Jag har också varit inne på solenergi, men problemet är väl att det funkar bäst på sommaren (då man knappt behöver energin) och sämst på vintern?
Det finns ju ett sätt att använda solen när den lyser som mest- till kylning
Denna apparat är ju riktigt smart, den kan både kyla och värma med solenergi och energilagringen görs med salt (LiCl) och motsvarar en 1300L vattenackumulator (76 kWh). Den stora nackdelen är nog priset och även om företaget är svenskt så verkar dom rikta in sig på medelhavsområdet med tanke på pdf språken.
Men om priset blir rimligt så kan detta nog vara något eftersom man nog kan ladda energi till denna från valfri källa, ex.v. vedpanna eller fjärrvärme, och då kunna både kyla och värma huset med vedpanna och sol.