10 836 läst ·
6 svar
11k läst
6 svar
Taklutning 9 grader - alternativ?
Finns det någon som vet vilka takbeläggningar som är möjliga om taklutningen på en mindre "utstickande del" av huset blir ca 9 grader? Jag har förstått att plåt är det vanligaste, men finns det några betong/tegelpannor som skulle kunna användas?
Alla möjliga ideér välkomnas!
Alla möjliga ideér välkomnas!
Jag fick lära mig för ett tag sen att för plåt gäller minst 14°, om den inte är av specialtyp, i den här tråden blev jag upplyst:
http://www.byggahus.se/forum/tak-vind/64694-billigaste-takbeklaednad-10graders-tak.html
Där kanske du kan få nåt tips.
http://www.byggahus.se/forum/tak-vind/64694-billigaste-takbeklaednad-10graders-tak.html
Där kanske du kan få nåt tips.
Hade 7 graders lutning på en takkupa på vårt gamla hus. Där blev jag rekommendrad att lägga plåt. För synintryckets skull lade jag betongpannor ovanpå plåten (för resten av taken var betongpannor).
Har i samma hus haft papp på en garageutnyggnad som lutade 3 grader. Det slutade med röta i takbjälklaget på garaget, trots att pappen lades om eller asfaltbelades vartannat-vart tredje år.
Mitt råd till dig är plåt.
Har i samma hus haft papp på en garageutnyggnad som lutade 3 grader. Det slutade med röta i takbjälklaget på garaget, trots att pappen lades om eller asfaltbelades vartannat-vart tredje år.
Tack för länken! Jag letade i forumet innan jag startade det nya ämnet. Det är bara att konstatera att man ibland är blindre än annars...Mikael_L skrev:
Intressant! Hur löste du det rent tekniskt med pannor på plåt?Szture skrev:Hade 7 graders lutning på en takkupa på vårt gamla hus. Där blev jag rekommendrad att lägga plåt. För synintryckets skull lade jag betongpannor ovanpå plåten (för resten av taken var betongpannor).
Klicka här för att svara