Byggahus.se

Totalrenovering av 60-talshus - en bit i taget

1. H
    Medlem Nivå 10
    Sådär, nu har jag hängt här på forumet ett bra tag och har läst många spännande trådar med både stora och små projekt så nu tyckte jag att det var dags att starta en egen tråd. Tänkte det var lika bra att köra en samlingstråd som får växa allt eftersom!

Som titeln lyder handlar det om en helrenovering av ett hus byggt 1960. Det införskaffades hösten 2014 (vårt första hus!) så det finns lite projekt i bagaget som jag tar eftersom, sedan får vi se när vi kommer ifatt verkligheten :).

Huset är i princip helt orenoverat sedan byggåret (på sin höjd ett lager tapet i vissa rum, detta troligen vid första ägarbytet i mitten/slutet av 60-talet). Allt var dock i användbart skick om än gammalt, så vi beslutade oss för att ta lite i taget och göra i princip allt själva. Det innebär förstås att det tar en hiskelig tid (fick även barn tätt inpå husköpet) men man får lära sig mycket på vägen!

Nog med text! Det kan ju aldrig bli för mycket bilder brukar det skrivas men får väl se om det gäller, jag tycker om att ta bilder :). Tänkte börja med att bjuda på några utvalda mäklarbilder från köpet. Som de flesta säkert känner till så är ju mäklare experter på att göra till och med de sunkigaste husen till inbjudande och hemtrevliga med lite ljus och fototrixande, så ha det i åtanke :p.

Lite fasadbilder:
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    4a12k2bkkuv4jtvl.jpg

4a12k2hliuv4ju8u.jpg

4a12k2fliuv4ju5r.jpg

Vardagsrummet (det var nog det vi föll för mest med huset)
    4a12k21douv4jtfl.jpg

4a12k23gmuv4jtio.jpg

Köket (ni kommer förstå ganska snart att vi får vänja oss med vackra tapeter...):
    4a12k1hucuv4jsmt.jpg

4a12k1h6uuv4jsmc.jpg

Badrummet (kanske ska hålla en auktion på dessa utomordentliga tapeter sedan?!)
    4a12k1tgmuv4jt9f.jpg

"Gillestugan" i källaren. Väggen rakt fram är påreglad och isolerad inifrån (som tur var den enda - återkommer till den framöver)
    4a12k277uuv4jtou.jpg

Avslutar med planritningen för bottenplan, kan väl vara kul att få en helhetsbild:
    Planritning.png

Får se om det är någon som orkar följa med på detta evighetsprojekt!

(Det råkade komma med en bild på hallen också som bifogad fil, tänkte det var för mycket och skulle ta bort den men vet inte hur så den får väl hänga med)

2. Marre666
    Medlem Nivå 14
    Tyckte tapeten i badrummet var ganska snygg faktiskt, svart / mörkgrått golv klinkers och bröstpanel eller vitt kakel på väggen upp till en höjd på 120 cm och resten av den coola tapeten 😀

3. H
    Medlem Nivå 10
    Hmm, lite pinsamt när jag skrev att jag tyckte om att ta bilder, men det allra första projektet kan jag inte hitta en enda bild till nu :/. Vad är så viktigt att göra först så att man inte ens hinner ta bilder kanske ni undrar nu. Dra in fiber så klart! :p

Får väl bli en kort sammanfattning då. Fjärrvärme som uppvärmning och hyfsat modernt så de hade dragit slang till husvägg. Dock fram till garaget i källarplan och eftersom vi ville ha in det i ett annat rum i källaren så blev det ett mindre grävarbete utmed grunden och in med slang genom väggen. Vi hade fiber i princip till vi flyttade in :).

Äsch, ett inlägg utan bilder går ju inte... En bild på rummet i källaren där fibern kommer in. Jag kanske uppdaterar med en ny bild om säg 5 år :)
    DSC_0662.jpg

Redigerat 10 mar 2016 21:28
    • Laddar…
  4. H
    Medlem Nivå 10
    Dags att försiktigt starta upp det första stora projektet: vardagsrummet. Vi funderade lite på var vi skulle börja, men kände att vi ville börja med vardagsrummet så att det skulle bli respektabelt. Ett av sovrummen fick agera temporärt vardagsrum medan vi höll på.

Som ni ser ovan så fanns det en öppen spis och vi velade lite fram och tillbaka ifall vi skulle stoppa i en insats eller ta mer drastiska åtgärder... Vi kikade runt lite och fastnade för en Contura 460 (kallas väl "murspis" men det är ju egentligen inte så mycket man murar på en sådan).
    DSC_0665.jpg

Innan vi ens hade börjat med detta så blev det ett litet sidoprojekt. Ska man ha kamin måste man ha ved!

DSC_0690.jpg

Jag har en känsla av att jag kommer bli kallad "han med veden" i grannskapet... Allt är pappas fel!

Efter det var det inte mycket att fundera på, bara att sätta Hiltin i kaminen!
    DSC_0696.jpg

DSC_0698.jpg

Vi hittade en liten skatt i sanden under stenskivan. En äkta sockerdricksflaska anno 1960!
    DSC_0700.jpg

Dags att borra hål till källaren för tilluft. Farsan som står beredd.
    DSC_0704.jpg

Typ färdigt hål samt några reglar på plats (elementrören ligger under golvet i detta hus, då får man snitsa runt dessa när man bygger golv...). Tanken är klinkers i slutändan.
    DSC_0706.jpg

Fortsättning följer :)

5. jockeping
    Renoverare · Nivå 6
    Kul! Har själv ett 60-talshus. Vårat är mindre men hade diverse liknande tapeter när vi tog över huset. Ska följa din tråd!

