Hej igen, jag vet att det finns enmassa trådar om TV/data/tele nät men jag har bara några tekniska frågor som behöver lösas, och sen så löser jag resten själv.

Jag har comhem in i bostaden, kablen går in i grannens och till en 1-2 splitter med 3,7dB på utgångarna och sen vidare till hennes och även till mitt comhem multimediauttag.

Jag har nu koxialkabel draget i ett stjärnnät till en centralplats vid mitt comhemuttag. stjärnnät valdes för enkelhetens skull i denna trånga bostad.

Min fundering är vilket av mina alternativ som lämpar sig bäst.
Där jag har mitt comhemuttag nu alltså vid inkommande, vill jag forsätta ha ett multimedia uttag, med dem andra spelkaring det inte mig någon roll om det är multimedia eller tv/radio uttag.

1. jag kopplar inte om comhem uttaget och kör en IEC kontakt --> Fkontakt och sen in i en splitter som jag sedan kopplar in resten av mina uttag på.

2. Jag byter ut comhem slututtaget mot ett serieuttag och går in med inkommande comhemkabel i denna på IN och sen vidare till splittern från OUT, och sen kopplar jag in uttagen på splittern.

3. Jag går in med inkommande comhemkabel direkt in i en splitter och sedan ut till alla mina uttag.

4. Någon bättre lösning kanske?

Jag har inte införskaffat några uttag eller splittrar än, men kablen är dragen, en högkvallitets koaxialkabel till varje rum. jag kan ta fram värderna på den samt mitt nuvarande comhemslututtag om det kan hjälpa er berätta vilka komponener och vilket av min alternativ där uppe som blir bäst.

Hoppas ni kan hjälpa till, skulle verkligen vara underbart och få klart detta någongång. tack på förhand /Patrik

Redigerat:
Förslag 1.

Jag antar att dina uttag som du ska ha i ändarna av ditt stjärnnät är för att kunna titta på tv? Troligtvis behöver du koppla in en förstärkare med efter ditt Comhem uttag då den troliga signalnivån på detta uttag bör ligga runt 70dB.
Detta riktvärde är väl egentligen för analog-tv och kan sänkas en aning om det ska vara för digitalboxar. Också en faktor att räkna in.
Förstärkaren för att orka driva signalen vidare ut till dina övriga uttag.
Splittern? 2vägs? 3vägs? 4vägs? 6vägs?
2vägs dämp ca 4dB, 3vägs dämp ca 6dB, 4vägs dämp ca 8dB, 6vägs ca 10dB.

Slututtag dämpar ca 1dB. Men sen finns 6db, 8db,10db,13db t.ex.
Kabeln dämpar olika på olika frekvenser samt beroende på kabellängder.
Så hur många uttag ska nyttjas? 3 eller 4 st? 4st säger vi med slututtag.
70-8-1-2(kabel)= 59db Detta är den signal du har i ditt slututtag och är undermåligt.

Så, 4vägs och kanske 10db:s uttag. 8+10=18dB+ca 2db(kabel) ger 20dB dämp.

Comhem uttag 70dB, Förstärkare ca +20dB ger 90dB, dämp kabel,splitt,uttag -20 ger ca 70dB i dina nya uttag.

Satisfied? :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.