Hej!

Funderar på att kompletera min nya vedanläggning med några solfångare och har därför kollat av marknanden.

Stötte på ett lite annorlunda koncept från Solarus: Sässongasanpassad reflektionssolfångare, Länk : www.solarus.se
Detta kommer nog inte att passa mig pga att jag har pool och därför gärna använder toppeffekten under högsommaren.

Vad säger forumet om säsongsanpassning??, kan väl bara vara vettigt om man för samma investering får ut mer effekt under vår/höst än vad man får med Ú-pipe / Heatpipe?

Mvh Ulf
 
Höga priser per m2, särskilt med den låga av SP uppmätta effekten. Jag har lite svårt att förstå vad som gör just denna modell "säsongsanpassad" förutom att den ska monteras i vinkel - kraftig lutning från horisontalplanet gäller ju alla solfångare om man vill ha bättre effekt på vår och höst relativt sett sommaren. Det mest kostnadseffektiva om man vill optimera höst och vår och minska effekten på sommaren måste ändå i nuläget vara billiga heatpipes (ex. Sfinx) monterade i kraftig vinkel, säg 70-90 grader. All tid kul med nya experiment dock (även om jag själv inte skulle vilja betala för det)!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.