Byggahus.se

Modulskorsten i schakt (skorstensfundering 2.0)

  1. Keexet
    Medlem · Nivå 9
    Hej igen, har legat med influensa de senaste dagarna och mellan feberhallucinationerna har jag försökt läsa på om skorstenar igen.

    Jag har sedan tidigare dragit igång en tråd om att mura skorsten själv från scratch och har fått mycket hjälp och värdefull information att suga i mig. Nu är det ju så att man inte är en bättre människa än att man funderar lite över alternativen och modulskorstenar ter som som attraktiva ur monteringshänseende och jag vet faktiskt inte om det ens behöver bli så mycket dyrare än att mura en skorsten i tegel. Jag ska såklart ta kontakt med sotare och byggnadsnämnd innan jag börjar med detta, men detta är planeringsstadiet.

    Mitt enplanshus med källare är FÖRBERETT för skorsten, det är inritat på ritningarna och det finns ett skorstensschakt ner till källarplan. Men av någon anledning backade byggherren på att låta uppföra en skorsten. Schaktet är placerat på utsidan av huset och kommer upp under verandan, jag tror tanken har varit att man även kunnat bygga sig en eldstad för uterummet. Detta är inte nödvändigt för mig, men en klar bonus om möjligheten finns. Jag vill dock ha en kamin på vardera våningsplan inomhus. Vi använder huset som fritidshus året runt, källaren är oisolerad.

    Jag har funderat över alternativa placeringar av eldstäderna inne i huset för att överväga om schaktet ens ska användas och jag tänker inte gå in på detaljer, men flera orsaker gör att de alternativen faller bort. Schaktet är dock placerat strategiskt så att eldstäderna hamnar rätt (om än mot en yttervägg) på båda planen. Det är alltså efter moget övervägande jag trots allt går emot konventionen och planerar för en extern skorsten, eftersom en pimpskorsten inte blir varm, känns det inte som någon större förlust att placera den på utsidan av huset. Den större platsen en sån tar (jämfört rörskorsten), är ju därför heller inget problem.

    Schaktet; den vänstra och övre väggen i bild är mot huset.
    [​IMG]

    För att illustrera övergång från betongvägg (källare) och trävägg (ursäktar dålig bild)
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20170620_110230.jpg


    Jag har tittat runt på lite olika fabrikat och modeller och det är verkligen en djungel som man måste sätta sig in i för att kunna göra någotsånär välavvägda val. Men jag har kommit fram till att en pimpstensskorsten (typ isokern) nog blir det bästa för mig, en något lägre kostnad, bäst isolering, underhållsfritt osv.

    Men så sitter man och kollar runt i olika monteringsanvisningar, prislistor, gamla forumtrådar och allteftersom några kunskapsluckor fylls, öppnar sig nya frågeställningar.

    1. Jobba i schaktet:

    I byggets första fas tänker jag mig att man bilar ur de lättbetongblock som utgör väggen mellan källaren och schaktet, så att man får åtkomlighet från källaren. Då gjuts ett fundament i botten på schaktet som skorstenen får stå på. Eftersom jag har möjlighet att gjuta ett fundament som praktiskt taget blir en "bottenplatta" kommer skorstenen att ha en stadig grund och vikten borde inte vara några problem. Det kan tänkas blir lite trångt att jobba i schaktet vid själva monteringen, men jag vet inte om det kommer bli några allvarliga problem, schaktet mäter drygt en meter i kvadrat och skorstenen placeras mitt på husväggssidan. Jag tänker att man låter bli att fylla upp schaktet med fyllnadsmassor efter skorstenen kommit på plats, ser ingen anledning till det faktiskt.

    2. I höjd med verandan:

    Här kommer ju skorstenen att gå utmed den träbeklädda fasaden och jag är osäker på om det blir bäst att modifiera väggen bakom skorstenen, eller låta skorstenen placeras längre ut, så att säkerhetsavstånd uppnås. Det ska ju även gå en anslutning till kaminen innanför träväggen och det är väl opraktiskt om den är längre än nödvändigt. dessutom blir det snyggare om skorstenen kan monteras dikt an. Även om just pimpskorstenen har ett bra isoleringsvärde, funderar jag ändå på om man kanske borde modifiera väggen utöver att ta bort panelen som bygger onödigt mycket och ändå inte har någon funktion när den inte längre är en "yttervägg" (skorsten utanför). Hur isolerar man kaminens rökrör (genomföring) för en isolerad trävägg? Hur långt kan ett sådant rör vara utan att det blir komplikationer?

