1 471 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
Täcka små hål i kretskort, med vad?
Jag behöver täcka över några väldigt små hål (några milimeter styck) på ett kretskort för att förhindra ljusinsläpp pga en designmiss. Då jag kommer behöva borra upp ett ca 5mm hål för att öht komma åt kretskortet så är det också trångt att arbeta med, så att peta dit eltejp kan vara svårt tänker jag, om det öht fäster.
Rekommendationen är silikon, men som jag förstått det så behöver man då ha en fri från ättika. Någon som har tips på sådant, rimligtvis svart då om det ska förhindra ljusinsläpp. Helst nåt som går att köpa över disk i nån vanlig butik för jag är ju som jag är och vill göra det nu nu nu
Eller andra alternativ?
Funderade på sugru eller motsvarande från loctite skulle kunna funka att dutta dit för ändamålet, men jag vet inte vad det innehåller riktigt om det är vettigt för kretskort.
Rekommendationen är silikon, men som jag förstått det så behöver man då ha en fri från ättika. Någon som har tips på sådant, rimligtvis svart då om det ska förhindra ljusinsläpp. Helst nåt som går att köpa över disk i nån vanlig butik för jag är ju som jag är och vill göra det nu nu nu
Eller andra alternativ?
Funderade på sugru eller motsvarande från loctite skulle kunna funka att dutta dit för ändamålet, men jag vet inte vad det innehåller riktigt om det är vettigt för kretskort.
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Just det, nu när du säger det så använde jag nagellack för att skydda delar av processorn när jag körde delidd med flytande metall. Jag har för mig att det var nåt ämne man skulle akta sig för där också dock som finns i många nagellack, men minns inte vad det var.S swirve skrev:
Jag har inte koll på polymer, men absolut om det funkar.
Jag ställer ju frågan för att jag inte har koll på vad det finns, så förslag ställda som motfrågor blir lite svårt för mig att svara på
Denna kanske inte heller skulle vara fel
https://www.mekonomen.se/liquid-tape-flytande-el-tejp-plastidip-13641147
https://www.mekonomen.se/liquid-tape-flytande-el-tejp-plastidip-13641147
Jobbar själv med elektronik. För att bara täcka ljusinsläpp går nog med lite vadsomhelst. Ska du bara ha ett litet hål för att fylla i så får det ju bli en liten kanyl som du kan fylla med lite svart fogmassa.
Eller om du har loctite med gummi, den är svart o ej genomskinlig. Dock är den rätt tunn i konsistensen , så man får nog lägga flera lager mellan torkningarna.
Eller om du har loctite med gummi, den är svart o ej genomskinlig. Dock är den rätt tunn i konsistensen , så man får nog lägga flera lager mellan torkningarna.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden