9 503 läst ·
35 svar
10k läst
35 svar
Val av takkupa - familjefejd
Bytt tak, då kan man få en annan takvinkel eller förhöjd väggliv. Det tillsammans med liten takkupa borde funka.
blir såklart mycket dyrare, men huset blir större och det blir ett bra tillfälle att tilläggsisolera och byta takpap mm
blir såklart mycket dyrare, men huset blir större och det blir ett bra tillfälle att tilläggsisolera och byta takpap mm
Min personliga åsikt är att ett sadeltak ser mycket trevligare ut. Har själv en kupa med sadeltak och skulle inte vilja ha något annat. Du får även bättre luftcirkulation på vinden med ett sadeltak.starmanin skrev:
Den långa kupan blir snyggare om ni har mer fönster. Det fula är enligt min mening att det är för mycket vägg.
Annars är det väl rätt vanligt med hur med flera kupor också, det tycker jag kan vara snyggt på lite äldre hus.
Annars är det väl rätt vanligt med hur med flera kupor också, det tycker jag kan vara snyggt på lite äldre hus.
Min tanke också. Takkupor kan vara fina, men är också roten till några av de mest vedervärdiga "förbättringarna" man sett. Jag kan från skisserna inte bedöma om skulle bli anständigt i detta fall, behövs mer exakta ritningar. Ett taklyft ger mycket ny yta. Lär inte vara så dyrt som man tror, har dock inte egen erfaring av det.harry73 skrev:
Klicka här för att svara