    3. Genom inner- och yttertak:

    Den sista etappen blir ju genom de båda taken och jag har lite svårt att visualisera hur det går till. Återigen pimpskorstenen är ju inte direkt brandfarlig, men hur gör man en snygg och bra avväxling som man inte behöver oroa sig för? Det första jag kommer titta efter är takstolarnas placering, jag tänker att det bästa är ju att gå mellan dem och försöka justera skorstenens placering i förhållande till dem i den mån det går.

    Eftersom skorstenen hamnar ganska långt "ut" från nock på taket, så är inte vinden så "hög" på stället och jag tänker att jag kan bli tvungen att göra det mesta "utifrån" (ovanifrån och underifrån), avstånden mellan inner- och yttertak vid den tilltänkta placeringen är förmodligen inte mer än 50-80 cm. Jag har förstått att skorstenen idag inte behöver ha någon viss höjd över nock, som var kravet förr, men tänker ändå att någon meter ovan tak inte är oävet. Husets 70-talsdesign i övrigt med flack takvinkel och korrugerad aluminium, påbjuder enligt mig plåtbeklädnad av toppen, men frågan är hur man snyggast klär in den där den passerar verandan, risken finns att det ser ut som en ventilationstrumma om man klär in den i plåt, eller? Vitt/ljust mexitegel kanske annars skulle funka? (refererar till fasadfärgen, ljusgrå)

    Nu har jag så dåligt med bilder att förklara det hela bättre med och jag är inte på plats för att kunna ta bilder idag. Men jag är grymt tacksam för respons, tankar och egna erfarenheter så jag har lite mer att tugga på tills dess att jag lyfter luren och ringer sotare/byggnadsnämnd.
     
    Redigerat 29 jan 2018 16:01
  2. GoForIt
    Medlem · Nivå 13
    Det var ett rejält inlägg, och det är inte helt enkelt att förstå hur du menar i all delar..
    Jag bjuder på några spontana..
    Är det inte en fördel ur värmesynpunkt att ha kaminerna hyfsat central placerade på våningarna?
    En viktig detalj är ju att se till så att skorstenarna går att sota hyfsat enkelt som luckor vid tvära böjar.
    En annan del är ju sotarens krav på tillgänglighet på taket, med krav på plattform/räcken etc.

    Vi åkte på omedelbart eldningsförbud när vi installerade vår braskamin, då besiktigande sotare inte var nöjd med avståendet till brännbart i höjdled vid rökrörets anslutning till kaminen.
     
  3. F
    Medlem · Nivå 5
    En Isokern från Schiedel är ett bra val, och isåfall en med två rökrör dvs ett till varje kamin.
    Som du är inne på så är ju fördelen med Isokern att du får montera den dikt an mot brännbart.
    Du kan ju oxå fundera på om det nån gång i framtiden ska bli nån värmekälla i källaren, om inte kan det vara idé att mura ett fundament av tex leca-block upp till strax under där anslutningen från bottenvåningens kamin kommer ut. Blir klart billigare att inte ha skorsten hela vägen ner i källaren om det inte behövs. Isokern kostar ca 1500-2000 per meter så att (om jag nu inte missat nått...)....
    Jag murade själv upp ca en meter från golvet i pannrummet med lecablock, gjorde även sotytrymme där med sotlucka, lätttillgängligt och bra.
    Kan bidra med bilder senare om så önskas. :)
     
  4. Keexet
    Medlem · Nivå 9
    Hej och tack för responsen! Mina inlägg börjar som korta och koncisa, för att snabbt växa sig till halva romaner, ber om ursäkt för det, försöker verkligen skriva kort.

    Jag har forskat vidare i ämnet och blivit en hel del klokare, dock är alla frågor inte besvarade ännu. Byggnadsnämnden lät dock informera att bygglov/ansökan INTE behövs för skorsten, däremot ska en anmälan göras när kaminen installeras.

    Jag har bestämt mig för placeringen, det förenklar skorstensbygget väldigt mycket att använda avsedd plats, så jag tänker köra på det. Kaminerna hamnar då mitt i var sitt "allrum" om än längs en yttervägg. Nere i källaren är det bara betong och leca överallt, så där är jag inte orolig för kaminanslutningen, på det övre planet kommer jag att konsultera sotaren i hur jag gör med genomföringen av ytterväggen.

