Ska byta tak på mitt gamla hus,taket bestod av gammalt listtak underst som fått alu-tak påreglat.Nu har jag påbörjat riva o reglat på takstolarna o börjat lägga råspont.För kunna komma åt o förflytta mej någorlunda har jag tillfälligt spikat på reglar.Näst på tur när råsponten är lagd är underlagspappa,o då antar jag man oxå kan regla tillfälligt o gå runt,täcka spikhålen med kallasfalt eller liknande,men sist ska jag lägga shingel o är enda utvägen stege att ha för komma åt spika dit shingeln blir det problem.Går det fortfarande spika dit reglar tro ? eller blir det stor risk för läckage eller varjefall fula dutar efter spikhålen,nån med bra tips hur jag ska göra tar mycket tacksamt emot.

Lägg underlagspappen uppifrån. Det är enkelt att skjuta in pappen under övre våden, och sedan bara backa nedåt på dina påspikade reglar. Inga stora hål i underlagspappen att laga.
När du lägger shingel måste den förstås läggas nerifrån, och beroende på taklutning om det går att gå på den. Upp till ca 30 graders taklutning fungerar bra om det inte är väldigt varmt ute, för på kladdar shinglet lite. Har du tvärare tag byggar du en bockrygg som fästs på ställningen och lutas in på taket.
Var noga och tänk på säkerheten för dig och dina medhjälpare.

Tartan

Fixa en säkerhetssele och ett säkerhetsblock och fäst denna i nock.
Om du har detta är du säker även utan reglar.
/H

tack för tipsen,ska nog följa rådet att lägga pappen uppefrån o neråt för underlätta gången på taket.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.