Jag får hålla till godo med en självtrampad Ungrare - Sylvaner närmare bestämt! Bra till pepparkaka och ädelost så här i luciatid!

• Gilla
Abuquir
  • Laddar…
peternicklas
Hur har resultatet av ert vin blivit? Säljer ni vinet eller är det för eget njutande?

Det var inte särskilt bra från början men nu efter 6 års förädling och investeringar är det riktigt bra- tycker vi alltså men även vänner - de är ju å andra sidan snälla!?
Vi säljer inte vinet utan det är till eget nöje och konsumtion. Just nu pågår arbete med en förnyelseplan där vi börjar nyplantera för att få lite bättre logistik och enhetligare områden. Vi har ju lärt oss allt eftersom och då blir vinet bättre!

• Gilla
Sailorman och 2 till
  • Laddar…
Fy tusan vad det växer i en vingård. Alla familjer har två veckor var för semester på vingården mellan juni och augusti. Många tar med sig vänner och bekanta eftersom det finns gott om plats och mycket att se i omgivningarna! Vännerna tycker ofta att arbete i vingård är spännande så efter lite instruktion kan man ofta bara arbetsleda.

Tapolca P1010782.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det finns som sagt mycket att se på: Tapolca är närmaste större ort känd för en underjordisk flod som mynnar mitt i stan. Szigligetberget har en fin borg – där bla mästarnas mästare spelats in. Heviz i närheten har Europas största varma källa där det badas för att bli av med alla krämpor eller bara för det knäppa i att stiga ner i svavelosande lerigt vatten!

matförsommar2 09 283.jpeg
Skapa konto

sumegU P1020791.jpeg
Skapa konto

Lite jobb behöver alltså också göras – främst gallring av vinstockarna men också lite skötsel av husen mm. och utrustning.
I maj när vinet börjar skjuta skott sker uppbindning. Det innebär att det skott som kvarlämnats vid nerklippningen fäst mot de ståltrådar som går längs raderna. Det finns en massa teorier om vad som är bäst. Vi kör med en variant av enkel Guyot uppbindning (tror jag) om någon undrar. Det ser i alla fall ut så här. Det sitter alltså två stockar tillsammans och ett skott på varje sparas vid beskärningen som binds upp.

grenfäste 3.jpeg
Skapa konto

Sen växer det kopiöst – ja man nästan ser hur skotten blir längre. Gallrar gör man hela tiden för att få kvar så mycket energi som möjligt till vindruvsklasarna.
Så här får det inte se ut! Men när man gallrat några rader och vilat någon dag har det vuxit flera decimeter där man började!

innanU P1040026.jpeg
Skapa konto

Men så här ser det ut när vi har varit i farten. Det är bara att skövla!!

eftergallU P1020771.jpeg
Skapa konto

Granngården har lite mer areal än vi. Producerar 1 miljon liter per år! Men vårt vin är nog lika bra!?
Kul att se hur de arbetar med stora maskiner till allting!

grannenUngern 2008 081.jpeg
Skapa konto

På sommaren njuter man också av fruktträdgården. Den som gått ut en morgon och tagit en daggig mogen persika eller nektarin direkt från trädet i sin mun äter inte importerade sådana därefter – det avrådes alltså från att pröva detta.
Framåt augusti börjar druvklasarna mogna.

boytritisörsommar2 09 302.jpeg

Sen är det bara att hoppas på att regn och hagel, ohyra, fåglar etc inte förstör allt för mycket innan skörden. Här en klase med ädelröta- skulle kunna bli ”Sauterne” – det kanske blir nästa utvecklingsprojekt???

drunklasUngern 2008 059.jpeg
Skapa konto

Året på vingården är därmed tillända och så börjar vi om igen.
Är någon förresten intresserad av att vara med nästa år kan ni maila mig – spännande är det att lära sig vinets hela resa och möta nya människor och en annan kultur!

• Gilla
Stenolofanders
  • Laddar…
Tokajer av de rötna, kanske? Är ni i fel distrikt även för det får ni väl hitta en ny term för egna rötvinet!

• Gilla
Eklunda
  • Laddar…
Närmast är vi nog till Eiswein om vi låter det sitta kvar till första frost. Vi gjorde en test för några år sedan men det jäste i flaskorna med ogott resultat!

Underbar läsning och bilder! Jag har drömt länge om en vingård, och hade jag inte varit uppbunden med att renovera ett risigt torp och dessutom segelbåt så hade jag gärna gett er vingård ett par år!
Till våren skall jag i varje fall sätta lite vinrankor på torpet, så att jag kan låtsas att jag är ett steg närmare eget vin!)

Kul att du tycker det! Det kommer säkert fler möjligheter när du klarat av det andra. Har själv gått igenom dessa faser.
Har just startat en ny blogg http://snickartankar.blogspot.se där jag tänkte att en del skulle vara att följa jobbet på vingården en annan just allt annat man måste fixa med hemmavid. Där kanske du kan få utlopp för lite av vinodlarintresset så länge.

• Gilla
Fixelix
  • Laddar…
Riktigt kul att läsa så detta kommer att följas.

Själv är min familj med mormor/morfar vinodlare i Transylvanien precis andra sidan ca 5 km från Ungerska gränsen och min mamma med man är vinimportörer här i Sverige och anordnar vinresor till Ungern ifrån Sverige så detta ligger mig varmt om hjärtat.

Som trogen munskänkare och hobby sommelier så är intresset stort så jag vill egentligen vara med men tiden finns verkligen inte där med min nuvarande tjänst.

Fortsätt uppdatera frekvent tack!

• Gilla
Dea Lundquist och 1 till
  • Laddar…
Vet inte om denna tråd är rätt forum men jag har tänkt följa vinåret 2015 lite mer nära. Försöker få igång en egen blogg där man är mer fri att lägga information http://snickartankar.blogspot.se men vet inte om tiden och datakunnandet räcker.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.