    GoForIt: Hur långt var avståndet till brännbart när sotaren besiktade? Har ni extern skorsten? Hur är genomförringen genom vägg löst isf?

    Sotaren var nu "på kurs" så jag ska se om jag inte får tag i honom i nästa vecka. Då får jag även hans bud på frågan en eller två rökrör, samt hur högt ovan tak han vill att pipan ska sticka upp. En fördel med schaktet är att jag kan installera en tilluftskanal för den nedre kaminen när jag murar upp skorstenen. Den outnyttjade volymen i schaktet är tänkt att putsas och bli vedförråd. Snobbigt värre med ett stort vedförråd infällt i väggen!

    Talade med en isokern-återförsäljare härom dagen och valet ter sig nu givet, han låg lite bättre i pris än det listade från Shiedel, har mailat och ska få kostnadskalkyl från honom. Enligt honom kunde det räcka med den näst minsta pipan på 150mm, men att det såklart också beror på kaminen. Enligt flera uppgifter ska det inte vara några problem att ansluta två moderna slutna eldstäder till samma pipa. Jag ska kolla med sotaren även i denna fråga, så jag vet vad jag ska framtidssäkra för. (är sugen på att ha möjligheten att elda även på verandan i framtiden)

    Beroende på val av kamin, så kan man även utforma skorstenen efter det. En tanke som slagit mig är att om jag toppansluter den nedre kaminen, behöver pipan inte börja förrän på en dryg meters höjd, annars kanske man börjar på en halvmeters höjd. Precis som du skrev "fastmoving?", tänker jag mig ett fundament av leca.

    En fråga jag nu sitter och vrider och vänder på är just val av kamin, det är ju bra att ha ett "hum" om detta när man pratar med sotaren, för att denne ska kunna räkna på drag och undertryck i rökröret.

    Rent estetiskt tänker jag mig en kamin med mycket glas på övre planet, så att elden syns både från vardagsrum och matplats, där kaminen placeras i mitten. Det vore även trevligt med en kokplatta, men det är mindre nödvändigt. Hittade någon intressant modell på K-rauta för ett förvånansvärt bra pris, men inte så mycket recensioner eller info från användarna.

    Eftersom källaren är oisolerad funderar jag på om den kaminen borde ha lite högre effekt, för att klara uppgiften att värma upp utrymmena? Även här vill jag ha en braskamin där elden syns, men här är behovet av mycket glas inte lika stort då rummet är annorlunda utformat. Iom kaminens placering direkt på bottenplattan, är inte vikten något problem i källaren, varför jag tänker att täljsten skulle passa. Tankar på detta?
     
  5. GoForIt
    Medlem · Nivå 13
    55 cm är det mellan rökröret och taket. Lösningen (kompromiss) blev ett strålningsskydd.
    Vi har en premodulskorsten 160mm som går invändigt i ett befintligt schakt (bredvid skorsten från pannan).
    Väggenomföring 2x90° genom 30 cm betong med oisolerat rör (stenull i runt i vägg). Sotas genom demonterbar lucka på rökröret ovanför kaminen.
     
  6. E
    Medlem · Nivå 12
    Alla kaminer har ett arbetsområde där de har en bra förbränningseffektivitet. Står det tex 4-9 kw menas det att den som minst kan eldas med 4 kw. Eldas den saktare så effekten tex bara blir 2 kw blir det "pyreldning" och vedenergin omvandlas till sot o tjära som sätter sig i skorstenen och ute i buskarna istället för att värma huset. 4 kw är lika mycket som när 4 st elelement går för fullt och 9 kw samma som..., så oftast är det en nackdel att välja en större kaminkapacitet då även den lägre effekten följer med. Många kaminer redovisas endast med maxvärdet, köp inte dem.
     
  7. Keexet
    Medlem · Nivå 9
    Jag kommer nog ha anledning att fundera på en och två gånger på vilka kaminer som ska installeras och jag tar gärna upp det igen när det nalkas, det finns ju en hel del att läsa på om i ämnet även här på BH. Jag har kommit så långt som att jag i källaren borde ha en eldstad med lägre effekt, men med bättre värmelagringsförmåga. Men dessa funderingar får bli en egen tråd.

    Det jag ska försöka bilda mig en uppfattning om nu är hur jag gör genomföringarna (avväxlingarna), både genom träväggen och igenom tak och vind. Mätt upp till ca 87cm mellan takstolarna, men en av dessa reglar hamnar kanske i vägen för skorstenen. Jag ska mäta både och sju gånger innan jag bestämmer mig ör den exakta placeringen i schaktet. Förhoppningsvis har sotaren bra respons att komma med.

    Är stenull den gängse isoleringen man använder i dessa sammanhang? Det horisontella röret mellan kamin och skorsten på övre plan kommer bli förhållandevis långt (~50cm?), hur långt är för långt för dragets skull? Borde man toppansluta en ev kamin för att få en mer fördelaktig rördragning? Jag vill ju helst bakansluta, tycker det blir mer "cleant".

    Hittade denna tråden:
    https://www.byggahus.se/forum/threads/installation-av-kamin-pa-egen-hand.288273/
    Där fanns en del matnyttigt om genomföringar och avstånd till brännbara material.:)
     
  8. Keexet
    Medlem · Nivå 9
    Nu har jag pratat en kortis med sotaren (han ville åka hem från jobbet när jag ringde, så det blev inte ett så långt samtal).

    Jag blev dock lite förvånad över att han vurmade för två pipor när jag läst på flera andra ställen att en pipa oftast räcker för två enkla kaminer i samma bostad. Hans motivering var att om den andra kaminen inte är tillräckligt tät (och de är inte gastäta enligt sotaren) så får man så dåligt drag i skorstenen att det kan vara svårt att ens elda i den andra kaminen. Jag ska nämna att vi i detta samtal inte nämnde något om pipans dimension.

    Pimpstensskorstenen ska ju ha ett väldigt bra drag tack vare isoleringen och jag blev lite förvånad som sagt, men det är nog bäst att följa sotarens rekommendationer, så blir det mindre bekymmer vid inspektion sen.

    Jag har väl inget emot att installera en dubbelpipa, eller två enkla, om det nu krävs. Men jag fick lite nytt att fundera över och jag undrar fortfarande om det kan vara en framtidssäkring, jag menar för att eventuellt installera en tredje eldstad (två kaminer på samma våningsplan)? Eller för att ha ett bredare spektrum av kaminer att välja mellan? Det kunde ju vara ett lite betryggande "säljargument" för min del, totalkostnaden blir ju trots allt högre, om än inte dubbel.

    Jag vill ju att detta ska bli bra och jag har ingen anledning att tvivla på sotarens kunskaper och framförallt erfarenhet. Men det är intressant att bolla detta med fler personer, så har man kanske bra följdfrågor till sotaren vid nästa, förhoppningsvis mindre stressade, samtal.
     
  9. Keexet
    Medlem · Nivå 9
    Nu har jag suttit "ett tag" vid ritbordet och gjort några skisser. Här har jag ritat utifrån att två separata skorstenar muras, men jag ska räkna på kostnad för de olika förfarandena, sen kan det skilja en del i arbetsinsats också. Jag gissar att min idé som jag presenterar här är något oortodox, men så är hela huset ganska speciellt och jag tror detta blir den bästa av kompromisser.

    Schaktskiss från sidan:
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Schaktskiss från sidan med skorsten.png

    Schaktskiss framifrån:
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Schaktskiss framifrån med skorsten.png

    Källarplan:
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Källarplan ovanifrån.png

    Markplan:
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Markplan ovanifrån med skorsten.png

    Utopi eller fullt gångbart? Kan nämna att vedförrådet är mer ett smart utnyttjande av det överblivna utrymmet i schaktet än en nödvändighet. Det blir ju infällt i väggen och troligtvis jäkligt snyggt och bekvämt precis bredvid kaminen, med varma vedträn. Förrådet styr ju lite hur man tänker kring pipans placering, så det är inte jätteviktigt. Jag inser att det medför svårigheter kring den andra pipans fundament, som måste gjutas som ett lock över schaktet om den idén ska funka. Jag gillar ofta ett svårare alternativ om det ger ett bättre resultat, så det hela är lite tudelat.

    Det putsade området i taket på källarplan är också ett frågetecken. Varför har han satt puts just där? Förmodligen har det med den tänkta pipan att göra, men vad innebär det? Kaminen på markplan hamnar ju rakt ovanför, så det känns som man borde undersöka så att inte golvet är försvagat där. Annars medför det kanske en snobbig möjlighet till konvektionskanaler mellan våningarna precis ovanför källarkaminen? (kan utveckla den idén framöver).

