Byggahus.se

Leca murning

1. N
    Medlem · Stockholm · 335 inlägg

niclasella

Medlem
    Murarna håller på och murar upp en lecavägg till vårat hus och när jag var där såg jag att det var vertikala springor mellan stenarna på några ställen är det rätt?   :-/

Och om det är rätt hur ska man täta det sen?   :-/

Häls Niclas

2. ByggaNytt
    Medlem · Stockholm · 2 711 inlägg

ByggaNytt

Medlem

Re: Leca murning

Nej, beror på slarv!

Det kan dock "tätas" efteråt med lite mer murbruk så det är ingen större fara! Det är ju som vanligt bara lättare att göra rätt från början....

3. M
    Medlem · 843 inlägg

MrMagic

Medlem

Har sett att man brukar mura Leca útan bruk i kortändarna, bara på längden. Vet inte riktigt vad det beror på, muraren sa att det skulle kunna röra sig.... tycker det låter skumt, men.....
    Det blir ju tätt sedan när det putsas, så det spelar väl ingen roll.....

4. S
    Medlem · stockholm · 252 inlägg

saidlasf

Medlem

Hej

Nej det är inte slarv eller fusk.
    Det kallas för "stötfogsfri strängmurning" vilket tydligen har blivit vanligare.
    Fördelen är att det går mycket snabbare.
    Det man använder är en murlåda. Den är ungefär lika bred som blocken man murar och är öppen nertill med två "strängar" Man lägger lådan på underliggande skift och fyller den med bruk. Sedan drar man lådan med lite ryck och kvar ligger två strängar med bruk om man lägger blocken på. Tillsammans måste de två strängarna täcka 2/3 av blockbredden.

Detta fungerar jättebra så länge väggarna inte är allt för korta.

Said

5. N

niclasella

Medlem

Ok då är det så de gör jag har sett lådan de har.
    Men ska ju inte slamma väggarna direkt så då blir det till att täta de till en början några veckor. Murarna hade ett bra pris så det var därför de kunde vara billiga.
    Men nu är det kallt så de väntar på varmare väder och det kommer nog inte. Kan man blanda sprit i vattnet så bruket inte fryser?

Tack för svaren

Häls Niclas

6. S
    Medlem · stockholm · 252 inlägg

saidlasf

Medlem

Hej

Jo visst kommer det varmare väder.
    Om några månader.... ha ha ha

Nej nog med lustigheter.
    Visst kan man blanda sprit i vattnet, men jag skulle hellre blanda in frostskyddsmedel.
    Tänk på att vattnet du/ni blandar med ska vara ljummet och att blocken är torra och INTE iskalla.

Väntar själv på varmare väder för att fotrsätta bygget.

Said

7. N

niclasella

Medlem

Murarna är klara nu och de hade rödsprit i bruket och körde med varmt vatten så det gick bra. Nu väntar vi bara på resten av huset som kommer på Måndag.

Tack för hjälpen.

Häls Niclas

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.