Stenhus
saturnus: Kanalväggar är det mest använda byggsättet för lite äldre hus, m a o två halvstensväggar med kanal i mellan. Att med egna ideer och tyckande, är det ganska enkelt att sabotera hela huset. läs vidare här http://www.byggahus.se/forum/isolering/50457-luftspalt-i-tegelvagg-kallt.html
saturnus: Här fick muraren visa sina kunskaper, med att mura in 2 gamla järnfönster med valv i carportsdelen [bild]
se38005: Industribyggnad säger du ? Vilken typ av industri ? Försök få reda på detta, har det legat "fel" typ av industri kan medföra ökade kostnader, miljösanering mm. Det behöver ju inte vara så illa så att BT-kemi hade filial där 8-), men många gamla industritomter måste saneras innan marken kan användas till att bygga bostadshus.
alex_pirat: Jo jag är inne på att putsa men min man anser att det är det dyraste alternativet.. Huset är 190kvm.. Har du något hum om vad det skulle kunna tänka sig att gå på? Eller någon bra att rekomendera kanske? Bor i Småland.. ;)
Plura: Iom att det gamla sortimentet försvinner så är det de nya man får använda :-) om man nu vill köpa sina lättklinkerblock från weber. Det nya sortimentet verkar isf vara lättare att jobba med och det är väl det som de har ändrat. Isoleringen ska väl sitte så långt ut i väggen som möjligt. Så om du har en stenstomme innerst sen någon isolering är det mer valet av fasad som styr
SH: Jag hade direktkontakt med tillverkaren (http://www.lamminbetoni.fi/portal/se/) vad gäller mängdning och transport, så det bör inte vara några problem. Är du osäker, ta en kreditupplysning på den nya åf. Hur fäste du EPS:en i blocken? Ett speciellt eps lim, ser ut som rött bruk av märket Weber tillsammans med långa plugg som man borrar genom eps:en in i betongväggen. Därefter nät
icho: Jag pratade med dorocell i förra veckan om att göra en utbyggnad med detas Thermomut 350. Min utbyggnad kräver ca 250m2 väggyta, och då kunde jag få priset 480kr/m2 ex. moms på väggblocken. Till det kommer ju armering och betong. Armering har jag inte koll på priset på eller hur mycket du behöver. Men sen tillkommer ju betongen, ca 250-270kr/m2 ex moms. Hoppas det gav en fingervisning
silversmeden: Kebo Lab uppköpta av VWR om jag inte missminner mig helt fel, kalkbruk målas med kalkfärg, vit eller pigmenterad, binder puts och får en mycket vacker levande yta. Silikatfär =död yta, neutral, sägs att den är öppen kan delvis stämma men inte helt optimal enligt mitt tycke.
MVN: Hej! var ska ni bygga om man får vara nyfiken! 154 cm i takhöjd verkar lite lågt :-) men 254 däremot som vi har är helt värt pengarna! Vi har en Visingsö sedan i somras och stortrivs!
rickardg: Beroende vad du ska bygga för något kan det funka olika bra med olika tekniker. Det finns för och nackdelar med alla byggsätt. Bygger du med block tar det längre tid men verkar vara billigare än prefabricerade element, vissa material fungerar olika bra beroende på våningsantal, storlek på väggar, takhöjd, har du några icke räta vinklar eller böjda väggar, om du vill ha källare
deciton: Hur många vill ha ett Stenhus på Österlen med golfbanor runt knuten räcker upp en hand? Såg ett mycket trevligt nybyggt Stenhus som fanns nere på Österlen på 165 kvm med golvvärme och hela kittet samt Golfbanor runt knuten som börjar bli en stark hobby. Jag har helt klart fastnat för stenhus. Hur många här inne skulle inte önska sig att bo så? Problemet med så hög "livskvalle"
Fröberg: [citat] Huset är på 200 kvm. 16090/200 = 84,5 kw/m2. I vintras försvann mycket av värmen rakt upp i taket till andra våningen då det är öppet mellan våningsplanen. Dessutom fans inga väggar på våning två, 100 kvm med 2,6 m i takhöjd. 20-22 grader på första våningen och betydligt varmare på övervåning (blev svettig av att bara vara där). Jag har två stora fönsterpartier på
DIY_freak: Rödgrund är ju ganska dyrt, ca 25:-/m2 och dessutom besvärligare att lägga på än primer. Så finns det någon billig primer som kan funka?
