Det där med "första telejack" ställer till problem: Sändaren till det trådlösa datanätet ska ju kopplas till första jacket, men då blir det dels dålig förbindelse till övervåningen, dels en massa fula apparater och sladdar på köksbänken, där "första jacket" sitter. Går det att själv koppla om, så att ett annat jack blir "första jacket"?
 
Jag försökte klistra in en länk, men den ville inte riktigt

http://www.telia.se klicka på privat - klicka på kundservice - skriv "kopplingsschema" i fältet "skriv din fråga här". Du får då fram en länk till en PDF fil, den bör kunna hjälpa dig.

Du bör ha två par i ditt hus för att det ska kunna fungera. Annars får du dra ytterligare kabel.
 
lastkaj skrev:
[länk] klicka på privat - klicka på kundservice - skriv "kopplingsschema" i fältet "skriv din fråga här". Du får då fram en länk till en PDF fil, den bör kunna hjälpa dig.
= http://www.telia.se/PrivatWebben/Attachment/20030703/Jack_kopplingsschema.pdf   ;)

Här finns en annan variant på samma tema: http://www.kjell.com/?page=http://www.kjell.com/kjellfakta/teleuttag/   ;)

Plus en tråd gällande samma ämne: http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Teknik;action=display;num=1086606163;start=0#0 ;)
 
Immobil skrev:
Plus en tråd gällande samma ämne: [länk]   ;)
Sitter du med register över vad som tidigare har skrivits om här på forumet eller...... ;D ;D ::) ;D ;D
 
roli skrev:
Sitter du med register över vad som tidigare har skrivits om här på forumet eller...... ;D ;D ::) ;D ;D
::) Nja, du roli, det är nog snarare frågan om:
[move] 8) H J Ä R N G Y M P A 8) ;D[/move]
 
[länk] a.pdf
Man kan göra så, men det är inte rätt ;D ;D
 
Skall se om jag kan med ord beskriva hur jag gjort:

Mellan alla jack har jag fyra trådar 1-4 och benämner jacken A, B, C, D etc efter den ordning de fysiskt kommer i huset.

I mitt fysiskt första jack A har jag skarvdon mellan inkommande 1-2 (på dessa två kommer tele in till huset) och 1-2 till nästa jack B, samma sak gäller för jack B. I jack C jag kopplat in inkommande 1-2 från jack B på de nedersta pinnarna och 1-2 till jack D på de översta pinnarna. I detta jack är det skarvdon mellan 3-4 från jack B och jack D. Samma gäller för alla efterföljande jack. I jack B har jag kopplat in 3-4 från jack C på de nedersta pinnarna och 3-4 från jack A på de översta pinnarna. Slutligen så har jag i jack A kopplat in 3-4 från jack B på de nedersta pinnarna. På detta sett har jag nu ordningen C, D, E......., B, A på mina jack.

Var det någon som förstod? :-/

/Gojan
 
Konstigt.. Mitt gamla bredband, med ångbox från Ericsson hade den begränsningen. De nya boxarna sätter man in var som helst och har i stället filter mellan telefon och uttag.
 
Vad har du för kabel från ditt nuvarande första jack, och vidare ut i huset? och i vilken ordning sitter sen det jack som du vill ha som nr 1?, Hur många jack har du totalt?
Många frågor blir det :P
 
lastkaj skrev:
Jag försökte klistra in en länk, men den ville inte riktigt

[länk] klicka på privat - klicka på kundservice - skriv "kopplingsschema" i fältet "skriv din fråga här". Du får då fram en länk till en PDF fil, den bör kunna hjälpa dig.

Du bör ha två par i ditt hus för att det ska kunna fungera. Annars får du dra ytterligare kabel.
Nja, två par fram till första jacket gör varken till eller från, däremot vill man ha två par vidare i huset.

Tänk på att adsl kan påverkas av vilka ledningar man väljer i en såndär fyrledare. Jag vet inte vilka som är bäst att välja, men vet att vid en provisorisk installation med "fyrskruv"-kabel så fungerade det så dåligt att det fick bli kabelbyte till annan kabel...


Men, det där med första jack, det måste inte vara första jack, det kan vara fjärde jacket man använder också men då får man inte använda de tre jacken som är före, tejpa för dem och skaffa en trådlös telefon...
 
Om man har larm i första jacket då? Hur fungerar det med bredband då? Eller hur löser man detta?
 
adsl modemet skall alltid ligga på första jacket larmet kan du hänga på i vilket jack som....
 
Gojan skrev:
Var det någon som förstod? :-/
Nej. ??? ;D
 
Men om man parallellkopplar alla jack borde alla bli första jack!? Eller?
 
Förvisso men för att du ska slippa höra bruset från adsl grejorna så måste signalen till telefonerna gå igenom filtret. Iom detta blir det lite obra att parrallkoppla. Vad man kan göra är att man seriekopplar första uttaget och parrallelkopplar uttag 2 till X. Då funkar ADSL utan problem och du har parrallela telefoner i varje fall
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.