Teknik
prototypen: Områdets ålder har väl inget att göra med bredbands anslutningen, jag har en jordbruksfastighet bebodd sedan 1938 och bara jag betalar för det så har jag 100Mbit (tycker 10 räcker). Protte PS i vilket skick är fasaden och fönstren, vad är det för uppvärmning (fast stor del av uppvärmningen kommer nog från alla datorer.
lastkaj: I Google maps som du kan ladda ner till mobilen får du även gratis väganvisningar. Docj är den hela tiden uppkopplad mot nätet så du får betala en avgift för transport av data.
smint: Nu verkar den ha åtrersällt sig själv, efter rengöring och fix.
A-Man_08: Du nämner att du har en kyl i närheten, det är inte så att det även står en microugn där som ibland används.
Johan Gunverth: Jag tror att detta företag är en avknoppning från hembiobutiken.se och då kan jag intyga att de är helseriösa och smidiga. har haft kontakt med Marcus Kopp där och han gav ett väldigt seriöst intryck. Har också en kompis som har fått ett jätteanläggning installerad hemma som är han är jättenöjd med.
nyttanvändarnamn_88: Hej , Då jag jobbar inom detta området i Göteborg kan jag med säkerhet säga som förgående skribent att mobiltbredband för TV är att räkna bort. Jag tolkar det som Ni inte vill ha ett klassiskt analog telejack hemma? Alternativen på det är ju billigast och enklast någon av mobiloperatörernas "fastnummer till mobilen", efter det kommer IP telefoni men måste då tecknas via någon
mrfrenzy: Det här är nog tyvärr rätt kört i dagsläget. Vill man få in TV i sin HTPC så är det DVB-S/C/T som gäller.
mrfrenzy: Det kommer säkert fungera utmärkt. Enda problemet är att om du väljer chassikontakten med lödanslutning så förutsätter den att den monteras i en skärmad låda vilket din plastdosa inte är. Jag hade valt 37051 och kört med f-kontakter istället för att undvika störningar från mopeder och annat.
Mats: Och jag gör som vanligt jag http://www.byggahus.se/attachments/forum/teknik/785d1162652281-mats-naetverksskola-kk_ny.jpg Ikea överskåp med KK panler i.
akhagen: Det som stör mig är att jag inte behöver utsättning, jag kan enkelt utifrån den utdrag ur ledningskartan som jag fått från DERAS leverantör Eltel se att det går åt pipan. Jag behöver inga pinnar i backen för det. Men men, jag får väl ringa på måndag igen. Edit: Jag skickade en följdfråga om detta till Telia Kundservice. Får se om de kan ge något stöd.
Bjurran: Jag skulle nog börja med att dra ordentlig kabel hela vägen. Alltså ingen sytrådkabel. Jag brukar rekomendera minst 1 mm centrumledare, men använder ofta ännu grövre själv. Ofta blir signalförlusten såpass liten att du kanske inte behöver någon förstärkare alls. Nu är det visserligen villainstalaltioner jag sysslat med så det kanske finns skillnader i en lägenhet, men börja med
Bjurran: Det kan ju givetvis röra sig om en spik eller skruv som gått in i röret/slangen också, och då hjälper det ju tyvärr inte så mycket med vad du har att dra med om arean är för liten vilket den kommer att fortsätta vara tills du får ut vad som är ivägen. Bråkar själv med detsamma i mitt hus just nu men i mitt fall gäller det elen...
Mats: Jag skulle nog sätta den där microswitchen i karmen så att dne påverkas av låskolven bara.
5.2 racing: Bose är inget att stå efter. Bra på att marknadsföra sitt varumärke. Köp hellre lösa delar och du får ett bra mycket bättre ljud. Hifiklubben bla är ett schysst ställe som har bra grejer.
