Hej. Vi har nu bott i vår villa ca ett år. På den detaljplan vi byggde efter har vi stora grönområden intill två utav våra sidor. Detta är även strandskyddat pga där rinner en liten å. På detaljplanen finns det tot. 12 st villatomter på detta området, varav 4 st är avstyckade.
Vi fick muntliga lovord att det inte skulle styckas av några fler tomter innan dessa fyra är sålda.
Nu är fallet helt annorlunda:
En köpare vill köpa marken runt vårt hus och ändra detaljplanen så att det ska bli tomter på grönområdet där parhus för uthyrning ska byggas. De ska söka dispens för strandskyddet. Detta resulterar i att vi istället för fina grönområnden, får hus intill vårt..Detta gör att värdet på vårt hus sjunker drastiskt.
Kan kommunen göra så här?
Har vi någon möjlighet att stoppa detta?
Det finns tomter på orten som är planerade för parhus, men köparen ville tvunget ha marken här.
Vi har vid flera tillfällen erbjudit oss att köpa marken och sköta den som ett grönområde, men blivit nekade för att det ska vara tillgängligt för allmänheten..

Tacksam för tips om hur vi kan gå tillväga för att behålla vår dröm som vi slitit så hårt för!

Mvh Roger och Ida

Kommunen kan börja ett detaljplanearbete men ni blir involverade i detta genom ett sk. samråd där ni får ge er syn på saken. Det är er första chans att formellt tycka att detta är en dålig idé. Därefter skall planeen ställas ut och även då har ni möjlighet att tycka till. Efter beslut kan ni även överklaga och det är väldigt mycket formaila kring en detaljplan. Så mycket att kommunen ofta missar någon detalj vilket gör att detaljplanen kan ogiltigförklaras och man får börja om från början.

Hej Ronnen! Är det p.g.a. av en eventuell värdeminskning på er fastighet eller bara att ni inte vill ha grannar nära er, som ni ställer er mot en försäljning av kommunens mark/grönområde? "Vara tillgänglig för allmänheten" upplever jag också som ett ganska vagt svar från kommun då vi har något som heter allemansrätten. Låter mer som om dom bestämt sig för en annan linje. Har ni erbjudit er att köpa marken innan den nya spekulanten kom till? Kolla om det finns lagar kring att ni i så fall kanske, eventuellt kan ha första tjing. Nu tror jag inte på det men kanske värt att kolla. Känner till en affär där köpare 1 endast hade nämnt, sagt att han ville köpa kommunens tomt. Efter ett antal månader dök det upp ny spekulant, köpare 2, som hade bestämt sig för att köpa tomten. Köpare 1 hävdar då rejält att han var först och har förtur, hade blivit lovad tomten och undrade stort hur kommunen bete sig så här mot honom. Kommunen hamnar här i ett moraliskt dilemma och bestämmer sig för att lotta tomten mellan de två spekulanterna. Varav köpare 1 vinner lottningen. Och vad kan vi då ta lärdom av denna lilla solskenshistoria. Jo! att man ska inte vänta för länge med att köpa och att bruka bråk, tjafsa lite med kommunen kanske kan ge fördelar i bland :)

Håller med Mexitegel ovan. Skulle tro att ni kan gå på strandskyddet. det finns ju en anledning till att det är strandskyddat. sedan blir jag lite osäker på om ni verkligen kan ha rätt att överklaga en detaljplan. Tror inte det men jag kan missminna mig.

Kanske uttryckte mig klumigt, det jag menade var att det är vanligt att kommunen begår ett formaliafel som gör att det går att ogiltigförklara detaljplanen och kommunen får börja om. Men det kanske inte är ett överklagansförfarande - nu blev jag osäker...

Förstod vad du menade :) Formaliafel har jag ingen aning om...kanske kan dom leta fel och det kan fungera på så sätt...är osäker på detta.

Det är så att man har eller skall ändra på möjligheten till att lättare få dispens från strandskyddet i inlandet. Jag har dessutom för mig att det var ett förslag som kom härifrån Halland för att underlätta byggnation vid sjöarna som är många här. Men om du inte fick köpa så är det mycket märkligt om någon annan kan köpa för att bygga när du inte fick köpa för att behålla som grönområde. Det är väl så då att du får göra allt för att man inte ändrar i planen. Det innebär att du överklagar och överklagar tills de får nog.Men försök att få skriftligt på det avslag med motivering du fick när du erbjöd dig köpa marken.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.