röset under jord då så att säga, med hjälp av gångar? (inte önskvärt..)

Jag vill inte ha ormbo då den här vändplan kommer ligga intill huset, och vi har två småbarn som springer omkring där.

Så hur hade ni gjort? Tagit bort röset eller fyllt över det?

Mvh Tommy

Eftersom huggormen är frislyst får den inte dödas. (Tror att den inte klarar av att gräva sig ut genom fyllnadsmassa).
Det man ska göra om man hittar huggorm på sin tomt är att fånga den och köra iväg några kilometer och släppa ut den där.. Så ta bort röset är väl det rätta, så det inte flyttar in igen..

Vart bor du? Vet du hur man fångar orm eller känner du någon som kan?

TF83
Jo jag vet att den är fridlyst, har inga planer på att döda nå orm eller dyl, men jag vill helt enkelt inte att det ska va nått bo där. Det får bli att ta bort röset helt.

Mvh Tommy

Jag skulle då inte riskera livet för att fånga den... Låtsas att du inte sett den och fyll upp :rolleyes: Vet ju inte hur det ser ut men köra bort sten är nog slöseri med pengar.

• Gilla
TF83
  • Laddar…
peternicklas
Ja och sedan är stenröset skyddat enligt lagen om biotopskydd så det får inte röras eller flyttas.

• Gilla
Kattvovven
  • Laddar…
men TS "visste" inte om att det fanns orm när han flyttade röset ;)

peternicklas
Biotopskyddet gäller stenröset :wow: har han redan "flyttat" detta så är det ett miljöbrott.

Hej,

jag har en gammal mur/gärdesgård tio meter från huset, alldeles bredvid vår trädgårds-sittgrupp.
Har sett någon enstaka huggorm där på våren, men de verkar helt ofarliga.
Har aldrig varit till besvär, och de försvinner när det blir varmare, och de inte behöver värmen i muren längre.

Och det där röset du nämner, är det ett gammalt odlingsröse, eller ett nybyggt "stenparti"?
Ett gammalt röse med mossor och lavar skall du väl inte förstöra?
Det är en del av vårt kulturarv!

Var glad att du har lite natur inpå knuten, och inte bara tryckt trall och utrullad gräsmatta!

• Gilla
Kattvovven och 1 till
  • Laddar…
Vill du minska huggormsantalet över hela sommarsäsongen så gäller dett att minska på matmängden för huggormarna. Så fundera på hur du minskar mängden sork och grodor, eller ökar antalet igelkottar t.ex.
Kortklippt gräs gör en stor skillnad. På ett ställe jag vet var det kortklippt gräs och det fanns flertalet katter som tog sork bl.a.
Nu är det rena ormparadiset, igenvuxet och inga katter. Jag ser orm varje gång jag är där i närheten numera.

Oavsett ovanstående, se till att håll kortklippt runt hus och byggnader, se över hål där de kan ta sig in i huset, om det finns en stig till badställe el. liknande håll kortklippt med trimmer el liknande. Lär barnen hur de ska bete sig och hur de inte får göra. Inte meningen att skrämma upp dig, men jag å min sida skrämde nog livet av mina föräldrar när jag som bebis försökte klappa en huggorm som hade tagit sig in i huset genom en öppen dörr och var under spjälsängen...

TF83
Oj vilken diskution det vart om detta!? hehe.. ångrar man ju att man la ut å frågan ens..
peternicklas menar du att jag inte får fylla upp å göra vändplan där mitt "rös" ligger pga att jag sett en huggorm i närheten av det!? Va finns det för belägg att den ens bor där och att den inte va där inärheten av en ren tillfällighet?

Och visst är jag glad att jag har natur in på knuten men med tanke på att jag har 3,2 hektar natur runt kåken så behövs just den här lilla delen som vändplan av helt praktiska skäl.. som att slippa köra rätt ut på gräsmattan för att kunna vända bilen tex.. och kulturarv... hehe!! Det är nån som lagt av en massa sten där en gång i tiden.. är inte som nån mur eller dyl utan ser mer avtippat ut då det ligger lite huller om buller.. vet inte hur mycket till kulturarv det är..

En dålig bild på "röset"
123-1.jpg

Hehe, jaja.. det visar sig hur jag gör. Forsatt trevlig sommar gott folk!

peternicklas
Som jag skrev i inlägg #8, det är STENRÖSET som är skyddat. Finns mång andra djur och växter som lever i/på ett stenrrös vilka även dessa kan vara skyddade. T.ex. mossa, olika typer av lavar mm. Sök på Internet om stenrös så får du lite mer info.

Du måste vända dig till antikvariatet och se om du får röra stenröset över huvudtaget.
Min mamma och hennes man har ett stenröse som går genom tomten och det är ett stenröse som hans farföräldrar har skapat när de tömt åkern på sten för att kunna odla potatis och som de sedan fyllt på när de byggde hus.
Ändå är stenröset idag kulturmärkt av Antikvariatet och får inte röras.

Ormar gillar ju itne oss människor mer än vad vi gillar dem så i takt med att du börjar använda platsen mer så kommer ormarna att trivas sämre och sämre.
Jag skulle fylla upp åtminstånne fram mot röset och sen köra så mycket bil som möjligt där

peternicklas
Du kanske ska se det som positivt med huggorm runt huset, huggorm -- inga möss.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.