Optimal konstruktion luftsolfångare

5k läst  1 svar

1. P
    Medlem Nivå 5
    Jag har just läst inläggen om luftsolfångare i tråden "Luftsol på gång - tips?". Intressant! Jag startar en ny tråd med min fråga eftersom den gamla börjar bli ohanterligt lång:

-- Är det någon som vet något om optimala förhållandet mellan mängden luft genom en luftsolfångare och temperaturen på luften?

Jag menar så här: Man kan ha två solfångare med samma absoberingsyta, material mm, men med olika lång "kanal" för luften att färdas genom. Ju längre kanal desto varmare luft (till en viss övre gräns) men mindre mängd luft. -- Vad är den optimala längden på kanalen? -- Ska man alls ha någon kanal?

Svaret på den frågan påverkas av faktorer som t ex solinstrålning (breddgrad), och användning (önskad innetemp, storlek på rum t ex), och förmodligen en del mer. Konstruktion (material, yta mm) måste man dock hålla konstant, bara längden på kanalen varieras. (Fläktkapaciteten borde kanske också inkluderas i ekvationen, eller kan man kanske förutsätta självflöde?)

Man tycker att det borde finnas någon som gjort alla teoretiska beräkningar, och helst också presenterat dom i lättbegriplig form. Är det någon som har något tips? (Om man nu ska bygga en sån häringa pryl så vill man ju ha den någorlunda rätt dimensionerad och rätt konstruerad...)

Må gott!
    /ulf

2. H
    Medlem Nivå 1
    Hej,

Kul att någon tar upp detta. Har själv funderat på olika konstruktioner och vad resultatet skulle bli. Har dock inte byggt någon ännu.

Jag ser att de flesta använder svart takplåt till sina byggen och ska nog själv göra detsamma men undrar om man bör måla plåten mattsvart. Plåten är ju ganska blank och det borde ju reflektera en del sol och man vill ju att så mycket som möjligt ska absorberas. Detta är ju teorin så frågan blir om det har någon praktisk betydelse?

Sen undrar jag om man får ut mer eller mindre värme om man har tvåglas istället för englas? Tvåglas borde betyda mindre instrålning men bättre isolering från den kallare omgivningen. Men vilket ger mest effekt egentligen?

Ha det bra / H

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: