Dags att göra om övervåningen på vår 1,5 plansvilla = brottas med världens snedtak.

Vi vill helst ha takkupa både i badrummet och i allrummet uppe. I badrummet får man vara lite på sin vakt för att inte slå skallen i taket när man ska gå på tjotta. Allrummet upplevs idag som att sitta under ett korthus och undra när snedväggarna faller över en.

Nu till familjefejden...valet av kupa
Huset är bara 10x 8 meter så det är inte så mycket att spela på. För att få kupa över både allrum och badrum så måste kupan bli lång = fult? Eller så kan man nöja sig med bara kupa över ett av rummen = rummet utan kupa blir sämsta rummet någonsin?

Lite bilder i nästa inlägg...
 
  • kupa1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
kupa2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
kupa2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den lilla kupan med sadeltak avser endast fönster i allrummet...
 
peternicklas
Jag hade kört på en lång kupa.Kräver dock lite merarbete med takstolarna.
 
peternicklas skrev:
Jag hade kört på en lång kupa.Kräver dock lite merarbete med takstolarna.
Tack för svar! Motivera gärna :)
 
Röstar också på en lång kupa. Estetiskt sett så tycker jag den borde vara centrerad, vilket väl innebär att du får dra ut den mer åt höger så den blir bredare/längre om det är möjligt.

Motiveringen? Du ville ju ha en takkupa i båda rummen ;)
 
Liten takkupa + takfönster i badrummet? Men kom ihåg att man kan sitta ner och kissa, det sägs vara bättre både för egna hälsan och för golvets. :)
 
Funktionellt: Alt. 1

Estetiskt: Alt. 2

:)
 
mexitegel skrev:
Röstar också på en lång kupa. Estetiskt sett så tycker jag den borde vara centrerad, vilket väl innebär att du får dra ut den mer åt höger så den blir bredare/längre om det är möjligt.

Motiveringen? Du ville ju ha en takkupa i båda rummen ;)
Går ej att dra ut mer åt höger för då hamnar den i ett annat rum.
 
klonk skrev:
Liten takkupa + takfönster i badrummet? Men kom ihåg att man kan sitta ner och kissa, det sägs vara bättre både för egna hälsan och för golvets. :)
Det är också ett alternativ vi överväger, takfönstret ger ju inte högre takhöjd men det blir ju ett inte lika fult rum då. Ens lags mellanväg kan man säga att det blir.

Har förresten aldrig provat att stå upp och kissa faktiskt men det kan ju bero på att jag är tjej
 
  • Gilla
Exuperance och 2 till
  • Laddar…
HenrikP skrev:
Funktionellt: Alt. 1

Estetiskt: Alt. 2

:)
Jag röjer min ståndpunkt nu men jag tycker precis som du. Fast jag är lite mer drastisk....Jag vill ha kupa i båda rummen men jag tycker den långa kupan är extremt ful.
 
starmanin skrev:
Det är också ett alternativ vi överväger, takfönstret ger ju inte högre takhöjd men det blir ju ett inte lika fult rum då. Ens lags mellanväg kan man säga att det blir.

Har förresten aldrig provat att stå upp och kissa faktiskt men det kan ju bero på att jag är tjej
Aha, så man slår i huvudet även som sittkissare? Det är ju mindre bra. Men om ni kan placera takfönster ovanför toaletten så kan det nog visst öka takhöjden tillräckligt, se den här framgooglade bilden som exempel: http://postimg.org/image/smdhex16h/
 
klonk skrev:
Aha, så man slår i huvudet även som sittkissare? Det är ju mindre bra. Men om ni kan placera takfönster ovanför toaletten så kan det nog visst öka takhöjden tillräckligt, se den här framgooglade bilden som exempel: [länk]
Nej man slår inte i huvudet när man sitter ner på toaletten men ibland brukar jag känna att jag har annat att syssla med än att sitta på muggen och då måste jag ju resa mig upp och då får man vara med lite för risken finns att man skulle kunna slå i huvudet då om det vill sig illa.
 
starmanin skrev:
Nej man slår inte i huvudet när man sitter ner på toaletten men ibland brukar jag känna att jag har annat att syssla med än att sitta på muggen och då måste jag ju resa mig upp och då får man vara med lite för risken finns att man skulle kunna slå i huvudet då om det vill sig illa.
Tack, men jag förstod att det inte var under tiden du satt ner det var problem.
 
starmanin skrev:
Går ej att dra ut mer åt höger för då hamnar den i ett annat rum.
Ja, men det är väl kanske en bonus? :)

Ser man det rent estetiskt så är den stora takkupan inte så snygg - det håller jag med om.
Det är säkert dyrare men jag tror det skulle bli riktigt snyggt och funktionellt med en stor takkupa i mitten och en liten på varje sida (symmetrin ÄR viktig - där ger jag mig inte ;))
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.