Byggahus.se

Projekt jaktkoja!

12k läst  97 svar

1. Tovetorvan
    Nybyggare Nivå 6
    Jag har länge drömt om att ha en egen liten jaktkoja/stuga, och i somras började det hända grejer. Spanade på flera några olika objekt, både fritidshus och ödehus och tomter. Kraven var att det ska ligga max 60 min bort, jag ska kunna jaga från farstubron, det ska vara hyfsat nära till bra fiske, lagom avskilt, och finnas bra områden för att leka med skotern.

Ett objekt jag kikat på i två år var en övergiven liten stuga, mitt i ett område jag redan jagar på. Lantmäteriets uppgifter ledde till ett dödsbo med inaktuell adress. Efter en eftermiddags rundringning i byn (några riktigt trevliga samtal på köpet) fick jag till slut ett konkret namn, inte bara på han som var död utan även på ett av hans barn, och vilken ort barnet bodde på. Ett väldigt vanligt för- och efternamn, men tack och lov fanns det bara en sån på den orten.

Mannen var mycket villig att sälja tomten och rucklet, och efter lite förhandling med den andra dödsbodelägaren så hade vi till slut ett avtal. Priset tjorvades det med en hel del, i storleksordningen nån hundralapp...

Redan innan tillträde fick jag lov att börja röja på tomten och slänga skräp. Sommaren blev massa röjning av sly, gräva upp vildvuxna buskar, få fram den tidigare grusade infarten och parkeringen, osv...

I köpet ingick allt i befintligt skick, även en f d husvagn...

Bilder från innan jag började:
    E50AB37B-1065-449B-9625-B73B32CFAC0C.jpeg
    Infarten helt igenväxt, tomten syntes knappt när man körde förbi.

6A12215E-6F88-4899-A938-B6A3C2083F1E.jpeg
    Det lilla stugan. Man skymtar den f d husvagnen också...

AB4082ED-BE2D-4560-AE34-91B148EE624B.jpeg
    Ledsen stuga.

2272DCA4-942F-4B10-B005-F904256A4DE0.jpeg
    En f d hundgård.

Lagom dum i huvet och med mycket fantasi så såg jag massa potential för det här stället. I det här läget hade jag t o m en idé om att nåt av skiten skulle gå att spara, använda eller sälja. :)

2. Tovetorvan
    Nybyggare Nivå 6
    Så sommarens röjning, första steget var att bara få upp lite öppen yta.

F5EA9CB3-F949-4F74-9CE2-8A98BFD7FF53.jpeg

8BFFD36F-A0E2-484F-86B2-CF4493DC9880.jpeg

Slyet på infarten gick att rycka upp med händerna, det satt ganska löst i gruset. Sen började jag planera för min koja.

77C5C96B-2BAE-4F04-A5E8-9444F3E19CB5.jpeg
    Gjorde ett tappert försök att gräva lite för hand, övergav den planen snabbt.

2B695935-B7D3-4248-9A58-2FFA7C17786A.jpeg
    Grävde ur och fyllde på med 0-32.

C36D104C-9408-4B21-816C-F72F9DEB3F84.png
    Den här jäveln drog jag mig för att börja peta på...

• Laddar…
  3. Tovetorvan
    Nybyggare Nivå 6
    Gamla stugan var som sagt lite ledsen. Takpappen har spruckit runt skorstenen, så regn och smältvatten har runnit in obehindrat. Takstolar, reglar, ytterpanel... allt i ena hörnet är så ruttet att man petar hål med ett finger. Jag öppnade lite på innerpanelen för att kika, och fick då reda på att det fanns hyresgäster.

45448BDE-7748-49DD-98FE-713A1598D5A2.jpeg
    Mmmm...myyyror.

FF8C5D5A-70D6-46A0-A1F2-FC4DCFF9AAB4.jpeg

Jag hittade en brunn också, gömd under en buske, med trasigt brunnslock i skör plast:
    38AEA944-407B-4EAC-AA48-07B61C167ACA.jpeg

För nån vecka sen började jag peta på husvagnen. Så jävla rutten att nästan allt gick att dra loss utan verktyg...

BB139A36-95E6-47E0-8472-D2B15CDC900B.jpeg
    Uppsorterat i metall, frigolit och övrigt brännbart.

96C821CB-EBF7-4B80-9E43-308EDD808685.jpeg
    Den hade sjunkit ner i jorden så ramen vilade direkt på marken, tog lite svett och spett att lyfta upp den.

Planen nu är att
    - bygga en koja (10 kvm, bygglovsfritt), placerad där det är öppet och soligt på tomten.
    - röja bort allt skräp inkl husvagn, kommer ta några år eftersom det ligger skräpgömmor i skogen också.
    - om nåt år söka bygglov för att bygga ut min koja till ungefär 25-30 kvm, och samtidigt riva gamla stugan. Nåt slags skotergarage blir det också.
    - om nåt år rengöra brunnen (som legat utan helt brunnslock i flera år).

4. S
    Medlem · Nivå 6
    Blir bra det där. Finns det redan bygglov för befintliga huset?

5. Tovetorvan
    Nybyggare Nivå 6
    Både ja och nej :)

Stugan finns det bygglov för, men sen är den utbyggd bakåt med ett förråd. Det kunde inte bygglovshandläggaren riktigt svara på om det var ok eller inte. Eftersom den utbyggnaden gjordes på 90-talet så är det iaf inte enligt attefallsreglerna.

Dom sa att jag får bygga utan bygglov så länge det är mindre än nuvarande stuga, lite oklart om det var inkl eller exkl utbyggnaden.

6. nimhed
    Medlem · Nivå 11
    inklusive såklart :D

Spännande projekt. Att elektrifiera så sikt finns inte på kartan, eller?

• Laddar…
  7. Tovetorvan
    Nybyggare Nivå 6
    Det har funnits el draget till gamla stugan, men det plockades bort för 10 år sen. Jag snackade med elbolaget här: fast pris på 35000 kr om det är inom 200 m till anslutningspunkt, därefter kring 500 kr/påbörjad meter. Så jag landar nog på en 60-65000 kr för elen beroende på hur den dras. Det höjer ju såklart värdet på fastigheten och möjligheterna till att nyttja kojan mer som ett komplett fritidshus, men det får bli långt senare.

Har skissat på ett enklare 12V-system istället. Det jag egentligen behöver är att kunna ladda mobil, hundarnas pejlhalsband och kanske en kökslampa och sänglampa. Det borde jag kunna lösa för strax under 10000 kr, med ganska ok grejer. Problemet där är att tomten är väldigt skuggig på vintern, och att solpanelerna måste hållas fria från snö. Men det löser sig nog :)

8. Tovetorvan
    Nybyggare Nivå 6
    Jag har ingen aning om vad jag håller på med, men hur svårt kan det vara?

Nu är bygget av kojan iaf igång!

3C1F8771-D477-4D96-BFA7-38707642AA63.jpeg
    Lagom överlastat släp

F4977639-C3D6-4D1C-BA49-4923A8DAFFE0.jpeg
    Första varvet

0C56A436-D957-48CC-8669-4FC4E6507376.jpeg

1AF0B6FE-EC79-4485-A110-1FF3B6B1D017.jpeg

Här tog bilderna slut tydligen. Men vi hann resa hela stommen, så det är tak och golv kvar. Prognosen säger pissregn i morgon, så lite oklart när jag kan fortsätta.

9. K
    Medlem Nivå 9
    Hoppas du har lagt något bättre över brunnen än spröd plast, om ni nu rör er runt på marken/tomten....

Får man fråga ungefär var i Sverige det är? Skåne och västkusten är ju uteslutet men hur långt upp?

10. Tovetorvan
    Nybyggare Nivå 6
    Äsch, ingen har väl nånsin dött av att trilla ner i en 5-6 m djup brunn? :) Det låg ett brunnslock i betong en bit bort, så det första jag fixade när jag började röja.

Tomten är i Västerbotten, precis på gränsen mellan kusten och inlandet kan man väga. Ganska nära Vindeln.

• Laddar…
  11. K
    Medlem Nivå 9
    Då förstår jag varför snö kan vara ett problem
    Men du har väl ändå inte tillräckligt med sol/ljus under snösäsong för att det ska löna sig med solpaneler? Eller?!?!?!?

Kul projekt, du verkar ha samma inställning till byggande som jag :rofl:

Edit: en liten vindsnurra vore kanske något däremot......

12. Tovetorvan
    Nybyggare Nivå 6
    Det blir nog klurigt med solpanelerna december-januari, med det beror lite på hur mycket effekt dom ger kontra vad som ska laddas och sen förbrukas. Jag hade nån gammal beräkning på det sen jag hade husvagn, och då skulle jag gott och väl klara mig på ett 100 Ah fritidsbatteri för en helg, som sen med lagom marginal hann laddas upp till nästa helg. Men jag minns inte vilken förbrukning jag räknade på eller effekten på solpanelerna vid mulet väder. Men det går ju räkna på :)

Förbrukningen i 12 V systemet i kojan blir ganska liten. Några timmar sänglampa, ladda mobil och hundpejl, i snitt en gång i veckan.

13. AXS
    Lägenhetsfixare · Nivå 9
    Spännande tråd, det här ska följas.

Rätt inställning verkar du ha iaf.

• Laddar…
  14. G
    Medlem Nivå 2
    Ladda batterier med elverk skulle det funka? Eller blir det opraktiskt med bensindunkar osv?

15. Tovetorvan
    Nybyggare Nivå 6
    Bensindunkar kommer det finnas ändå för att tanka skotrarna :)

Jag hade ett elverk som jag fick av farsan, men sålde det förra året för jag såg inte att det skulle användas till nåt vettigt sådär spontant. Korkat. Lätt att vara efterklok :)