5 785 läst ·
11 svar
6k läst
11 svar
Spänningsprovare piper på spänningslös kabel.
Jag köpte en billig beröringsfri spänningsprovare på biltema. En sån som piper och lyser när man är i närheten av en spänningsförande kabel. Jättesmart grej tyckte jag först.
Jag tänkte använda den när jag skulle koppla in några taklampor. För att kunna använda en bygglampa som arbetsbelysning ville jag inte stänga av huvudströmmen utan kopplade bara ifrån automatsäkringen till belysningen.
När jag för säkerhets skull kontrollerade, pep och lyste provaren svagt i närheten av kablarna.
Eftersom jag inte var sugen på en stöt tog jag fram multimetern ( som jag först testade i ett vägguttag) men den kunde inte mäta upp någon späning vare sig mot jord eller nolla.
Hur kommer sig detta?
Min teori är att provaren är så känslig att den känner av de små små strömmar som kan uppstå i en kabel om den ligger intill en annan spänningsförande kabel.
Någon som har råkat ut för samma sak, eller som har en annan förklaring.
Kanske var den här provare för billig. (dålig)
Jag tänkte använda den när jag skulle koppla in några taklampor. För att kunna använda en bygglampa som arbetsbelysning ville jag inte stänga av huvudströmmen utan kopplade bara ifrån automatsäkringen till belysningen.
När jag för säkerhets skull kontrollerade, pep och lyste provaren svagt i närheten av kablarna.
Eftersom jag inte var sugen på en stöt tog jag fram multimetern ( som jag först testade i ett vägguttag) men den kunde inte mäta upp någon späning vare sig mot jord eller nolla.
Hur kommer sig detta?
Min teori är att provaren är så känslig att den känner av de små små strömmar som kan uppstå i en kabel om den ligger intill en annan spänningsförande kabel.
Någon som har råkat ut för samma sak, eller som har en annan förklaring.
Kanske var den här provare för billig. (dålig)
Produkter som diskuteras: "arbetsbelysning"
Arbetsbelysning LED 800 laddbar Ansmann
Utmärkt för arbeten inom- och utomhus
555 kr inkl moms
Läs mer
Själv så lyckades jag mäta upp 150 någonting volt i telejacket, det måste också ha varit någon form av inducerad spänning - vilket jag tycker att det här låter som också.
Men visst är det bättre att den ger utslag en gång för mycket än en gång för lite
Har haft exakt samma problem, digitala multimetrar är väl känsliga ibland.
En megger är till rätt stor hjälp om man misstänker att det t ex ligger en död mus i ett rör nånstans eller om nån lyckats dra en spik rätt igenom ett VP rör.
Ibland kan man nästan tro man är knäpp när man kopplar loss fas efter fas och förtfarande har spänning på 150 V på ett par trådar som skall hänga i luften!
Med en jordfelsbrytare vid centralen så försvinner nog de flesta av dessa problem.
/Kent
En megger är till rätt stor hjälp om man misstänker att det t ex ligger en död mus i ett rör nånstans eller om nån lyckats dra en spik rätt igenom ett VP rör.
Ibland kan man nästan tro man är knäpp när man kopplar loss fas efter fas och förtfarande har spänning på 150 V på ett par trådar som skall hänga i luften!
Med en jordfelsbrytare vid centralen så försvinner nog de flesta av dessa problem.
/Kent
En beröringsfri spänningsprovare" är väll inte påtänkt för att kolla om det är spänningsfritt utan tvärtom, att hitta den spänningsförande kablen/ledaren ?
Jag skulle aldrig lita på en sådan mätare om jag skulle koppla in något, bara för att mätaren inte lyser/piper skulle jag inte vara säker på att spänningen är frånkopplad.
Jag skulle aldrig lita på en sådan mätare om jag skulle koppla in något, bara för att mätaren inte lyser/piper skulle jag inte vara säker på att spänningen är frånkopplad.
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Klicka här för att svara