Tänkte lägga ett inlägg om vinterns renoveringsprojekt
Har saknat ett rum att ha som matrum när man får gäster, tråkigt att behöva sitta i köket som det värsta tjänstehjon.
Rummet som ligger invid köket var nergånget med heltäckningsmatta och mörka fula tapeter. Dessutom fullt av självdragen el och det som inte förre ägaren hade rört var nog inte pillat med sedan huset elektrifierades.
Såhär såg det ut innan jag började, skavankerna i tapeten fanns inte innan jag flyttade dit utan blev till när jag frilade murstocken som ses på bilden.
Första lagret med tapeter gick lätt att ta ner sedan blev det värre, men med tapetångaren jag hade köpt för länge sedan så gick jobbet hyfsat smidigt.
Tapetrent ända in till treetexen blev det.
Sedan var det dags att ta itu med mattan, heltäckningsmattor är riktigt äckliga och när man vände på den så insåg man att alla försök till damsugning hade varit förgäves. Under låg det masonite som märlats fast i det gamla skurgolvet. Många märlor blev det att dra ut.
I detta läget ströks tankarna på att lägga nytt golv och istället försöka behålla det gamla trägolvet.
Sista rivningsbilden, nu kommer den roliga uppbyggnadsfasen.
Garderoberna byggdes in med väggar, varför jag inte har rivit dessa beror på att i den ena sitter elpatronen och cirkulationspumpen. Hålet ska senare täckas med ett par fiffiga lönndörrar.
Taket målat och väggarna vävade och målade, dags för pizzapanelen av spårad mdf. Här slutade jag av någon anledning att ta bilder på bygget.
Här följer lite bilder på det färdiga resultatet, jag hittade ingen bröstlist som jag tyckte passade så det fick bli 70 mm allmogefoder som jag fräste spår i med överhandsfräsen.
Jag valde att skippa fönsterbrädor och istället bara bygga ut lite och klä in detta med samma list som bröstlisten.
Golvet är nåtat med tvinnat yllegarn och såpskurat ett par gånger, tyvärr så ha det sina skavanker och man ska inte släpa fötterna efter sig om man vill slippa spetor.
I väntan på lönndörrarna så får ett överkast duga som draperi.
Jag är hyfsat nöjd med resultatet även om taket inte blev så bra som jag hade tänkt.
Nu väntar utomhusjobben igen och förhoppningsvis så kanske det blir en liten tråd om groggverandan som är ett år försenad.
Har saknat ett rum att ha som matrum när man får gäster, tråkigt att behöva sitta i köket som det värsta tjänstehjon.
Rummet som ligger invid köket var nergånget med heltäckningsmatta och mörka fula tapeter. Dessutom fullt av självdragen el och det som inte förre ägaren hade rört var nog inte pillat med sedan huset elektrifierades.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Såhär såg det ut innan jag började, skavankerna i tapeten fanns inte innan jag flyttade dit utan blev till när jag frilade murstocken som ses på bilden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Första lagret med tapeter gick lätt att ta ner sedan blev det värre, men med tapetångaren jag hade köpt för länge sedan så gick jobbet hyfsat smidigt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tapetrent ända in till treetexen blev det.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sedan var det dags att ta itu med mattan, heltäckningsmattor är riktigt äckliga och när man vände på den så insåg man att alla försök till damsugning hade varit förgäves. Under låg det masonite som märlats fast i det gamla skurgolvet. Många märlor blev det att dra ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I detta läget ströks tankarna på att lägga nytt golv och istället försöka behålla det gamla trägolvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sista rivningsbilden, nu kommer den roliga uppbyggnadsfasen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Garderoberna byggdes in med väggar, varför jag inte har rivit dessa beror på att i den ena sitter elpatronen och cirkulationspumpen. Hålet ska senare täckas med ett par fiffiga lönndörrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Taket målat och väggarna vävade och målade, dags för pizzapanelen av spårad mdf. Här slutade jag av någon anledning att ta bilder på bygget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här följer lite bilder på det färdiga resultatet, jag hittade ingen bröstlist som jag tyckte passade så det fick bli 70 mm allmogefoder som jag fräste spår i med överhandsfräsen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag valde att skippa fönsterbrädor och istället bara bygga ut lite och klä in detta med samma list som bröstlisten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Golvet är nåtat med tvinnat yllegarn och såpskurat ett par gånger, tyvärr så ha det sina skavanker och man ska inte släpa fötterna efter sig om man vill slippa spetor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I väntan på lönndörrarna så får ett överkast duga som draperi.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag är hyfsat nöjd med resultatet även om taket inte blev så bra som jag hade tänkt.
Nu väntar utomhusjobben igen och förhoppningsvis så kanske det blir en liten tråd om groggverandan som är ett år försenad.
Medlem
· Stockholms
· 1 555 inlägg
En fin matta skulle vara pricken över i.
Golvet är såpskurat ett par gånger, fick gå över och slipa lätt i mellan så att fibrerna som reste sig försvann bara.
Väggarna rensades ända ner på tretexen, hörnen fogades med akryl och sedan limmades spackelremsor i hörnen och skivskarvarna med vävlim.
Eftersom jag hatar att spackla så experimenterade jag med förgrundad renoveringsväv, denna limmade jag i två lager med förskjutning och det tog bort det värsta, men väggarna tål nog inte för mycket släpljus och jag vet inte om det håller i längden jag kan återkomma om ett par år om jag kommer ihåg.
Väggarna rensades ända ner på tretexen, hörnen fogades med akryl och sedan limmades spackelremsor i hörnen och skivskarvarna med vävlim.
Eftersom jag hatar att spackla så experimenterade jag med förgrundad renoveringsväv, denna limmade jag i två lager med förskjutning och det tog bort det värsta, men väggarna tål nog inte för mycket släpljus och jag vet inte om det håller i längden jag kan återkomma om ett par år om jag kommer ihåg.
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Vi vill se hur dörrarna öppnas!
Filma och släng upp en film på tex youtube och länka.
Filma och släng upp en film på tex youtube och länka.
Kul att det dök upp ett så fint golv!
Hade förståss varit ännu finare att sätta en kamin istället för garderoberna,man såg att det nog var förberett för det redan. Men det blir ju lite knas att behöva flytta elpatronen förståss.
Hade förståss varit ännu finare att sätta en kamin istället för garderoberna,man såg att det nog var förberett för det redan. Men det blir ju lite knas att behöva flytta elpatronen förståss.
Så spännande är det inte med öppningen, man lossar fyra spärrar och sedan rullar man ut hyllan, vill man dela dom så sitter de ihop med tre vagnsbult med vingmutter, man bör nog lasta ur allt ur hyllorna då det föreligger viss risk för att de ska välta..
I nästa renoveringsomgång så kanske det blir en kamin, idag så går rökkanalen från kökspannan i den gamla kakelugnsnischen så det blir svårt att få in den där, eller så gömmer jag en nyare bergvärmepump i utrymmet, vad det blir får framtiden utvisa.
I nästa renoveringsomgång så kanske det blir en kamin, idag så går rökkanalen från kökspannan i den gamla kakelugnsnischen så det blir svårt att få in den där, eller så gömmer jag en nyare bergvärmepump i utrymmet, vad det blir får framtiden utvisa.

