A
Aspö Skarpan: Mellan Strängnäs och Enköping. Byggklara villatomter c:a 1000 kvm, i litet detaljplanerat område i jordbrukslandskap. VA, el, tele, väg med vägbelysning i liten samfällighet. Säljes av privatperson i samarbete med Västkuststugan/ Västkustvilla. pris c:a 500´ .
0 svar · 3,7k läst
S
Stigert: Vi söker efter en lite större tomt/mark (gärna mer än 3000kvm) söder/väster/norr om Uppsala. Hyggligt nära till bussförbindelser, och max 30 minuters bilväg in till centrum. Tack!
0 svar · 3,1k läst
M
Mickeviking: Här är annonsen på Blocket: http://www.blocket.se/uppsala/Tomt_i_Borje_21_Km_fran_Uppsala_centrum_59551684.htm?ca=10&w=1
1 svar · 3,8k läst
nrgize10
nrgize10: Tomt/Mark i Skultuna/Haraker för nybyggnation söker...
0 svar · 2,8k läst
Spiderman
Spiderman: På Hallandsåsens sydsluttning. Strax ovanför byn Gånarp.
0 svar · 3,0k läst
A
afSchinken: Hej! Jag kommer köpa en tomt av min farfar som har tillhört en större jordbruksfastighet långt tillbaka. Sist något gjordes på området var 1994 då en annan släkting köpt av tomten bredvid och byggde hus där, avstyckad från samma fastighet som den jag kommer köpa. Farfar berättade då att eftersom ursprungsfastigheten haft anslutet vatten och avlopp behövs det inte göras igen på
0 svar · 3,2k läst
Asfaltsjobbaren
Asfaltsjobbaren: Förresten.. Vet att Annebergshus vilar på en del mark i byn.
4 svar · 4,4k läst
F
-=fullmoon=-: Jag hade haft groventren vid garaget istället. Märka upp lite tydligare med gång och så vad som ä ingång och inte för gäster. Sen flytta in garaget så att det lirar i linje med huset i bakkant och att garaget är ute i gröningen istället. Känns som att garaget är huset och inte tvärtom som du har de nu.
3 svar · 4,7k läst
·
N
Nene: Jag är intresserad av att köpa en tomt på Öland. Det ligger mellan bron och Borgholm på ett ungefär, ca tre km från stora landsvägen, mot mitten på ön. Gärdet har legat i träda i flera år, men avbetat av hästar i perioder så det är inte jättemycket sly. Enligt förhandsbesked från kommunen är det inte tillåtet med trekammarbrunn pga av att kapaciteten redan är mättad i
0 svar · 3,1k läst
E
Exxi: Hej fick en liten tanke på om man skulle köpa mark av kommunen för att få större tomt har en hörntomt högst upp och kommer aldrig bli byggt över mig då det är en stort berg med ganska stor lutning. Så det borde gå att köpa mark åt två håll. Men hur ställer dig kommunen åt något sånt är det ens någon ide att ringa runt och kolla eller blir det en fantasisummor som dom kastar
0 svar · 4,1k läst
V
Vante: Det generella strandskyddet är 100 meter från strandkanten både på land och i vattenområdet och inkluderar även undervattensmiljön.
13 svar · 4,3k läst
·
L
Laranja: Vi har bokat en tomt som är nästan trekantig, den är störst vid infarten som vätter mot norr (36m), mot väster är den rätvinklig och västersidan är 35 m, söderkanten är ca 16m. (tomten är 969sqm) Vi vill givetvis lägga huset så långt åt öster och norr som möjligt för att få så stor del som möjligt mot söder och väster. Men vi har lite problem med hur vi ska lägga
0 svar · 2,6k läst
C
cpalm: 3000 m2 torde inte vara några konstigheter alls förutsatt att det OK enligt ev. detaljplan förstås. Detta handlar om väsentligt större bostadsfastigheter, men kan kanske ändå vara av intresse i sammanhanget: http://www.lantmateriet.se/globalassets/om-lantmateriet/diariet-och-arkivredovisning/examensarbeten/fastighetsratt-och-fastighetsbildning/2005/110_2013_2689.pdf P.s. sen kan man
1 svar · 2,6k läst
pelpet
pelpet: Vid nybygge kan man inte få ROT-avdrag men om man bygger ut ett fritidshus kan man få det. Jag vet dock inte exakt var gränsen går för utbyggnad.
