Teknik
tobbbias: Robert Bosch och Co levererade snabbt och smidigt. Fick ett stort pkt och i det lågt ett mkt mindre pkt :) Men motorn fungerade perfekt rakt ut ur lådan. Jag behövde bara löda bort den gamla och dit med den nya. Sen skruva ihop allt och så var den som ny. Kul. Jag gjorde till och med så att jag öppnade min andra lika dan skruvdragare och dammsög ur den för att säkerställa att den
Hipp: [bild] Det gick bra, skrev till Apperto, fick till svar att det bör fungera. Monterade med lång arm, så att skenan slutar före porten i uppfällt läge. Lite jobb med att korta kedjan då en skensektion inte användes. Beställde dessutom en appstyrd fjärrstyrning från Amazon 480:- , fungerar ua.😎
Husbobban: [citat] Jag hade satt en Arlo-kamera med tillhörande solcellspanel ovanför spegeln. Har en sådan själv, behöver aldrig laddas och streamar alltid klockrent. Om ditt wifi inte når till spegeln så kan du köpa till en liten signalförstärkare.
JohanLun: Jag har billiga AirPodskopior som funkar drägligt till Android, men riktigt det är bökigt byta enhet. Kopiorna funkar betydligt bättre på iPhone. Men på det stora hela är de bättre än de andra jag använt, Motorola och Philips. Men jag har några olika varianter på kopior och de är rätt stor skillnad. Köpte flera då jag trodde dottern skulle tappa bort dem första veckan, men hon
Hannuse: [citat] Kul! Uppdatera gärna om du hittar någon Zigbee/Zwave sensor för temperaturmätning utomhus i norrländskt klimat. Jag har inte hittat någon som är vettig, skulle gärna se en med en kortare sladdstump till givaren.
Canutos: [citat] [citat] Hej, Min skrivare är en Epson 2600 "Tankskrivare" Finns säkert många program att använda. Själv använde jag detta: "Reset Key for ONE Reset for WIC Resetutility 9.99 USD 1 Moms (25.00%) 2.50 USD- 12.49 USD" Fungerade klockrent utan något strul alls. Därmed sparade jag mer än 2000:- Epson begärde 2600:- för en återställning! Helt sjukt av Epson! Aldrig mer en Epson
ingenjören101: Vill du ha ett hyfsat komplett gratisprogram webb-baserat 2D skulle jag prova https://www.rayon.design/
johan5588: På mitt aks385-1 sitter kretskort och, gör det så på era skåp? Mitt skåp la inte av helt, men har testat ändå att koppla förbi termostaten utan skillnad. Kylen brummar lite halvt och det hörs porlande ljud inne i kylen 🤔. Antar att det är kompressorn som är defekt och den går väl inte att ersätta?
AndersMalmgren: [citat] Beror på model min RB4011 har 1 gig flash plus man kan utöka med disk. Jo jag bara poängterar att man kan köra de flesta Linux program även på en router
arasmus: Japp, men jag tänkte mest på såna modeller som har kamera utöver lidar för att se grejer som ligger i vägen. S7 MaxV eller Ultra och allt vad de heter.
useless: T2 (och T1) tål max 10A, så du kan inte styra båda sakerna med en sån. Så köp två T1'or istället.
olo99: [citat] Det blev alternativ 3 för våran del. Frågade några olika låssmeder. Det hade säkert gått att manipulera karmen men det hade varit ett större ingrepp. Låset funka out-of-the-box med den befintliga säkerhetskarmen. Själva hakregeln hakar inte runt (vilket den hade gjort med deras egna slutbleck) utan "hänger fritt" som en rak regel. Rent krasst så uppfyller det då inte sin
noone70: [citat] Missade att jag fått mer svar Regnvatten ska jag ha i den 60% är ändå 2,5 m3 tank :) Det är en stor lucka upptill så att lägga den på sida eller upp och ner går nog inte Men om man förstärker på utsidan med spännband? Jag har 10st 5 tons liggandes och att man drar några av dem runt tanken där sprickan är som förstärkning så belastningen på lagningen blir för stor
Slarvaren: Jag har använt Yale Doorman V2N med Verisure-appen ganska många år nu. Men nu har jag förstått att Yale Home-appen tillåter automatiska koder för Airbnb och vill byta. Vad behöver jag göra för att få igång Yale Home-appen? Och blir det då "istället" eller "också"?
