Byggahus.se

Digital tv i datorn

1. Jante
    Medlem · 619 inlägg

Jante

Medlem
    Är det någon som har stoppat i ett digtal tv kort i sin dator som kan berätta lite om sina erfarenheter?

Håller på att inreda hemma kontoret i vårt sovrum och tycker det skulle vara en trevlig lösning för att spara plats. Blir tungt med både tv och dator i samma hylla ;)

2. E
    Medlem · 72 inlägg

EBMTJ

Medlem

Re: Digital tv i datorn

Jag har ett Twinhan kort i min dator som fungerar ganska bra. Här finns dock ett litet problem med (alla?) digital tv-kort. På de kanaler som tillhandahålls av SVT blir du utan textning. På mitt kort har jag lyckats lösa det hela med en del hackande och läsande av "ETSI-specar". Jag har dock fortfarande inte lyckats komma dithän att jag kan spela in med textning men jobbar så smått på den saken.

/Erik

3. M
    Moderator · Västernorrland · 11 185 inlägg

Mats

Moderator

Jag har samma erfarenhet.
    Kör med ett technisat Satelit kort

4. Jante
    Medlem · 619 inlägg

Jante

Medlem

Tack för era svar !

Verkar vara lite av ett träsk att försöka ta emot digital tv i sin dator :-/

Har själv kört in ett tv kort för analog tv i sonens dator och det fungerar tillfredsställande...

Har själv hittat ett forum för det här där det finns mer läsning http://www.dvdforum.nu/forum/.

Meeen, det är svårt att hitta några raka besked eller rekomendationer.

Kollar jag på tillverkarnas/återförsäljarnas hemsidor så är givetvis alla kort bäst ???

5. M
    Moderator · Västernorrland · 11 185 inlägg

Mats

Moderator
  6. Y
    Medlem · Västra Götalands län · 4 363 inlägg

yxis

Medlem

Jag körde förut med ett "DVB-C 2.1" från www.usa-x.org då jag bodde i lägenhet och hade comhem kabeltv.

Med den alternativa mjukvaran www.progdvb.com så går det bra att få textningen att fungera. I början körde jag ett program som heter multidecoder men det klarade inte textningen bra.

Nackdelen med att ha kortet i datorn och datorn i sovrummet är att det är inte bara att slå av/på på nolltid som man är van vid med en vanlig tv, jag vill iaf inte ha datorn bullrandes i samma rum som jag sover.

Fördelarna är större, mjukvaran känns faktiskt vettigare än en hel del jag sett i vanliga digitaltv-boxar. Priset är ju också en stor fördel, iaf korten för satellitbruk kostar ju bara kring €50.

Däremot vill jag varna för i princip alla PCI-kort för analog tv, i princip alla bygger på kretsen BT878 och ger ärligt talat skitdålig bild. Min 15 år gamla östtyska tv ger överlägset bättre bild än de där korten :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.