4 svar · 6,6k läst
E
Emsems11: Hur har det gått? Blev det bygge på detta ställe?
17 svar · 12,8k läst
M
martin_vbg: Jag har pratat med lantmäteriet och det är inga problem att förstora tomten. Det är helt upp till mig och markägaren.
1 svar · 4,1k läst
M
-MH-: Hoppfull tråd detta. En häck runt tomten, bytesmark och ersättande träd låter som en bra plan.
9 svar · 5,1k läst
A
AttilaBroberg: Har en kompis som precis köp ett gammalt hus utan kommunalt vatten och avlopp och fick bara lägga 260.000kr på vatten och avlopp, kommun hade höjt avgifterna med 63%
2 svar · 4,3k läst
T
Troberg: Möjligt, jag repeterar bara vad jag hört. Oavsett, så är det nog en dum idé för att bli av med en grävling. Smartare att, tex, lägga ut något smaskigt vid grannens hus... :)
5 svar · 3,5k läst
K
klash: Ja, det är grader. Jag har mätt med kompassen på iphone, så det är väl inte världens mest vetenskapliga värden, men cirka 13 grader, vilket motsvarar 23%.
11 svar · 4,9k läst
·
J
Järnpål: Om bygglov funnits på planket så behövs rivningslov föratt ta ner det. Dock så får man sätta upp utan bygglov om grannen godkänt. Och eftersom min granne antagligen inte kommer godkänna ett nytt plank, ska prata med honom. Så får jag söka bygglov. Så himla trist att behöva lägga tid och pengar på sådant här när det var bra från början =(
11 svar · 6,7k läst
P
Pucken2015: Ställer frågan igen då ingen svarat. Någon kreativ här på forumet som har tips?
1 svar · 2,6k läst
buspojken
buspojken: Hur långt är ett snöre ? Skämt o sido, de kan kosta allt från 10-15000 till riktigt stora belopp, de beror på förutsättningarna, grannar? Mängd berg, vibrationskänsligt? Knäpp lite kort o berätta omfattningen/förutsättningar så ska ja ge dig ett ungefärligt pris
1 svar · 3,4k läst
M
mr_bygg: Ni kanske kan hitta en bra lösning där kommunen fäller de träd som orsakar problemen och du får behålla den ved du kan ta hand om. Känns som en strid som du inte kan vinna om kommunen sätter hårt mot hårt utan mitt råd är att göra det bästa av situationen och fundera på vad som är viktigast och hur ni kan komma till en överenskommelse som gynnar båda.
17 svar · 11,2k läst
·
H
hempularen: Jo ordfaöranden kan nog bestämma att inga tomter är just nu till salu. Såtillvida att om det inte finns ett beslut i föreningen att man skall försöka sälja, så kan han informera spekulanter om att föreningen inte har för avsikt att sälja. Om du kan få en eller flera medlemmar i föreningen att föreslå för föreningen att mark skall säljas, så kan det nog bli ett annat läge. Så
2 svar · 7,4k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Kolla med kommunens miljö- o hälsonämnd (eller motsvarande) att grannen har tillstånd för avloppsanläggningen och att den ligger på den plats som tillståndet anger. Personligen skulle jag absolut inte vilja ha en avloppsanläggning på min tomt. Den kan börja lukta illa, infilttationsbädden är uttjänt efter 20-30 år och behöver då är grävas om alternativt anläggas på annan
5 svar · 3,3k läst
L
lbgu: [citat] Jag fyllde i en blankett från kommunen att en namngiven bonde tog över tömningen av min trekammarbrunn så det lär vara enligt alla gällande regler. Kommunen tog dock ca 700 kronor för besväret att hantera lappen, men det sparar man snabbt in på att slippa kommunens tömningsavgift.
13 svar · 12,6k läst
P
Patrick84: Tack för tipsen, ska träffa markägarna idag för vidare diskussion och förhandling. Alltid bra att få ta del av andras kunskaper. Med vänliga,
7 svar · 4,1k läst
P
Patrick84: Hej! Ska bygga hus och ska snart köpa tomt till detta. Men sitter och funderar på att köpa till så mycket mark så att det räcker till två tomter/hus. Vet ni vad lantmäteriet tar extra att stycka av två tomter i ett och samma ärende? Förstår att detta skiljer sig mycket från fall till fall, men har ni någon uppfattning. För det måste väl vara billigare att göra avstyckningen till
0 svar · 3,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.