Hur drar man kall- och varmvattenledningar i ett lättbetonghus med gjutet bjälklag respektive bjälklag i lättbetong? Gör man som med elledningarna och bara fräser in dom i väggarna eller? Avloppsledningar med större diameter känns också lite trixigt.
Främsta anledningen att jag frågar är att jag hört att det inte är så smart att gjuta in sånt i mellanbjälklag eller bottenplatta eftersom man får hemska problem ifall något går sönder.
Vad är smartaste sättet att lösa detta på?
Främsta anledningen att jag frågar är att jag hört att det inte är så smart att gjuta in sånt i mellanbjälklag eller bottenplatta eftersom man får hemska problem ifall något går sönder.
Vad är smartaste sättet att lösa detta på?
Jag vet inte hur man gör med betonghus, men i trähus på platta gjuter man ju normalt in massa rör i grunden, så vad gäller grunden så borde det ju inte skilja sig från stenhus och ses väl inte som något enormt problem.
Det beror lite på valet av bjälklag.
Väljer du att gjuta eget mha Plannjas Combideck, gör du precis som med en begongplatta och saken är ur världen.
Väljer du däremot färdiga element i armerad lättbetong får du antingen ha ett utrymme mellan bjälklaget och innertaket, eller så bygger du upp "ventilationstrummor" som löper längs väggar. Jag tror att bilden nedan illustrerar det ganska bra.
Väljer du att gjuta eget mha Plannjas Combideck, gör du precis som med en begongplatta och saken är ur världen.
Väljer du däremot färdiga element i armerad lättbetong får du antingen ha ett utrymme mellan bjälklaget och innertaket, eller så bygger du upp "ventilationstrummor" som löper längs väggar. Jag tror att bilden nedan illustrerar det ganska bra.
Klicka här för att svara