    Rökrördragningarna är bara skissade, de kan komma att ändras. Jag tycker bakanslutet är överlägset snyggast och har ännu inte hittat några belägg för att det skulle vara sämre, men toppanslutet gör att man kan mura en något kortare skorsten. Kanske är det dumsnålt att tänka så? Rökrören kostar väl de också, å andra sidan värmer även de litegrann.

    Om en dubbelpipa installeras på samma sätt, fyller man igen skorstenspipan nedanför kaminanslutningen, som hos en murad skorsten? Jag tänker på den övre kaminen, som i fallet med dubbelpipa (inte skissat än) får flera meter för långt rör nedåt. Det känns onödigt och som en kostnad man kunde spara in. I början var jag bra sugen på att installera en kamin i sovrummet på källarplan också, men allt det beror på hur sotaren ser på saken. Om han anser att det i alla lägen är olämpligt med två eldstäder på samma pipa, då nöjer jag mig med två pipor/kaminer.

    Buggen med två enkla, kontra en dubbel, är att man måste fabricera plåtinklädnad av pipan och skorstenshuv själv, då har inte isokern några färdiga bitar. Å andra sidan gillar jag att göra saker själv och jobba i plåt är jag förhållandevis van vid att jobba i. Jag skulle även ta emot förslag på snygg inklädnad av biten som exponeras på verandan. På taket känns plåt givet, då själva taket är i korrugerad aluminium och av lågt sjuttiotalssnitt, men det blir ju konstigt om man putsar skorstenen på verandan och plåtinklär toppen och betraktar det hela från håll, eller? Att klä in piporna på verandan med plåt kanske kommer ge ett ventilationstrummeutseende?
     
  10. D09
    Medlem · Nivå 25
    Noterar att du har kaminanslutning och sotlucka på samma höjd i källaren.

    Kanske värt att kolla med leverantören så det funkar då det blir två ingrepp i samma block och rökrör. Dvs blir inte så mycket gods kvar.
     
  11. Keexet
    Medlem · Nivå 9
    Hej och vad roligt att du lyft min gamla tråd, jag har just satt igång med detta projekt, även om jag inte börjat gjuta fundamentet än.

    Intressant reflektion, hade tänkt sätta röret och luckan i var sin "vägg", men det är en relevant poäng och jag ska ta reda på svaret så jag vet innan håltagning görs. Har tänkt att jag borde kontakta leverantören i några andra frågor också, såsom hur avväxling på krypvind bäst utförs och om jag bör ta ner panelen från den panelade väggen och ersätta den med något skivmaterial. i Säljbroschyrerna står det bara att det i "vissa fall kan byggas dikt an mot brännbart material".

    För övrigt kan jag nämna att idén på ritningen redan fått ett antal modifieringar; jag byter plats på rökrören, så det kortare röret hamnar intill hörnet och jag kommer troligtvis att mura ett fundament för detta kortare rör från bottnen av schaktet och inte med ett "lock" över schaktet. Jag är osäker på hur jag skulle få en sån konstruktion stark nog för att stå pall för en tung skorstenspipa.

    Vedförrådet uteblir således,men bakom skorstenen kommer det att bli ett två meter högt utrymme om ca 60x100cm som inte kommer användas och bara är åtkomligt uppifrån. Förslag på kreativa användningsområden emottas med stor tacksamhet,:) speciellt om det är något som ska förberedas redan nu. Funderade ett kort tag på om man skulle ställa ner en stor hydrofor, men det blir lite knepig rördragning då inget annat vatten finns i närheten i kåken. Men ni förstår tänket, med en lucka i altanen kanske det kunde vara förråd för alla solstolar och dynor? Spåna på! :p

    På grund av takstolarnas placering kommer jag mura de två piporna med ett avstånd så att en takstol ryms mellan. Detta underlättar även murningen av fundamentet som får ett mått som bättre överensstämmer med måtten hos de murblock jag bygger på. Pipan kommer dock få ett ganska brett utseende över tak, ca 85x37cm istället för 72x37, men eftersom ingen inklädnad är bestämd så finns det flexibilitet i tänket.:cool:

    Hoppas jag inte gjort alltför många mentala kullerbyttor nu, ge mig gärna hjälpsam respons, jag är lite rudis på det här med gjutning.:rolleyes:
     
    • Laddar…
  12. Keexet
    Medlem · Nivå 9
    Projektet med murningen av skorstenen fortsätter. Jag är helt rudis på betonggjutning, men allteftersom man kladdar får man in lite känsla.

