Nej i stötfogen har man inte isolening. Blocken ligger tätt ihop så där behövs det inte. Inget bruk heller för den delen. (stötfogsfri murning).

Det blir bättre med en drevremsa mellan skikten. Du får en litet luftgap och då är det bättre att fylla upp det med en drevremsa så står luften stilla i vägen bättre isolering!!!! Bättre u-värde!!!!!!!

Synd bara att de inte använder "riktig" puts på sina hus!

LyckeK skrev:
Synd bara att de inte använder "riktig" puts på sina hus!
Det här med "riktig puts" låter spännande. Vad är det egentligen? Det finns så många sorters puts att man som amatör blir väldigt förvirrad!

G
Tycker deras byggteknik ser helt ok ut håller inte med LyckeK STO har funkat kanon på stenhus vet hus som är ca 12 år och ser ut som nya.

K
gullex skrev:
Tycker deras byggteknik ser helt ok ut håller inte med LyckeK STO har funkat kanon på stenhus vet hus som är ca 12 år och ser ut som nya.
Visst kanske det ser ok ut... men jag kan nog svära på att LyckeK, med äkta puts, menar en tjock, helt mineralisk puts som inte tätar till ett hus och låter det andas ordentligt. Jag tror inte att någon med ett traditionellt "putshjärta" skulle drömma om att blanda plast i bruket.
Jag, med bakgrund som murare med putshjärta, håller fullständigt med LyckeK.

Tjock, mineralisk puts 4ever! :D

G
Putshjärta hit o dit STOs puts andas också och är mer elastisk tycker bara att ni är gammalmodiga ( Det var bättre förr ;)).

Är på inget vis en expert på puts, men själva konceptet att "huset skall kunna andas" är något som är tillämpbart på äldre hus men inte nyproducerade. I ett nytt hus med en väl fungerande ventilation är det enbart negativt om huset "andas", såvida man inte tycker om höga uppvärmningskostnader.

Tack för stödet ktm250... tänk om de visste vad de pratar om...
Naturligtvis är det inte ventilationen MartinT som skall gå ut genom väggen!!!!!!!
Och gullex, trots sitt alias, förstår inte vad det är för skillnad på att kunna andas och att ha ett astma anfall... visst andas en tunnputs men den kan bara avge fukt i ångfas och inte i vätskefas.
Att bygga ett mineraliskt stenhus och sedan behandla det med ett semitätt putssystem i stället för att göra en konstruktion som kan samverka hela vägen inifrån och ut i ytputsen.
Ett hus putsat med tunnputs, som inte är grönt av alger, är troligen nytvättat.
Att man inte behöver rörelsefogar i tunnputsen beror på all plasten

G
Den släpper ju inte igenom lika mycket vatten så det räcker att den släpper ut ånga.Vet en kille som har ett hus putsat med tjockputs som när det regnade som mest för några år sedan fick stora fuktgenomslag på sin utsatta gavel vet inte om det är så bra heller.Var inte så billigt att fixa det heller.Och jag har inte sett en enda STO puts med alger.

Kolla priset färdigt inkl mur puts och rostfri armering

Lecaväggen blir dyrare

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.