Okej, såhär är det lite enkelt beskrivet. Har ett område med utomhusträning, dvs i princip utomhusgym. Runtom träningsutrustningen joggar jag/vi som en slinga mellan övningar och sets av och till. C:a 300 meter lång "stig" ungefär.

Hela områdesytan är dock av marktypen "rätt jäkla lerig när det är blött". Vilket märks överallt, men särskilt på "löpslingan" som upptrampad blir bara en enda halk-lera.

Har funderat på hur jag på smidigt sätt kan anlägga ett bättre löpvarv. Dvs, hur jag ska tänka med överbyggnad, slitlager och hantering av lera/vatten. Att bara gräva ur nån dm och lägga grus fungerar ju till en viss gräns, men tänker också att det lär dras in en jäkla massa lera till grusstigen då från området intill allt eftersom, och att det inte dränerar pga lerlager. Kanske bäst att lägga den nya stigen i bank istället så att säga, så att det inte blir en lågpunkt jmf med intilliggande mark. Men hade inte tänkt överdriva komplexiteten, även om jag gärna får till det rätt schysst.

Nån som har en bra idé på vad som är smidigt och inte-det-dyraste-i-världen?

C
En granne till en släkting har anlagt en riktigt schyst slinga genom att lägga ut en rejäl limpa med barkmull eller vad det kallas. Så det går nog att få till det med ganska enkla medel.

C cpalm skrev:
En granne till en släkting har anlagt en riktigt schyst slinga genom att lägga ut en rejäl limpa med barkmull eller vad det kallas. Så det går nog att få till det med ganska enkla medel.
Ja, jag är mest fundersam på om det inte blir rätt kasst när man hela tiden springer fram och tillbaka mellan lerig mark och "slingan" med täckbark. Dvs en massa lera lär föras med till löpslingan och fastna i den. Men kanske är det ändå lättare att ha nån sån enkel lösning och bättra på den då och då... måste fundera mer.

Barkmull är ganska hårt nedbrutet så täckbark är bättre, håller längre. Men det bryts förstås också ner och blir till jord. Jag har många gångar i trädgården, fyllda med täckbark. Mjukt och trevligt att gå på och borde vara perfekt att springa på. Fyller på med nytt material ungefär vart tredje år.

A Abies koreana skrev:
Barkmull är ganska hårt nedbrutet så täckbark är bättre, håller längre. Men det bryts förstås också ner och blir till jord. Jag har många gångar i trädgården, fyllda med täckbark. Mjukt och trevligt att gå på och borde vara perfekt att springa på. Fyller på med nytt material ungefär vart tredje år.
Jättetrevligt att jogga på, absolut.

Täckbark blir ju dock mycket dyrare än att packa ihop bergkross, tänker jag dock.. Och håller fukt mer..

Många års skötsel av skidspår har lärt mig att motionsspår som ska hålla är inte så enkelt att bygga som en del tror.

Det första man måste göra är att få ett torrt underlag. Hur man gör det beror givetvis på förutsättningarna. Är där redan väldränerat så finns det ingen anledning att göra något särskilt. Är det blött för att det rinner dit vatten så måste vattnet ledas bort med diken. Är det blött för att det är låglänt och lerig mark behövs ett dränerande underlag som får upp stigen från marken. Är det rena surhål måste en rejäl bank byggas ungefär som för en väg.

Hur pass bärigt man gör underlaget beror mest på hur tunga maskiner man tänkte använda för att sköta slingan. Sköter man allt till fots eller möjligen med fyrhjuling så behövs inget särskilt underlag. Omvänt, tänker man ta ut traktorer m.m. så brukar man snart få körskador om man inte gjort samma underarbete som en riktig väg.

När man har ett underlag som är torrt så kan man toppa det med bark, spån eller flis.

Bark, spån eller flis rätt ner i blöthål fungerar som en temporär lösning för att det inte ska bli lerigt under en enstaka helg eller så. Men nertrampat i lera så multnar sådana material bort väldigt fort. Och volymen minskar snabbt när det multnar, så där blir ett nytt hål som samlar mer vatten osv. Så för en permanent slinga så är det helt bortkastat om man inte gjort ett ordentligt underarbete.

• Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
PNO PNO skrev:
Många års skötsel av skidspår har lärt mig att motionsspår som ska hålla är inte så enkelt att bygga som en del tror.
Bra skrivet och förklarat! Det är nog som med trädgården, sällsynt med billiga och enkla lösningar. Ett ordentligt underarbete är det som ger önskat resultat.

PNO PNO skrev:

Det första man måste göra är att få ett torrt underlag. Hur man gör det beror givetvis på förutsättningarna. Är där redan väldränerat så finns det ingen anledning att göra något särskilt. Är det blött för att det rinner dit vatten så måste vattnet ledas bort med diken. Är det blött för att det är låglänt och lerig mark behövs ett dränerande underlag som får upp stigen från marken. Är det rena surhål måste en rejäl bank byggas ungefär som för en väg.

Hur pass bärigt man gör underlaget beror mest på hur tunga maskiner man tänkte använda för att sköta slingan. Sköter man allt till fots eller möjligen med fyrhjuling så behövs inget särskilt underlag. Omvänt, tänker man ta ut traktorer m.m. så brukar man snart få körskador om man inte gjort samma underarbete som en riktig väg.

När man har ett underlag som är torrt så kan man toppa det med bark, spån eller flis.

Bark, spån eller flis rätt ner i blöthål fungerar som en temporär lösning för att det inte ska bli lerigt under en enstaka helg eller så. Men nertrampat i lera så multnar sådana material bort väldigt fort. Och volymen minskar snabbt när det multnar, så där blir ett nytt hål som samlar mer vatten osv. Så för en permanent slinga så är det helt bortkastat om man inte gjort ett ordentligt underarbete.
Exakt. Precis detta jag menade. Jag jobbar själv inom infrastruktur och vet detta alltför väl. Men i det här fallet försöker jag väga in kostnader, har helt enkelt inte så mycket pengar att tillgå. Jag vet hur jag skulle gjort om jag fick "fria tyglar", men det är en helt annan femma.

Det behövs egentligen en någorlunda ordentlig överbyggnad, packas och ett hyffsat slitlager. Det bör ligga dränering på terrassbotten tillsammans med geoduk. Men, jag letar väl kanske efter en kompromiss och kanske lite finurliga, annorlunda lösningar kan man säga, eftersom jag är begränsad i budget och vilka åtgärder jag kan göra. Jag har tex ingen väldans bra stans att leda vatten. Svårt att få till bra dränering.

Antagligen är enda chansen att lägga slingan iaf nästan helt i bank.

Det som är bra med motionsspår som inte behöver hålla att köra på är att man oftast kan bygga upp bankarna med befintliga massor istället för kross. Eller andra billiga massor. Men att komma upp ur blötan är ett måste om man inte vill springa i lera.

Mycket kan man ju lösa genom att tänka efter vad gäller dragningen. Det passar kanske inte så bra för din korta slinga, men för längre spår i skogen så tycker jag ofta att äldre skogsbilvägar är bra förebilder. De brukar vara dragna väldigt smart för att hålla sig på torr mark och ha bra massbalans.

PNO PNO skrev:
Det som är bra med motionsspår som inte behöver hålla att köra på är att man oftast kan bygga upp bankarna med befintliga massor istället för kross. Eller andra billiga massor. Men att komma upp ur blötan är ett måste om man inte vill springa i lera.

Mycket kan man ju lösa genom att tänka efter vad gäller dragningen. Det passar kanske inte så bra för din korta slinga, men för längre spår i skogen så tycker jag ofta att äldre skogsbilvägar är bra förebilder. De brukar vara dragna väldigt smart för att hålla sig på torr mark och ha bra massbalans.
Absolut, helt rätt! För långa spår har man inte heller samma problem jag har, dvs att det är lerigt på sidan om löpslingan. Behöver egentligen fixa de ytorna också, så slutar man dra runt på lera från det ena området till det andra hela tiden, Men vettesjutton vad som ligger i möjlig budget..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.