F
Fick en chock när jag ringde telia för att få telefon och bredband i nybyggda huset. 7000kr vill dom ha för det. Det ville dom ha av en bekant till oss också. I det fallet handlade det om 20-30 meter grävning i stenig mark från en teleplint fram till tomtgräns. Tog 3 dagar för en 7tons hjulgrävare och två gubbar som tittade på. Det tycker jag var relativt billigt. I mitt fall handlar det om 1,5 meter till teleplinten och det ligger redan kabelrör med gammal kabel som användes till telefonen till sommarstugan som vi rev. Med dom förutsättningarna tycker jag att 7000kr är ett jävla bedrägeri.

Finns det några alternativ för min del (mobilt bredband är inget alternativ)? Kan jag koppla ihop min nya kabel med den befintliga gamla sommarstuge kabeln och hoppas på att en annan operatör har möjlighet att fixa bredband och telefoni eller är det stopp där med?

Huga vad mycke hur mycke betalar du för att få en stämpel hos tinget när du köpte marken eller vad betalar du för elen? Gissar att det överstiger dessa 7000kr. Bara det att man har blivit van med det gamla statliga att alla har rätt till telefon för inga pengar alls och det nya att man får telefoner bara man tecknar sig på snordyra abb.

7000 ä Telias minimipris för nyinkoppling. Alla andra bolag på marknaden hyr kabel av telia så de får betala samma till Telia för inkoppling så den avgiften kommer du inte runt

F
Det är två saker som stör mig. #1 Minimiavgiften på 7000kr är orimlig, jag betalar gladeligen vad det kostar Skanova att göra jobbet och det borde vara max ett par tusen med tanke på arbetsinsatsen. #2 Telias definiton av nyinkoppling som stör mig nåt så förbannat då det fanns telefon för ett par år sen och plötsligt blir en nyinkoppling bara för att man bygger ett nytt hus på en befintlig fastighet där det fanns telefon i det gamla huset.

Mats_o, vet du att det är så eller är det en "expertgissning"? Det är ingen som hyr koppar av telia, det gör dom av Skanova. Det är Telia som tar en nyinstallationsavgift på 7000kr och vad jag vet så har Telia inget med sakan att göra öht om jag väljer tex Tele2 eller Glocalnet. Om jag har en fungerande koppling till teleplinten och det finns minst ett ledigt kabelpar för bredband och IP telefon eller två lediga par för fast telefon + bredband så är min förhoppning att jag skall komma billigare undan. Får nog ringa runt och kolla lite andra operatörer nästa vecka.

men måste telia/skanova bli inblandade?
om du har en fungerande telefon i gamla huset så är det väl bara att du flyttar sladden till det nya huset?

A
Om dom måste göra något dom 1,5m från plint till tomtgräns så finns det ju inget draget redan? Alltså spelar det ju ingen roll om det fanns där för några år sedan då det ju då är borttaget = nyinstallation nu.
Eller finns kabeln kvar från plint in på tomt dit där telefonen var ansluten förut? ISåfall är det ju konstigt att det skulle bli nyinstallation då du isåfall kan använda den kabeln.

Iaf, jag har väldigt svårt att tro att något annat bolag skulle kosta på och dra kabel och koppla in enbart för dig, hade varit en annan sak om det funnits en inkoppling redan. Men finns kabel redan inkopplad borde det som sagt vara en helt annan sak.

Det är det minsta jag någonsin har hört talas om och då har det enbart varit fråga om aktivering.

Skanova är som sagt ett dotterbolag till Telia men skanova Säljer inte direkt till slutkund utan via återförsäljare och Telia är den största :).

Om Skanova med underleverantörer har skött sig så har man under tiden abbet har varit borta städat bort lite kopplingar längs väggen i kopplingsskåp och i telestationen. Dessa måste också kopplas upp igen samt att ett antal register ska uppdateras. Det är detta telia tar betalt för, om prisnivån är rimlig eller inte, det är en fråga för PTS.

Det finns ingen annan Teleleverantör som drar ny kabel för en kund och därmed måste förbindelsen hyras av skanova oavsett vem som levererar och därmed blir det samma räkning ut från skanova oavsett, att det sedan står Telia på räkninngen är för att de är Återförsäljaren plus att de kopplar på ett abbonemang på en gång

F
Amarace skrev:
Om dom måste göra något dom 1,5m från plint till tomtgräns så finns det ju inget draget redan? Alltså spelar det ju ingen roll om det fanns där för några år sedan då det ju då är borttaget = nyinstallation nu.
Eller finns kabeln kvar från plint in på tomt dit där telefonen var ansluten förut? ISåfall är det ju konstigt att det skulle bli nyinstallation då du isåfall kan använda den kabeln.

Iaf, jag har väldigt svårt att tro att något annat bolag skulle kosta på och dra kabel och koppla in enbart för dig, hade varit en annan sak om det funnits en inkoppling redan. Men finns kabel redan inkopplad borde det som sagt vara en helt annan sak.
Alla kablar som behövs finns. Det är som jag skrev tidigare Telias definition av nyinstallation som stör mig dvs Nytt hus = nyinstallation oavsett vad som fanns innan.

