Hej,

Ska anlägga grusplan och är lite fundersam till hur stor plats en normalstor lastbil behöver för att kunna vända?

Tänker mig att den kan få trixa lite genom att köra fram, backa, köra fram igen osv. Huvudsaken att den kommer runt tillslut.
Vad skulle ni uppskatta är minimum på sträckorna x,y och x i bifogad bild?

Räcker det med 12m för z och 15m för y tro? Initialt tänker jag mig att 8m för x borde räcka för att komma runt i 90graders kurvan när man ska ut igen.
Tacksam för era tankar.

• Skiss över planering av grusplan med måttangivelser vid hus och garage för att avgöra lastbils vändyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Allt beror väl på vad du kallar en normalstor lastbil?
Jag skull säga att den är mellan 10&12 meter i längd man brukar ange bredden till 2,6 men vill ha minst 3meter för att köra på.......

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Nåt att tänka på kan vara om du bor så att sopbilen kör in på tomten så ’ska’ du uppfylla deras krav på vändplats. Ska inom citationstecken för om man bor på en gård som fanns ett sekel eller två innan sophämtning uppfanns så tittar de mellan fingrarna. I alla fall hos oss.

T Taxture skrev:
Allt beror väl på vad du kallar en normalstor lastbil?
Jag skull säga att den är mellan 10&12 meter i längd man brukar ange bredden till 2,6 men vill ha minst 3meter för att köra på.......
Tack! Jag är medveten om att vägen bör vara minst 3M...i mitt fall blir den närmare 5m.

Måtten jag är intresserad av är x, y och z, dvs måtten på grusplanen så att en lastbil på drygt 10m kan vända.

A andreasimolndal skrev:
Här är lite om vad GBG Stad anser vara tillräckligt:
[länk]
tack så mycket! Var ju precis vad jag letade efter! Super!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.