6 157 läst ·
5 svar
6k läst
5 svar
Bevattningspump
Tänkte göra ett försök och samla lite regnvatten i år. Men letar febrilt efter en vettig pump att använda mig av för att kunna få bra tryck till lite blandade saker. T.ex. sprutmunstycke, vattenspridare, eller bara koppla till högtryckstvätten.
Kärt barn har många namn, men det finns ju lite olika.
Pumpautomat (Jetpump, hydrofor), dränkbar, bevattningspump/trädgårdspump osv.
Den måste ju ha rätt bra tryck vad jag förstått, så de flesta dränkbara går ju bort.
Sedan vill jag inte att den ska vara överdrivet dyr, man ska ju snart spara in vattnet man sparar, annars är det ju ingen idé.
Tänker lite på just bevattningspump/trädgårdspump, som finns på t.ex. biltema och jula. Men är osäker på hur den fungerar när man startar den, men låter kranen vara stängd en stund. Som t.ex. om man går runt och vattnar lite blandat. Så inte pumpen går varm och går sönder det första den gör...
Kärt barn har många namn, men det finns ju lite olika.
Pumpautomat (Jetpump, hydrofor), dränkbar, bevattningspump/trädgårdspump osv.
Den måste ju ha rätt bra tryck vad jag förstått, så de flesta dränkbara går ju bort.
Sedan vill jag inte att den ska vara överdrivet dyr, man ska ju snart spara in vattnet man sparar, annars är det ju ingen idé.
Tänker lite på just bevattningspump/trädgårdspump, som finns på t.ex. biltema och jula. Men är osäker på hur den fungerar när man startar den, men låter kranen vara stängd en stund. Som t.ex. om man går runt och vattnar lite blandat. Så inte pumpen går varm och går sönder det första den gör...
Produkter som diskuteras: "vattenspridare"
Vattenspridare
Vattenspridare, eller sprinklers, är oumbärliga verktyg för att bevara och befrämja trädgårdens växtlighet under de torra månaderna. Oavsett om du har ett litet grönområde, en stor gräsmatta, grönsaksland eller blomsterrabatter, så har
Läs mer
Jag har en sån här https://www.gardena.com/se/produkte...r-regnvattentunna-4000-2-automatic/966647601/
Den startar automatiskt när trycker i slangen sjunker, dvs när du börjar vattna och stänger automatiskt av sig när trycket blir för stort, dvs när du slutar vattna. Den går alltså inte varm pga att du "går runt och vattnar lite blandat".
Den stänger även av sig när vattennivån blir för låg.
Funkar riktigt bra. Jag vet dock inte hur trycket är då jag använder den för att automatiskt vattna växthuset samt för manuell vattnng i växthuset. Har alltså inte testat den med tex vattenspridare
Den startar automatiskt när trycker i slangen sjunker, dvs när du börjar vattna och stänger automatiskt av sig när trycket blir för stort, dvs när du slutar vattna. Den går alltså inte varm pga att du "går runt och vattnar lite blandat".
Funkar riktigt bra. Jag vet dock inte hur trycket är då jag använder den för att automatiskt vattna växthuset samt för manuell vattnng i växthuset. Har alltså inte testat den med tex vattenspridare
Ser att den är expired, annars hade den nog varit aktuell.M MatCan skrev:Jag har en sån här [länk]
Kikat lite på nästa version:
https://www.gardena.com/se/produkte...r-regnvattentunna-4700-2-inox-auto/967975001/
Tycker dock att 1500 SEK är lite väl dyrt för det den ska göra. Men samtidigt behöver man inte köpa till en massa annat som sugslang osv. Då räcker det att koppla på en vanlig slang.
Men jag har en IBC-tank som pumpen ska vara i isåfall. Då kommer väl hela pumpen stå under vatten om tanken blir full...
Det finns ju lite andra pumpar annars:
https://www.biltema.se/fritid/tradgard/tradgardspumpar/bevattningspump-bp-801-2000038617
https://www.biltema.se/fritid/tradgard/tradgardspumpar/pumpautomat-pa-801-2000038673
Men som sagt, då krävs att man köper slangar och kopplingar till. Sen har den inget skydd för torrkörning eller auto-off.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden