Dags att göra om övervåningen på vår 1,5 plansvilla = brottas med världens snedtak.
Vi vill helst ha takkupa både i badrummet och i allrummet uppe. I badrummet får man vara lite på sin vakt för att inte slå skallen i taket när man ska gå på tjotta. Allrummet upplevs idag som att sitta under ett korthus och undra när snedväggarna faller över en.
Nu till familjefejden...valet av kupa
Huset är bara 10x 8 meter så det är inte så mycket att spela på. För att få kupa över både allrum och badrum så måste kupan bli lång = fult? Eller så kan man nöja sig med bara kupa över ett av rummen = rummet utan kupa blir sämsta rummet någonsin?
Lite bilder i nästa inlägg...
Vi vill helst ha takkupa både i badrummet och i allrummet uppe. I badrummet får man vara lite på sin vakt för att inte slå skallen i taket när man ska gå på tjotta. Allrummet upplevs idag som att sitta under ett korthus och undra när snedväggarna faller över en.
Nu till familjefejden...valet av kupa
Huset är bara 10x 8 meter så det är inte så mycket att spela på. För att få kupa över både allrum och badrum så måste kupan bli lång = fult? Eller så kan man nöja sig med bara kupa över ett av rummen = rummet utan kupa blir sämsta rummet någonsin?
Lite bilder i nästa inlägg...
Röstar också på en lång kupa. Estetiskt sett så tycker jag den borde vara centrerad, vilket väl innebär att du får dra ut den mer åt höger så den blir bredare/längre om det är möjligt.
Motiveringen? Du ville ju ha en takkupa i båda rummen
Motiveringen? Du ville ju ha en takkupa i båda rummen
Går ej att dra ut mer åt höger för då hamnar den i ett annat rum.mexitegel skrev:
Det är också ett alternativ vi överväger, takfönstret ger ju inte högre takhöjd men det blir ju ett inte lika fult rum då. Ens lags mellanväg kan man säga att det blir.klonk skrev:
Har förresten aldrig provat att stå upp och kissa faktiskt men det kan ju bero på att jag är tjej
Aha, så man slår i huvudet även som sittkissare? Det är ju mindre bra. Men om ni kan placera takfönster ovanför toaletten så kan det nog visst öka takhöjden tillräckligt, se den här framgooglade bilden som exempel: http://postimg.org/image/smdhex16h/starmanin skrev:
Nej man slår inte i huvudet när man sitter ner på toaletten men ibland brukar jag känna att jag har annat att syssla med än att sitta på muggen och då måste jag ju resa mig upp och då får man vara med lite för risken finns att man skulle kunna slå i huvudet då om det vill sig illa.klonk skrev:
Tack, men jag förstod att det inte var under tiden du satt ner det var problem.starmanin skrev:
Ja, men det är väl kanske en bonus?starmanin skrev:
Ser man det rent estetiskt så är den stora takkupan inte så snygg - det håller jag med om.
Det är säkert dyrare men jag tror det skulle bli riktigt snyggt och funktionellt med en stor takkupa i mitten och en liten på varje sida (symmetrin ÄR viktig - där ger jag mig inte

