16 240 läst ·
42 svar
16k läst
42 svar
Anslutningsavgift telefon vid nybygge?
Jag försökte få Tele2s kabel in i mitt nya hus för ca 1½ år sedan. Då sa dom att de slutat ansluta villor.
Fick offert från Telia för installation av kopparkabel, 35.000:- och då är det inte många meter till teleskåpet...
Blev stadsnät och IP-telefoni istället!
Blev stadsnät och IP-telefoni istället!
Nej, idag finns det ingen direkt anledning att ha fast abonnemang längre. Det är väl det som Telia börja känna av också, så de vill krama ur de sista kronorna ur nyinstallationerna medan det finns några.
Det enda är ju om du vill ha någon annan tjänst på koppartrådarna, som ADSL eller IP-TV. Annars räcker ju mobilen bra.
Det enda är ju om du vill ha någon annan tjänst på koppartrådarna, som ADSL eller IP-TV. Annars räcker ju mobilen bra.
Redigerat:
Fast mobil?? Är det dom gamla tunga Ericsson HotLine från mitten av 80-talet som var så tunga att ingen ville flytta på dom??andersmc skrev:Nej, idag finns det ingen direkt anledning att ha fast mobil längre. Det är väl det som Telia börja känna av också, så de vill krama ur de sista kronorna ur nyinstallationerna medan det finns några.
Har ett vanligt abonnemang som familjeabonnemang, BB Telefoni för sonen och så kör vi med mobiltelefoner. Alla fyller sitt syfte och framför allt ett riktigt bra ljud i det vanliga abonnemanget och ETT nummer för våra bekanta och släkt att ringa. De kommer då till hemmet och inte till någon som lite stressat springer runt i livsmedelaffären och har en dialog som blir lite av gruppsamtal tillsmmans med andra kunderna.
Nä, jag har minskat min mobilanvändning och behöver inte alls vara nåbar överallt, utan den är ett komplement när jag inte är hemma och endast på när jag så önskar.
Nä, jag har minskat min mobilanvändning och behöver inte alls vara nåbar överallt, utan den är ett komplement när jag inte är hemma och endast på när jag så önskar.
Det handlar ju bara om sunt förnuft och din egen diciplin. Är jag upptagen svarar jag inte. Vill jag inte bli stört stänger jag av telefon eller rignsignalen.AndersS skrev:Har ett vanligt abonnemang som familjeabonnemang, BB Telefoni för sonen och så kör vi med mobiltelefoner. Alla fyller sitt syfte och framför allt ett riktigt bra ljud i det vanliga abonnemanget och ETT nummer för våra bekanta och släkt att ringa. De kommer då till hemmet och inte till någon som lite stressat springer runt i livsmedelaffären och har en dialog som blir lite av gruppsamtal tillsmmans med andra kunderna.
Men i vårt fall ersätter inte individmobilen den inte den fasta telefonen för vi vill ha en "grupptelefon" hemma som alltid fungerar utan stök och mobiler som som inte är fulladdade utan det börjar signalera för slut på batteri, headset slut på laddning, mm.
Så här är krav och önskemål är lite olika.
Så här är krav och önskemål är lite olika.
Bestllde aldrig ngn teleinkoppling i mars när jag fick offerten på 10000:- då det blev lite strul med bygglov osv. Nu är allt klart och dax för att beställa ny offert. Den nya offerten damp ner idag, 32300:-:eek:!!!! Hur är detta möjligt?? Samma tomt och från samma teleskåp som för 6 månader sedan, enda skillnaden är att det inte är Skanova som gör jobbet för telia utan Eltel!! Måste ringa imorgon, jag har ju de tidigare offerterna kvar!patrik659 skrev:För ca 1år sedan begärde jag offert från telia, fick då ett pris på 7000:- för att dra kabel i befintligt rår ca. 6m. Helt OK, de måste ju ut och titta och fika också! jag beställde aldrig ¨å pga olika omständigheter. Nu fick jag nytt pris idag.... på 10000:- inte så stor skillnad men iaf 30%. Ringde och kollade varför. Får då till svar att det är prisökning...med 30?? Nix det var prisökning på 2000:- och 1000:- i avrundning...!!!!!!??? Ska jag betala 1000:- i avrundning? japp de kan inte göra ngt åt det ligger i programmet var svaret!
Suck!
För 32.000kr kan du köpa en mobiltelefon och ha betalda samtal i10 årpatrik659 skrev:Bestllde aldrig ngn teleinkoppling i mars när jag fick offerten på 10000:- då det blev lite strul med bygglov osv. Nu är allt klart och dax för att beställa ny offert. Den nya offerten damp ner idag, 32300:-:eek:!!!! Hur är detta möjligt?? Samma tomt och från samma teleskåp som för 6 månader sedan, enda skillnaden är att det inte är Skanova som gör jobbet för telia utan Eltel!! Måste ringa imorgon, jag har ju de tidigare offerterna kvar!
Igår ringde Eltel och de hade nu kollat på sina kartor igen, vips så var priset 14300:- mer än en halvering! Men fortfarande mer än 100% dyrare än för 2 år sedan och mer än 4000:- än för 6 månader sedan................
Klicka här för att svara