Byggahus.se
Hej,

Chansar på att det finns kunniga medlemma här i forumet.

Det är så att min mikrovågsugn av modell Gaggenau EM110160 som är gammal men fungerat i åratal gått sönder. Allt fungerar men den slutade värma, så jag bestämde mig att testa reparera den ifall det var möjligt.

Problemet just nu är att en säkring gått och diod också är trasig och jag vill hitta en ersättnings diod, men min kunskap inom området är inte stort. Det jag undrar är ifall jag kan använda vilken diod som helst som säljs på nätet som ska sitta i en mikrovågsugn? Eller ifall det finns en någon medlem här på forumet som kan hitta rätt del eller liknande som jag skulle kunna använda.

Skickar med en bild på dioden som satt i mikron.

Tack på förhand!

• En axial blymonterad säkring eller motstånd på ett träbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack

Jag vet det är inga problem att hitta dem, vet inte hur noggrann man måste vara. Den du skickat länk på har en 9:a på slutet och jag har hittat dioder med 3 osv. Min undran är hur noggrann man egentligen måste vara.

Ingen aning. Utgår från att diodens benämning är just HVR-1X och att den som ex. finns på Amazon då är av samma typ som din.

Att rota runt i dessa ugnar kräver visst handlag och kunskap. Högspänningen kan vara farlig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.