Tänkte lägga ett inlägg om vinterns renoveringsprojekt
Har saknat ett rum att ha som matrum när man får gäster, tråkigt att behöva sitta i köket som det värsta tjänstehjon.

Rummet som ligger invid köket var nergånget med heltäckningsmatta och mörka fula tapeter. Dessutom fullt av självdragen el och det som inte förre ägaren hade rört var nog inte pillat med sedan huset elektrifierades.
001.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såhär såg det ut innan jag började, skavankerna i tapeten fanns inte innan jag flyttade dit utan blev till när jag frilade murstocken som ses på bilden.
012.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Första lagret med tapeter gick lätt att ta ner sedan blev det värre, men med tapetångaren jag hade köpt för länge sedan så gick jobbet hyfsat smidigt.
020.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tapetrent ända in till treetexen blev det.
044.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sedan var det dags att ta itu med mattan, heltäckningsmattor är riktigt äckliga och när man vände på den så insåg man att alla försök till damsugning hade varit förgäves. Under låg det masonite som märlats fast i det gamla skurgolvet. Många märlor blev det att dra ut.
060.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I detta läget ströks tankarna på att lägga nytt golv och istället försöka behålla det gamla trägolvet.
064.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sista rivningsbilden, nu kommer den roliga uppbyggnadsfasen.
215.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Garderoberna byggdes in med väggar, varför jag inte har rivit dessa beror på att i den ena sitter elpatronen och cirkulationspumpen. Hålet ska senare täckas med ett par fiffiga lönndörrar.
003.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Taket målat och väggarna vävade och målade, dags för pizzapanelen av spårad mdf. Här slutade jag av någon anledning att ta bilder på bygget.
002.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här följer lite bilder på det färdiga resultatet, jag hittade ingen bröstlist som jag tyckte passade så det fick bli 70 mm allmogefoder som jag fräste spår i med överhandsfräsen.
005.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag valde att skippa fönsterbrädor och istället bara bygga ut lite och klä in detta med samma list som bröstlisten.
006.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Golvet är nåtat med tvinnat yllegarn och såpskurat ett par gånger, tyvärr så ha det sina skavanker och man ska inte släpa fötterna efter sig om man vill slippa spetor.
007.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I väntan på lönndörrarna så får ett överkast duga som draperi.
008.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag är hyfsat nöjd med resultatet även om taket inte blev så bra som jag hade tänkt.
Nu väntar utomhusjobben igen och förhoppningsvis så kanske det blir en liten tråd om groggverandan som är ett år försenad.
 
  • Gilla
corre och 10 till
  • Laddar…
En fin matta skulle vara pricken över i.
 
Jättefint!
 
M
Men, jag ser ingen pizza någonstans...?
 
  • Gilla
jeppeknaster
  • Laddar…
Och där kom pizzan också.
 
  • 1394916205170.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Credde och 12 till
  • Laddar…
Mysigt !!
Pizza och levande ljus :)
 
Mycket fint! golvet gilla jag speciellt, hur e det behandlat? slipade du det med?
 
Kan du förklara vad du gjorde med väggarna? Du lade väv över och panelskiva under bröstlisten?
Vad slags väv?
 
Golvet är såpskurat ett par gånger, fick gå över och slipa lätt i mellan så att fibrerna som reste sig försvann bara.

Väggarna rensades ända ner på tretexen, hörnen fogades med akryl och sedan limmades spackelremsor i hörnen och skivskarvarna med vävlim.
Eftersom jag hatar att spackla så experimenterade jag med förgrundad renoveringsväv, denna limmade jag i två lager med förskjutning och det tog bort det värsta, men väggarna tål nog inte för mycket släpljus och jag vet inte om det håller i längden jag kan återkomma om ett par år om jag kommer ihåg.
 
Jättesnyggt! Precis den stil jag gillar och försöker skapa själv. Men är inte matbordet i minsta laget?
 
018.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och så kom lönndörrarna i form av ett par hyllor på plats.
Hyllorna är byggda av hyllplan från Biltema och rullar på hjul.
 
  • Gilla
Credde och 7 till
  • Laddar…
Vi vill se hur dörrarna öppnas!

Filma och släng upp en film på tex youtube och länka.
 
Äh lägg av! Vilken cliffhanger!

Vill också se! :)
 
Kul att det dök upp ett så fint golv!
Hade förståss varit ännu finare att sätta en kamin istället för garderoberna,man såg att det nog var förberett för det redan. Men det blir ju lite knas att behöva flytta elpatronen förståss.
 
Så spännande är det inte med öppningen, man lossar fyra spärrar och sedan rullar man ut hyllan, vill man dela dom så sitter de ihop med tre vagnsbult med vingmutter, man bör nog lasta ur allt ur hyllorna då det föreligger viss risk för att de ska välta..

I nästa renoveringsomgång så kanske det blir en kamin, idag så går rökkanalen från kökspannan i den gamla kakelugnsnischen så det blir svårt att få in den där, eller så gömmer jag en nyare bergvärmepump i utrymmet, vad det blir får framtiden utvisa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.