Byggahus.se

Nackdelar med stenhus?

1. S
    Medlem · 12 inlägg

sluttis

Medlem
    Hej!

Vi står lite i valet och kvalet mellan betonghus och trähus. Vi har fått fram lite fördelar med stenhus som jämnare inomhusklimat, brandsäkerhet m.m., men finns det några nackdelar med betonghus jämfört med trähus?

/Sluttis

2. E
    Medlem · 122 inlägg

Emmakr

Medlem

Re: Nackdelar med stenhus?

Skulle väl möjligtvis vara priskillnaden då....

3. yonna
    Medlem · Österlen · 6 911 inlägg

yonna

Medlem

Ja, inte lika lätt att flytta väggar, ändra fönster etc. Elinstallationer och ändringar i stenväggarna är mer komplicerat och glöm spottar ovanför fönstren  ;). Om du inte bygger även innerväggarna i 'sten' är väl brandsäkerheten (om säljaren påstår detta är det bara försäljningssnack) inte så väldigt mycket bättre - det är inredningens rökgaser som är det farligaste vid brand. Om huset brinner ner till grunden eller om ytterväggarna står kvar efter branden är väl av mindre intresse :-/. Boytan blir lite mindre iom de tjocka väggarna men är mest kännbart om man bygger litet.

Den största fördelen är framför allt att fukt-och mögelskador inte får fotfäste i ett 'sten'hus. Jag tror att huset klassas säkrare ur försäkringssynpunkt. Underhållet bör på sikt vara lägre - men stenhusfasader putsas normalt så underhållskostnaden kan kanske betraktas som marginell i en jämförelse.

4. S
    Medlem · 12 inlägg

sluttis

Medlem

Tack för synpunkterna.
    Vi får definitivt tänka till hur vi vill ha elen om det blir ett betonghus.
    Flytta ytterväggar eller ändra fönster tänker vi nog inte göra ändå, men man kan ju ändra sig med åren...
    Finnjas väggelement i betong är den typen av betonghus vi funderar på och där har fasaden redan en ytstruktur, så det blir ingen extra kostnad för putsning eller omputsning.
    Om det skulle vara på liv och död så är det säkrare för brandmännen att gå in i ett stenhus där även mellan bjälklag och i stort sett alla väggar är i betong på nedre plan än om det vore helt i trä... ;) Dessutom brinner det inte lika fort. Jag är inte intresserad av om det blir en ruin eller en askhög bara vi lever!! ;D
    Prisskillnaderna blir inte så stora, eftersom vi ska bygga en sluttningsvilla med halv källare.
    Kom gärna med fler synpunkter!

5. L
    Medlem · 495 inlägg

lob

Medlem

Hej
    Jag bor i ett gammalt lättbetonghus(1952) med innerväggar i lb. och gjutna valv mellan våningarna. Det är kanske inte representativt för stenhus i allmänhet men så här tycker jag.

Neg:
    Stomljud fortplantar sig genom huset. Kan t.ex höra värmepumpen genom två valv och två vån upp.

På vintern är ytterväggarna kalla men det är säkert inte samma problem i ett nybyggt hus. Ytterväggarna är 30 cm Siporex utan annan isolering. (bor dessutom i Jämtland-kan vara kallt ibland)

Svårt att ändra planlösningar, el, vatten osv.(kanske inte heller problem vid nyprod)

Många plastpluggar blir det.....

Pos:
    Tyst ( om man bortser från stomljud). När det blåser orkan(nåja) registrerar man det på att tvåglasfönstren bågnar.

Stabilt. Inga spruckna tapeter, inga kärvande dörrar.

Luktfritt. Fånigt kanske men 50 år gamla trähus med Treetex el. masonit kan ju lätta lukta lite sommarstuga.

Ska ju vara mer mögelsäkert men jag vet inte om det gäller alltid för jag har ju ett träbj.lag på betonbj.laget.

Kräver kanske lite mindre underhåll. Har spritputs från 1952 som hänger kvar till 100 %. Ommålat en gång.
    (inomhus skulle jag ha önskat att de aldrig tapetserat, de väggar där det är bara puts blir det ju jättefint när man målar och lätt att göra om när man lessnar).

Lite kuriosa: Huset byggdes som tvåfamiljshus(ca 250 kvm med källare) och kostade då 67000 kr att bygga och då ingick INTE siporexen.
    En bil kostade väl mellan 5 och 10000 då gissar jag.
    Dessutom tror jag att det tog nästan ett år att få huset klart men man kanske bara byggde vår-sommar-höst då.

MVH-LOB

6. T
    Medlem · 17 inlägg

TsThorsell

Medlem

En liten tanke när du säger att inomhusklimatet blir stabilare. Det är sant att stenhusen motverkar stora temperaturförändringar men i ett lätt hus, tex trä med mellanliggande isolering, kan man med ett bra styrsystem styra inomhusklimatet till att bli jämnt på ett enkelt sätt men med stenhus måste man acceptera att temperaturen varierar ngt för att kunna dra nytta av den energi som är lagrad i stenväggen.

7. Cujo
    Medlem · 566 inlägg

Cujo

Medlem

Eftersom de flesta inte har luftkonditionering i sina trähus så har man ingen möjlighet att "styra" klimatet på sommaren...

/

8. D
    Medlem · 57 inlägg

Danno

Medlem

En aspekt att beakta kan vara marknadsvärdet. Lyssna med några mäklare på orten hur de bedömmer andrahandsvärdet sten vs trä.

Mvh // Kenneth

9. G
    Medlem · 36 inlägg

gugge111

Medlem

Kanske nackdelen är priset när ni ska göra nått i huset,eller när man betänker att 10 cm mineralull isolerar lika mycket som 7,4 mtr betong.. ::)

10. D
    Medlem · 1 854 inlägg

David

Medlem

Den stora nackdelen som jag ser det är att stenhus bygger djupare väggar jämfört med trähus. Inte så kul om du bor i en kommun med snåla byggrätter.

mvh
    David

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.