effo: Tack för klargörandet, Jeepmannen. Och tipset om att "låna" en annan sektion för tamperfunktionen kan komma väl till pass. Har iofs 16 trådbundna ingångar (har ett extra expansionskort DX2010) men det börjar bli trångt ändå.:)
Hedgehog: [citat] Jag har varit i samma sits och vill bara tillägga att jag rekommenderar att göra som jag, nämligen att använda 20 mm VP-rör eftersom de kablar man kan vilja dra är grova. Speciellt om man vill dra coax-kabel och nätverk till samma rum/plats. Merkostnaden för att gå upp en dimension jämfört med 16 mm torde vara liten. En annan bra idé är att försöka samla allt så att alla
sandhall: Vad problemet är i just detta fall kan jag inte uttala mig om (kanske behöver sättas i ett bättre läge, riktas åt något annat håll, bytas mor en YAGI -- vad vet jag). Bara påpekar att man kanske inte skall vara så tvärsäkert kategorisk. Gitterantenner kan visst fungera även om man inte har fri sikt (kan t.o.m. ha en fördel i.o.m. sit breda upptagningsområde om man har mycket
Maxikatten: [citat] Jag tror att vårt Aroundio/Securitas-larm som befinner sig inom tre meter från basen använder GSM för att kommunicera med larmcentralen. I morgon ska jag testa att flytta iväg subben några meter.
ANDHOL: Jag kör också med en nätverksdisk som jag utrangerat hos en god vän och hans har flyttat in i mitt rack i källaren. Köpte en LACIE 2BIG NETWORK 2TB GIGABIT LAN som har stöd för raid och klarar mig således på 1TB lagringsutrymme. Skriver backupen över FTP via en VPN till kompisen, själva backupen tar jag med ett backupprogram som heter Genie Backup Manager. Den kan skriva själva via
ANDHOL: Det lär inte vara överföringskapaciteten som är utnyttjad till max utan antalet fiberpar som tryter. Det är mycket vanligt att det blir så här i "byföreningar" man dimensionerar sitt nät efter hur många medlemmar som ansluter sig och sedan avrundar man lite uppåt. Det är ju heller inte rätt att de som ansluter sig direkt skall subventionera utifall någon mer får för sig att
Karin Wiles: Ha! Så typiskt! Undrar om de fortfarande gör så att man automatiskt blir övertrasserad.....ska bli spännande att se. Självklart skall vi ha bredband men vi måste ju få in telefon först då det kommer att gå via jacket. Vi blir nämligen lantisar = koppar. Är dessutom tråkigt nog så illa tvugna att ha fast telefon då min make är frilansjournalist och således gör stundom väldigt
snuttjulle: Nu är det många år sedan jag jobbade på Televerket men har fortfarande bekanta som jobbar kvar på Telias underleverantörer (då Teila själva inte har den typ av tekniker). Men att i ett område där det redan är nergrävt sätta upp en stolpe gör man inte. I ett område som det är luftledning drar man till närmaste stolp och ibland hände nog att den genade öven annans tomt och va det
Rrrrr: ok.. Drar in några mer rör då i väggen till min "media-punkt" så att jag rymmer att göra stjärnnät.. Just nu kör vi på kvarterets egna kabeltv-nät.. Det är rätt kasst och inte så bra kvalitet.. men man vet ju inte vad som händer i framtiden..
Sökarn: Har haft linjen ett tag och har så många telefoner att jag glömde man bara får jack eller inkoppling. Men till min tjej sa Tele2 att en ny ledning måste beställas av Telia, det kostar 600 extra och finns inte i T2's prislista heller. Sedan kostar Bas 675 eller 975.
Patrik_Hed: [citat] Äh, vi har redan varit där nu och sket i telejacket helt. Fixade elen och gick sen. :p //Patrik
TLovskog: Bussnät med möjlighet till hubbar. Hubbar och rooten tilldelar adresser genom att söka av nätet efter unika id'n genom ett binärt träd. Liknande det som 1-wire använder. Just nu är det rätt basic implementerat och mer på permanent test stadiet, men tanken var att det skulle vara tämligen "unlimited", fullt plug-n-play, inklusive termineringen. Normalt räknar man i 485 med unit of
Schäfer: (STP)50N06 kan du ersätta med IRFZ44 (enklare att hitta och billigare)
Schwingen: Kanske inte aktuellt för storkarp, men för övriga som funderar på en aktiv antenn vill jag tipsa om den som BRL säljer, av fabrikat Hallo. Jämfört med den jag använde tidigare (Digiality, från Kjell&CO) så är den helt överlägsen, lite dyrare men mycket bättre.