biobygget_se: Hej igen.. Jag tror min fläktkonvektor drar ca 20watt när fläkten går.. Men det gör den ju inte hela tiden, rätt sällan faktiskt. Räknar man då in den yta den tar upp mot vanligt element samt hur lätt och fort det går att "ändra" temperaturen i garaget så är valet ganska lätt. Den kräver inte heller samma framledningstemperatur vilket gör att du lätt spar in de watt den nu drar
Stenhusbyggarna: Murarna har blivit tillsagda av lättbetongtillverkaren att fylla alla skarvar med lim och ev. fogskum för att kompensera sitt misstag. Gör dem det ordentligt kommar energivärdet bli vad det var tänkt att vara. Vi kommer inte ha någon extra isolering då lättbetongblocken är 375 cm breda och självisolerande. Det värsta är att det känns som att de inte riktigt förstår alvaret i sitt
MartinT: Lyfter den här tråden även om Norre säkert redan köpt sina block. Min spontana tanke är att om du skall mura upp en hel källargrund kan du säkert få bättre pris genom att köpa dina block på annat håll än Byggmax. Där är det alltid samma pris som gäller, oavsett om du köper ett enda block eller en hel lastbil. Verkar osannolikt att du inte skulle kunna få bättre pris genom att
anaitis: De är tänkta för att ventilera ut ev fukt från utrymmet mellan trästommen och mexistenen. Alltså från luftspalten. Om de verkligen fungerar är en helt annan fråga.
magnu: http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/174417-loeser-detta-mitt-kaernborrsproblem.html Men annars, ring en betonghåltagare och fråga. Jag tror inte det kostar mer än 3000
JanneL: Platsgjut och pumpa betongen. Torde vara det enklast sättet att få ett hållbart och bra resultat.
refuser: Tack för tipset, det verkar vara en läsvärd bok.
vigfus: Kolla in de befintliga jordskepps konstruktionerna. http://www.earthshipsweden.se http://www.earthshipbelgium.be/ http://www.earthship.com mvh Vigfus
Mikael_L: Den här tråden är lång, men den vänder och vrider på de flesta argument kring Leca och lättbetong. http://www.byggahus.se/forum/stenhus/26570-leca-kontra-laettbetong.html
tobo: Absolut bra input, jag får ta ett snack med leverantören om hur uttorkade väggarna är vid leverans osv. Nu kommer väggarna i mitten på december så man kan hoppas att det inte har blivit sinnessjukt kallt redan men det vet man inte i Sverige :) Vet som sagt att även AnnaJohanna fick sina väggar under vintern då det var riktigt kallt men verkade inte vara något problem, om det beror på
isolde: [citat] Gipsputs kan du utan struktur om du så vill. Gör du rätt, kommer du inte att behöva finspackla. När du är klar med gipsputsen, och den är fortfarande fuktig, men fast i konsistensen, blöter du den med en svamp, och sedan spacklar in vattnet som finns på ytan. Väggen blir som om den vore finspacklad. Däremot har gipsputs nackdelar rent tekniskt. Den är populär bland
Egnahemsägare: [citat] Gamla ritningen visar måtten Enligt planskissen är det Sovrum och Gästrum till vänster, alla väggar. Kan man ta allt inifrån istället? Jag vet vad det kostar att bygga hus men inte bara väggar och har gjort en annan tråd om kostnader, denna skulle mer vara om teknik. Ev. rörs inte ytterväggarna. Det handlar om att begränsa strålningen och därmed få ner radonhalterna också.
Egnahemsägare: http://www.jstor.org/pss/3703906