Demmpa: Där har du fått träff, Sounder till brandlarm eller inbrottslarm.
sblixten: Du kan lämna trådarna till ringklockan kvar i väggen.
xxargs: Det är två delar som styr - dels vad köldmediet ger för GWP-belastning om den läcker ut och där är R717 (ammoniak) mycket lågt eftersom den inte har någon kol eller halogener i sig - och dessutom en 'bekant ämne' i naturen i och med kväve-cykeln och i princip allt levande bidrar till på olika sätt då proteiner och aminosyror innehåller kväve (amin ≃ kväve)... Det andra är
Tummen_mitt_i_hand: [citat] Så jävla bra, Pojken med guldbyxorna 2023...😄
Unikt namn: [citat] Om du undrar om Synology, absolut. Du betalar ju lite extra för att det ska vara enkelt. Lite babblig video men han visar hur det går till: [MEDIA=youtube]YZ34sTeNRSA[/MEDIA]
nino: Hittade du nåt urverk? Har en väggklocka som är ca 120-130cm i diameter där urverket gett upp. Verkar svårt att hitta för långa visare, minutvisaren är 40-50cm lång
buffyin: Shelly H&T hade jag missat då nya Plus H&T har ju display. Har shelly för Energi övervakning och kan rekommendera dem, men Tuya löser nog det lika bra. Hoppas du blir nöjd oavsett val :)
paralun: [citat] Mycket bra, nu valde jag Top-disken av samma märke och har just installerat utan några trubbel. Nu har jag en Pi3 och följde huvudsakligen den här guiden. Diskavbilden samt återställning till SD-disken gjorde jag på en laptop med Ubuntu. Boottiden förlängdes men är inte störande lång! https://www.instructables.com/Booting-Raspberry-Pi-3-B-With-a-USB-Drive/ EDIT plus lite
p_k: Konstigt att de går sönder, jag har aldrig haft problem med olika "billiga" brandvarnare (och alla bör ju uppfylla vissa krav för att få säljas). De jag har problem med är dyrare seriekopplade modeller som framförallt käkar batterier oavsett vad jag stoppar i. Tänkte prova sådana med tioårsbatterier nästa gång, även om de förmodligen behöver kastas innan åren gått.
TorpAnders: Det är en 2000 kronors spelare och det finns aux på baksidan, frågan var om usb ingången enkelt skulle fungera med en blåtandsadapdter, men nu har jag testat och det gjorde det inte.
Demmpa: Här är två trådar som har lite alternativ, https://www.byggahus.se/forum/threads/foeraendring-av-telldus-basic-2023-04-24.485434/ https://www.byggahus.se/forum/threads/hemautomation-naer-telldus-ska-ha-prenumeration.487233/
Harald Blåtumme: Som svar på TS fråga; enligt min erfarenhet Brother. Vi har en antik HL-1440 med ett gammalt HPJetDirect-interface för att skriva ut via IP-port på LAN, denna funkar fortsatt efter drygt 20 år exakt som när den var ny. Bra livslängd på 6000-sidors tonern, extremt billig i drift perfekta utskrifter än idag och kan fortsatt kopplas in på tex windows 11 och senaste macOSX. En simpel 600
fribygg: [citat] Jag hade nog burit själv men att ta in en eller två grovisar eller en flyttgubbar på timme borde oxå vara alternativ värda att överväga.
JohanLun: Har köpt Kobo Clara till min fru och min mamma i present (altså en till dem vardera). Är ett par år sen. Används inte jättefrekvent. Min fru har använt på resa, annars vill hon ha vanlig bok. Jag har lånat den och tycker den är jäkligt smidig. Jag har lånat böckerna till frugan och lagt in dem. Hon ville inte ens försöka själv. Morsan tror jag inte fattar hur hon får in böcker,