Har lurkat runt här ett tag utan att registrerar mig och läst en hel del och fått massa inspiration och lärt mig en hel del. Dock en grej jag inte blir riktigt klok på, i mitt fall.

Vi ska köpa vårt första hus, det är en ny produktion på ca 2 år, som dock inte är helt färdigställt på insidan. Det som finns att göra är följande:

* Spackla, slipa och måla alla väggar och tak.
* Lägga golv i hela huset (parkett)
* Sätta tätskikt, kakla/klinkers samt sätta blandade och annat VVS relaterat (rör och sånt är draget) i bardum och tvättstuga
* Montera kök med vitvaror
* Färdigställa el installationen
* Sätta dörrkarmar och dörrar (invändigt, ytterdörren är monterad)
* Golvlister, smygare och fönster lister/bleck
* Sätta spotlights

Det är med andra ord ett tomt skal på insidan. Gipsväggar, isolering, 70% av all el är dragen, vatten ledningar dragna men inga blandraser eller dyl är inkopplat.

Har avtalat med säljare att dom ska stå för inkoppling av värmepumpen (frånluftsvärmepump), golvvärmen och radiatorer. Dom ska även stå för spackling/slipning av väggar och tak, samt vävsättning på väggarna.

Jag kommer att göra en hel del av jobbet själv. Har en snickare och elektriker som jobbar för "kompispris" men får det godkänt. I badrum och tvättstuga ska jag fixa med tätskiktet själv (då jag har gjort det tidigare och fått det godkänt av försäkringar och fackmän) sen anlita en kakelsättare och rörmokare för resterande arbete, samma i köket.

I vilken ände ska man ta tag i detta?

Jag tänker följande ordning:
1. Göra klart allt el relaterat (ev flytta uttag och liknande, samt göra klart för spotlights)
2. Spackla och slipa tak + väggar
3. Sätta väv på väggarna
4. Påbörja badrum + tvättstuge projektet
5. Måla tak
6. Måla väggar
7. Lägga golvet
8. Montera köket
9. Dörrkarmar + dörrar
10. Golvlister + smygare
11. Fönster lister/bleck

Tacksam för alla tips och råd jag kan få.
Ska även dokumentera hela bygget i denna eller ny tråd.

Redigerat:
....det beror ju på om du ska bo där under arbetstiden?

Vi ska inte bo här under byggandet

Har fått denna ordningen som förslag att gå efter, men den känns skum.

1. Göra klart allt el relaterat (ev flytta uttag och liknande, samt göra klart för spotlights)
4. Påbörja badrum + tvättstuge projektet
8. Montera köket
10. Fönsterfoder + smygare
2. Spackla och slipa tak + väggar
3. Sätta väv på väggarna
9. Dörrkarmar + dörrar
7. Lägga golvet
5. Måla tak
6. Måla väggar
11. Golvlister

Ingen som kan komma med något förslag?

Jag hade målat taket innan väggarna och golven fixas. Bättre att börja uppifrån och då slippa täcka allt annat.

Jag skulle även ha målat väggarna innan jag lägger golvet med samma argument som ovan.

Ska du måla eller sätta väv/tapetsera i köket så hade jag naturligtvis gjort det innan jag monterade köket.

Foder och smyg skulle jag nog monterat efter väv/målning så att man slipper maskera, och så behöver man inte vara så noga med anslutningen mot fodret. Eftersom du sätter fodret över väven och inte försöker få till en fin kant på väven mot ett foder som redan sitter där.

Dörrkarmar monteras innan väv/målning. Annars kanske du skadar väven eller målade ytan när du jobbar.

tack för svaren, har min game plan nu, synd att man måste vänta på massa leveranser med mera bara

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.