Hej, vad menas med inteckningsfri avstyckning? Vi ska dela 2 fastigheter på en tomt , till 2st tomter med ett hus på varje. Fördelar/nackdelar med inteckningsfri avstyckning ?

"Den fastighet som delas upp kallas för stamfastighet och den nya fastigheten kan göras helt fri från stamfastighetens inteckningar, man kan göra en inteckningsfri avstyckning."
 
Det betyder att alla inteckningar dvs pantbrev stannar på stamfastigheten. Så ni får skapa era egna pantbrev om ni ska låna på fastigheten. Så nackdelen är ju att om man ska låna får man betala avgifterna som är förknippade med pantbrev.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.