4 775 läst ·
19 svar
5k läst
19 svar
Bredband och första jack??
Sida 1 av 2
Det där med "första telejack" ställer till problem: Sändaren till det trådlösa datanätet ska ju kopplas till första jacket, men då blir det dels dålig förbindelse till övervåningen, dels en massa fula apparater och sladdar på köksbänken, där "första jacket" sitter. Går det att själv koppla om, så att ett annat jack blir "första jacket"?
Jag försökte klistra in en länk, men den ville inte riktigt
http://www.telia.se klicka på privat - klicka på kundservice - skriv "kopplingsschema" i fältet "skriv din fråga här". Du får då fram en länk till en PDF fil, den bör kunna hjälpa dig.
Du bör ha två par i ditt hus för att det ska kunna fungera. Annars får du dra ytterligare kabel.
http://www.telia.se klicka på privat - klicka på kundservice - skriv "kopplingsschema" i fältet "skriv din fråga här". Du får då fram en länk till en PDF fil, den bör kunna hjälpa dig.
Du bör ha två par i ditt hus för att det ska kunna fungera. Annars får du dra ytterligare kabel.
= http://www.telia.se/PrivatWebben/Attachment/20030703/Jack_kopplingsschema.pdflastkaj skrev:
Här finns en annan variant på samma tema: http://www.kjell.com/?page=http://www.kjell.com/kjellfakta/teleuttag/
Plus en tråd gällande samma ämne: http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Teknik;action=display;num=1086606163;start=0#0
Skall se om jag kan med ord beskriva hur jag gjort:
Mellan alla jack har jag fyra trådar 1-4 och benämner jacken A, B, C, D etc efter den ordning de fysiskt kommer i huset.
I mitt fysiskt första jack A har jag skarvdon mellan inkommande 1-2 (på dessa två kommer tele in till huset) och 1-2 till nästa jack B, samma sak gäller för jack B. I jack C jag kopplat in inkommande 1-2 från jack B på de nedersta pinnarna och 1-2 till jack D på de översta pinnarna. I detta jack är det skarvdon mellan 3-4 från jack B och jack D. Samma gäller för alla efterföljande jack. I jack B har jag kopplat in 3-4 från jack C på de nedersta pinnarna och 3-4 från jack A på de översta pinnarna. Slutligen så har jag i jack A kopplat in 3-4 från jack B på de nedersta pinnarna. På detta sett har jag nu ordningen C, D, E......., B, A på mina jack.
Var det någon som förstod? :-/
/Gojan
Mellan alla jack har jag fyra trådar 1-4 och benämner jacken A, B, C, D etc efter den ordning de fysiskt kommer i huset.
I mitt fysiskt första jack A har jag skarvdon mellan inkommande 1-2 (på dessa två kommer tele in till huset) och 1-2 till nästa jack B, samma sak gäller för jack B. I jack C jag kopplat in inkommande 1-2 från jack B på de nedersta pinnarna och 1-2 till jack D på de översta pinnarna. I detta jack är det skarvdon mellan 3-4 från jack B och jack D. Samma gäller för alla efterföljande jack. I jack B har jag kopplat in 3-4 från jack C på de nedersta pinnarna och 3-4 från jack A på de översta pinnarna. Slutligen så har jag i jack A kopplat in 3-4 från jack B på de nedersta pinnarna. På detta sett har jag nu ordningen C, D, E......., B, A på mina jack.
Var det någon som förstod? :-/
/Gojan
Nja, två par fram till första jacket gör varken till eller från, däremot vill man ha två par vidare i huset.lastkaj skrev:Jag försökte klistra in en länk, men den ville inte riktigt
[länk] klicka på privat - klicka på kundservice - skriv "kopplingsschema" i fältet "skriv din fråga här". Du får då fram en länk till en PDF fil, den bör kunna hjälpa dig.
Du bör ha två par i ditt hus för att det ska kunna fungera. Annars får du dra ytterligare kabel.
Tänk på att adsl kan påverkas av vilka ledningar man väljer i en såndär fyrledare. Jag vet inte vilka som är bäst att välja, men vet att vid en provisorisk installation med "fyrskruv"-kabel så fungerade det så dåligt att det fick bli kabelbyte till annan kabel...
Men, det där med första jack, det måste inte vara första jack, det kan vara fjärde jacket man använder också men då får man inte använda de tre jacken som är före, tejpa för dem och skaffa en trådlös telefon...
Förvisso men för att du ska slippa höra bruset från adsl grejorna så måste signalen till telefonerna gå igenom filtret. Iom detta blir det lite obra att parrallkoppla. Vad man kan göra är att man seriekopplar första uttaget och parrallelkopplar uttag 2 till X. Då funkar ADSL utan problem och du har parrallela telefoner i varje fall