3 296 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Fin tomt men...
Hej!
Jag och min sambo har hittat en fin tomt som passar oss bra. Tomten säljs via ett husföretag.
Det är 5st tomter som ska säljas totalt. Den tomt vi är intresserad av gränsar till en befintlig fastighet.
Tomterna är ej avstyckade ännu.
Nu såg vi igår när vi var dit och tittade att grannen i den befintliga fastigheten har sin infiltration på vår tänkta tomt. Den är ju iofs inte så stor och ligger precis mot deras tomtgräns.
Vad tror ni om detta? kommer Lantmäteriet att godkänna en avstyckning med grannens avlopp på "vår" tomt?
Jag och min sambo har hittat en fin tomt som passar oss bra. Tomten säljs via ett husföretag.
Det är 5st tomter som ska säljas totalt. Den tomt vi är intresserad av gränsar till en befintlig fastighet.
Tomterna är ej avstyckade ännu.
Nu såg vi igår när vi var dit och tittade att grannen i den befintliga fastigheten har sin infiltration på vår tänkta tomt. Den är ju iofs inte så stor och ligger precis mot deras tomtgräns.
Vad tror ni om detta? kommer Lantmäteriet att godkänna en avstyckning med grannens avlopp på "vår" tomt?
Du får lov att kolla om det finns ett servitut eller om grannens infiltration är ett svartbygge som kan skapa problem i framtiden
Och det påverkar ju er i form av att ni inte kan bygga eller anlägga på den platsen, men hurvida det påverkar avstyckning eller bygglov får ni kolla upp med Lantmäteriet samt kommunen! Hade inte litat på säljaren.
Och det påverkar ju er i form av att ni inte kan bygga eller anlägga på den platsen, men hurvida det påverkar avstyckning eller bygglov får ni kolla upp med Lantmäteriet samt kommunen! Hade inte litat på säljaren.
Kolla med kommunens miljö- o hälsonämnd (eller motsvarande) att grannen har tillstånd för avloppsanläggningen och att den ligger på den plats som tillståndet anger.
Personligen skulle jag absolut inte vilja ha en avloppsanläggning på min tomt. Den kan börja lukta illa, infilttationsbädden är uttjänt efter 20-30 år och behöver då är grävas om alternativt anläggas på annan plats. Man kan inte borra/gräva en dricksvattenbrunn nära eller nedströms från avloppsanläggningen.
Ni behöver ju plats för egen avloppsanläggning o dricksvattenbrunn (om det nu inte blir kommunalt VA. Har ni plats för det?
För övrigt är jag skeptisk till att ha något härskande servitut på min fastighet överhuvudtaget. Det blir alltid problem förr eller senare. Och värdet på fastigheten kan minska.
Finns det ingen annan tomt ni kan välja?
Personligen skulle jag absolut inte vilja ha en avloppsanläggning på min tomt. Den kan börja lukta illa, infilttationsbädden är uttjänt efter 20-30 år och behöver då är grävas om alternativt anläggas på annan plats. Man kan inte borra/gräva en dricksvattenbrunn nära eller nedströms från avloppsanläggningen.
Ni behöver ju plats för egen avloppsanläggning o dricksvattenbrunn (om det nu inte blir kommunalt VA. Har ni plats för det?
För övrigt är jag skeptisk till att ha något härskande servitut på min fastighet överhuvudtaget. Det blir alltid problem förr eller senare. Och värdet på fastigheten kan minska.
Finns det ingen annan tomt ni kan välja?
Klicka här för att svara