Eftersom det finns olika sätt att bereda varmvattnet (slinga, vvx, dubbelmantel mm)borde det funka att växla solvärmen likadant?
Eller hur fungerar det i verkligheten att växla solvärmen i en dubbelmantlad beredare, mer än en stor mängd glykolvatten?
Hur skulle det funka att växla i en .. säj NIBE PCU och sen ladda acktanken från den?
Förluster i pumpar och isolation iom många tankar , men skulle "växlingen " hinna med en solig sommardag.

I praktiken använder man antingen en solslinga i botten på tanken eller en PVVX.

Vad jag läst/funderat/diskuterat så funkar det bäst med antingen

A) PVVX med lågflödessystem (hög delta T tex 10 grader in 70 grader ut) i vakumsolfångare som matas in i toppen på en acktank eller dyligt

eller

B) Slingor i högflödessystem (lågt delta T tex 20 -> 30C) i plansolfångare som sakta värmer en acktank från botten

Effektivaste anläggningen får man om man använder en solladdare in i tanken och en tappvattenautomat ut, med rätt dimensionerade plattvärmeväxlare, med mera kan man få en anläggning som är 10-15% effektivare än en anläggning med bara slingor i tanken.

Fördelen med solladdare och TVA är att man får en effektivare anläggning.

Och fördelen med slingor är att man får ett enklare system, med färre komponenter.

Mvh

Redigerat:
Ja jo, vad som är´mest effektivt är ju en sak, vad som är tillräckligt bra, både vad gäller verkningsgrad som inköp, en annan

Kan då fråga som så: om man tar solfångarebatteri med årsutbyte 2000kWh, säg flatpanel, skulle man kunna koppla det till en liten varmvattenberedare typ NIBE PCU 100, som när den är varm överladdar till acctank. Eller får man för att kyla PCU´n ( och slingan) ett så högt flöde till tanken att all siktning försvinner?

Wahligula skrev:
Ja jo, vad som är´mest effektivt är ju en sak, vad som är tillräckligt bra, både vad gäller verkningsgrad som inköp, en annan
Både Pvvx+vakumrör och slingor+flatpanel kostar ungefär lika mycket. Dock kan man ju eventuellt bygga flatpaneler själv.

skulle man kunna koppla det till en liten varmvattenberedare typ NIBE PCU 100, som när den är varm överladdar till acctank. Eller får man för att kyla PCU´n ( och slingan) ett så högt flöde till tanken att all siktning försvinner?
Hur kopplar du? Hur laddar du över till acktank?

De 2 små burkarna är NIBE PCU (beredare med laddslinga)
Jag bara spånar om detta, så ta nivåer å sånt med en nypa salt
Överladdning kan ske med dubbeltermostat o pump, eller mer avancerat en varvtalstyrd pump styrd av temp i sol_PCU

• Acktank med sol2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför blandar du in 2 NIBE PCU? Har du redan dessa eller tänkte du köpa dem?

Om du planerar att köpa dem, så glöm dem och köp 2 PVVXer som du kopplar direkt till acktanken istället. PVVXer ger bättre skiktning.

Jo jag vet att PVVX är bäst, men jag har en PCU som jag tänkt ha till yttre varmvattenberedning, sen kan jag få tag på en PCU till, begagnat förstås och med trasig elpatron men vem vill ha patron i en yttre solvärme tank?
PVVX till solväxlingen är mitt huvudspår, jag bara undrar hur en PCU skulle funka och varför.
En PCU och en PVVX skulle ju i princip bete sej likadant från acktankens horisont

Wahligula skrev:
En PCU och en PVVX skulle ju i princip bete sej likadant från acktankens horisont
Inte som du kopplat. Med PVVX så ska du lämpligast gå in till toppen av acktanken.

Den nackdel en PCU får jämfört med PVVX är ju att du behöver klart större volym solslingevatten + att det tar längre tid innan soltanken blir varm nog för att pumpa in värme i acktanken.

Men gratis är gott förståss. :)

PS Jag köper ibland gamla PVVXer på skroten för ca 10kr/kg...

Ja nivåerna är ju diskutabelt
Storleken på PCU´n blir nog 100l om inget nytt dyker upp
Frågan är dock hur en så liten volym kommer bete sej, hinner man få undan allt varmvatten till acken? Går säkert att räkna på det

Visst kan man gå och köpa en plattvärmeväxlare på skroten, men det ska vara rätt man köper, är en viktig del i solsystemet. Det är lite räknande för att veta vilken som är rätt.

Mvh

Har lite samma ide, för att kuna använda de låga temp-skillnader som rören ger vår o höst. Men jag tänkte (har grejerna men kopplar i vinter) låta värma för vv först i liten tank, sen låta ladda stora tankarna direkt, förbikoppling, istället. VV-tanken får stå o va varm separat då. Har varmvatten länge, o kan tömma all värme ur stora tankarna varje dag, o ta vara på låg/liten instrålning nästa dag....

Anglia59 skrev:
Visst kan man gå och köpa en plattvärmeväxlare på skroten, men det ska vara rätt man köper, är en viktig del i solsystemet. Det är lite räknande för att veta vilken som är rätt.
Trams, man reglerar ju bara flödet med en radiator ventil+termostat till önskad temp. Risken att man får tag i en för liten PVVX på skroten för solfångare är också i princip obefintlig. Den som tex Sfinx säljer för solsystem väger bara 2kg, så får man med sig en 10-20kg PVVX för 1-200kr så har man ju marginaler härifrån och till månen.

stedevil skrev:
Trams, man reglerar ju bara flödet med en radiator ventil+termostat till önskad temp. Risken att man får tag i en för liten PVVX på skroten för solfångare är också i princip obefintlig. Den som tex Sfinx säljer för solsystem väger bara 2kg, så får man med sig en 10-20kg PVVX för 1-200kr så har man ju marginaler härifrån och till månen.
Den som har lärt mig om plattvärmeväxlare inom solenergi är troligtvis den kunnigaste personen inom solenergi och då inte enbart i Sverige. Han jobbar även hos SERC http://www.du.se/serc

Bland annat är det noga med hur många grader värmeväxlaren tappar (inte förluster) mellan solkretsen och tanken, och hur många W/K som överförs.

Mvh

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.