Hade du inte sagt upp det gamla abb. så vore det ju inget problem, nu åker du på 7000 som är deras min-avg. Tyvärr, inte mycket att göra...

Ringde precis telia och jag känner samma sak. 7000 bara för att trycka på knappen. Min kabel sitter redan där den ska i mätarskåpet Dom behöver inte komma ut och göra nånting, bara koppla på. Hur det exakt går till vet jag inte men att dom ska ha 7 lax för det är nästan ett skämt...

fsn skrev:
Om jag har en fungerande koppling till teleplinten och det finns minst ett ledigt kabelpar för bredband och IP telefon eller två lediga par för fast telefon + bredband så är min förhoppning att jag skall komma billigare undan.
Där tänker du lite fel, det räcker med ett kabelpar oavsett om du ska ha bb+ip-tele eller bb+ fast tele.

När det gäller kostnaden för inkoppling så förstår jag hur Telia resonerar. Nytt hus=nyinstallation. Det är inte bara biten från plinten fram till huset som ska kopplas ihop. Om det var flera år sedan det fanns tele senast så är det inte säkert att ledningen från telestationen fram till plinten är kvar, den kan vara tagen till någon annan abbonent.
Om så är fallet, så måsta en ny ledn.väg tas ut och eventuellt också repareras. Ingen billig historia.

Men om nu alla kablar finns som du säger, varför säga att du har byggt nytt? Ibland är gränsen mellan nybygge och renovering hårfin och har det funnits tele förrut och du vet vilket nummer så borde du kunna beställa ett nytt abbonemang bara, inte nyinstallation.

/ Kai

Ett fast pris blir ett medelvärde för nyinstallation (även om det ses som återinkoppling av gammal koppartråd). I detta ingår då alla delar från din inkoppling och anlutet på någon form av station. Alternativet blir annars att börja utreda varje inkopplingsfall, ev. kontroll på plats, mm, för att ge ett "exakt" pris, och det blir definitivt inte billigare.
Så nu blir det istället så att vissa kan få betala mera och andra mindre, och det jag tänker på är då installationer utifrån lägsta kostnad på 7.000:-.
Om man ser till vad Lantmäteriet tar i avgift så är detta ju rena fyndet.

7.000:- i min avgift av telia ÄR ett skämt med tanke på att de hela tiden lägger ner meter efter meter av det gamla kopparnätet, särskilt då på landsbygden. Till skillnad från ex. Eon som satsar och gräver ner sina kablar för att framtidssäkra sina leveranser. Själv så fick jag en offert på 7000:- först... sen när jag väl skulle bygga så hade nästa offert ökat till 10.000:- , För helt plötsligt så hade min "plats" i telestationen blivit upptagen, Så då får JAG betala för en ny. hur rimligt är det? Platsen som fanns innan hade ju varit "gratis". Sen får man höra att Telia/skanova sålt en del i telestationen till en utomstående fiberleverantör. Ja då har de ju faan fått betalt 2 ggr för den där platsen i telestationen.
Ja dom är helt sjuka!!! Konstigt att dom bara får bedriva verksamhet.
Dom gör precis som dom vill verkar det som.

Till råga på allt så när de skulle göra installationen , ja då knackar det på min gamla lägenhets adress och de vill göra en nyinstallation där. Istället för att komma med grävmaskin och gräva kabel. NOLL KOLL!!

Sedan avregleringen så får varje kund bära sina egna kostnader och blir det då fullt någonstans läng vägen så får nästa kund betala för utbyggnaden. Detta är granskat och godkänt i enlighet med lag och konkurensregler så man får helt enkelt välja om man vill ha fast telefon eller inte.

"Din plats" i telestationen handlar om inkommande ledning från abbonentnätet och har inget med den plats man hyrde ut till fiberoperatören. Annan typ av utrustning i stationen helt enkelt. Sen är även uthyrningsverksamheten reglerad och kontrollerad av PTS

Att det fortfarande klickar det nått grymt mellan Telia som tar upp beställningarna och relacom/Swedia networks som gör det faktiska jobben är något som vållar en del skratt i branchen.

F
Nu har jag fått min telefon (ip) och bredband. Jag hade rätt i att det fanns ett ledigt par ner till telestationen. Leverantören nu är bredbandsbolaget. Installationskostnad noll kronor.

Resultat just nu: Telia 0 JAG 7000

Snackade med Relacom-killen som installerade. Han gör exakt samma sak oavsett om han gör det för Bredbandsbolaget eller Telia. Det tar mindre än en timma sa han och det var inklusive en kortare fika..... Bra jobbat Telia, ni missade en kund, gissar att det kan bli fler nybyggare som väljer att spara 7000kr.

Men jag är otroligt besviken på Bredbandsbolaget så här långt. Har köpt en 8Mbits tjänst vilket om jag fattat rätt betyder 6-12 Mbit. Men jag har haft drygt 17Mbit hela tiden, det är skandal..... ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.