• Laddar…
  6. H
    Medlem Nivå 10
    Skoj :). Ja det här med tapeter är ju som mycket annat - populariteten går i vågor. Nu börjar det väl bli inne med dessa gamla tapeter igen (det brukar vara en blandning av förtjusning och illamående från de som kommer på besök till vårt badrum haha).

7. Marlen Eskilsson
    Administrator · Nivå 21
    Ett hus med potential, helt klart! Att trädgården är uppväxt och klar är ju mycket värdefullt, liksom att huset är så välbevarat. Ska bli kul att följa. :)

8. H
    Medlem Nivå 10
    Tyvärr får man väl säga så fanns det inte ett enda träd i trädgården (förutom tallen man ser på bild, men den är ett eget projekt i en uppdatering framöver haha). Och välbevarat i det här fallet är också lite av betydelsen har inte gjort något (knappt grundläggande underhåll alls) så det var nog lite 2 sidor på det myntet. Men potential tyckte vi också! Sedan är det väl lika bra att säga att vi inte kommer vara sådär fanatiska i att restaurera något tidsenligt och vi har/kommer att blanda lite också efter tycke.

9. M
    Medlem · Nivå 7
    Kul med renoveringsbilder, huset liknar vårt som är byggt -70 även det enplans tegelhus med med källare och betongvalv mellan. Skall bli spännande att sed vad ni hunnit med på två år, vi köpte vårt i augusti i fjol så vi har ett år tillgodo :)

10. H
    Medlem Nivå 10
    Ja, du får jämföra hastigheten :) Men det går ju i ett ganska makligt tempo när man väger in jobb, barn samt att allt tar pi gånger så lång tid som man tror (det har jag säkert läst här på forumet någonstans och det stämmer rätt bra...).

11. H
    Medlem Nivå 10
    Fortsätter lite på kaminprojektet (Det händer ju en del parallellt, men tror jag kör kaminen först)! Här har vi murat upp det som blev att fattas från murstocken när öppna spisen försvann. Vi passade även på att dra upp lite slang för cat6.

DSC_0709.jpg

DSC_0710.jpg

Lite isolering kan man väl kosta på sig. Rör upp för el till kaminfläkten.
    DSC_0720.jpg

Golvspån, gips och klinkers på det.
    DSC_0758.jpg

Kaminen hämtad och uppackad:
    DSC_0873.jpg

Här tog vi faktiskt in en kille som monterade upp kaminen och putsade murstocken. Priset var bra men jobbet var sådär. Att putsa rakt är tydligen en svår konst så det fick jag fixa till i efterhand :p. Luckan till betonginramningen lyckades han också spräcka (kanske var skadad från fabrik?) så det blev att skicka efter en ny sådan.
    DSC_0955.jpg

DSC_1102.jpg

Myseldar lite efter att sotaren kommit och godkänt installationen.
    DSC_1097.jpg

Lite färg på det efter att ha eldat in kaminen. Det blev någon spricka i betonginramningen, helt normalt enligt Contura. Det blev att skrapa ur sprickan och fylla igen med akrylfog enligt instruktion. Det har inte spruckit igen sedan dess, men eftersom man slarvade lite (svårt att få akrylfogen helt plan med resten) så syns det lite i efterhand... En sådan där sak som bara man själv tänker på.
    DSC_1042.jpg

DSC_1175.jpg

Det får nog räcka med kaminen (nu kan ni ju smygkika på vad som har hänt samtidigt i rummet men det kommer mer om det senare :))

Redigerat 11 mar 2016 20:10
    • Laddar…
  12. H
    Medlem Nivå 10
    Kan ju även passa på att ta ett par bilder från miniprojektet "öka vedförrådet". Här genom att ta ner tallen på gården. Som jag skrev så var det enda trädet på gården, men vad gör man när den står rakt över stuprören med drösvis av barr överallt. Kändes inte hållbart så den fick ryka. Ifall något skulle gå snett så passade jag på att filma så jag i alla fall skulle ha ett Youtube-klipp att trösta mig med, men den landade precis där den skulle så det blev ingen intressant film värd att visa :)

DSC_0731.jpg

DSC_0735.jpg

13. S
    Medlem Nivå 2
    Fint hus! Jag tycker för min del att tapeter och övrigt är riktigt läckert i både färg och mönster. Men jag antar att det är mäklarbilder och att 50 år av slitage gjorde dem mindre kul på nära håll, oavsett vad man tycker om grunddesignen.

14. H
    Medlem Nivå 10
    Du har helt rätt, tapeterna är inte i nyskick direkt :) Dessutom är det väldigt dåligt underarbete på vissa ställen (speciellt i skarven mellan skivor ovanför dörrar) samt det faktum att de har låtit skarven gå rakt upp, så det är sprickor över många av dörrarna. Orden "jaha, det var inte mer noga än så" har passerat genom mitt huvud många gånger :|

15. kulle
    Medlem · Nivå 11
    Det här kommer att följas (y)

• Laddar…