    Jag har nu ytterligare reviderat idén och en stor anledning till att jag slutat redogöra för alla steg i ett projekt är för att jag bara verkar alldeles för obeslutsam när jag ständigt ändrar mig. Tyckte jag hade ett genidrag en natt när jag kom på att den korta pipans fundament med fördel muras i marknivå och inte alls blir en del av schaktet.

    Idag skred jag till verket och den korta pipans fundament (40x40cm) blir mindre än den nedres (50x50cm). Piporna hamnar fortfarande bredvid varandra, men en bit ut från hörnet. Den stora fördelen med detta är att jag fortfarande kan använda schaktet som vedförråd, samtidigt som jag inte behöver gjuta ett starkt lock. Nu kanske jag till och med snickrar ett lock i trä?

    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20180725_183021.jpg
     
    • Laddar…
  13. Keexet
    Medlem · Nivå 9
    Nu har jag murat halva långa pipan och börjat med den korta, så de ligger jämsides ungefär. För frigång mot husväggen var jag tvungen att riva panelen, de klena läktreglarna den satt spikad i, samt gullfibern innanför. Men innanför gullfibern är det asfaltsboard (asfarock) och pipan kommer ligga dikt an mot denna, frågan är om den på sikt borde bytas ut mot gips eller mer brandtåligt material. Inser att sotarn kanske kan svara på detta, men han har varit lite svår att nå. Jag misstänker att det är ytterligare värmeisolering innanför denna skiva.

    Schiedel refererar i flera av stegen till "stenull" som jag förstår det är samma sak som mineralull, men helt oinsatt på de olika materialen undrar jag förstås vilket av dem som avses och som man med säkerhet vågar använda för att isolera nära pipan, kring sotluckor osv...

    Själva staplandet av klossar har varit lekande lätt, jag hoppas bara det blir tätt!:p
     
  14. Keexet
    Medlem · Nivå 9
    Känner att det är dags för en uppdatering i den är tråden.

    Murade ungefär halva skorstenen på semestern, sen kom det lite annat emellan och projektet blev pausat. Jag visste helt enkelt inte när jag skulle kunna fortsätta. Men efter lite stiltje kom jag igång igen och jag har nu murat färdigt. Jag fick komplettera med ett yttermantelblock till den ursprungliga beställningen, då jag varit lite slarvig och piporna råkat hamna omlott. Förhoppningsvis är detta bra hur hållfasthetssynpunkt. Haft kontakt med en lokal plåtslagarfirma som knackat ihop och monterat det sk "underbeslaget" och de får väl göra överbeslaget (själva huven) också för enkelhetens skull. Skorstenen borde ganska precis kvalificeras efter reglerna, då den är ganska exakt en meter hög och med råge över nock (det syns nästan på bilden)

    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20180929_184041.jpg


    Nu blir nästa steg att putsa skorstenen, jag har velat fram och tillbaka här också, tänkte först att den skulle kläs in i plåt. Men dels för att jag vill göra saker själv och dels för att det blir lite billigare, men framförallt för att det kommer se bäst ut, så väljer jag att putsa. Det är även en längre del som går längs verandaväggen som är synlig och att klä in den med plåt skulle bara se märkligt ut, lite som en ventilationstrumma. Fasaden är ljusgrå, så vit/ljusgrå puts blir nog det bästa.

    Bild från i somras, det var varmt att krypa runt med tunga isokernblock på vinden i den trettiogradiga värmen.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20180728_150133.jpg


    Dock har jag lite funderingar kring detta. Har försökt läsa på hur man bäst går till väga med putsning och även om detta inte behöver bli något mästerverk, tänkte jag börja med den nedre biten eftersom det blir lättare ur arbetssynpunkt och viss erfarenhet har förvärvats när man sen står på taket och ska göra samma sak. Hade tänkt slamma skorstenen för att sen lägga på ett lager putsbruk som mest ska ta bort alla ojämnheter, blockskarvar samt skarven mellan piporna.

    Något att tänka på för en som aldrig ägnat sig åt cementputsning förr? Ska jag använda putsnät? (verkar inte behövas på en pipskorsten).

    Vilka verktyg klarar man sig inte utan? Putsborste, långskånska, en rejäl murarbalja? Några murslevar och en cementvisp har jag ju redan.

    Den andra funderingen jag har och som kanske bäst tas upp med sotaren, är om jag kanske borde rivit "asfarocken", den svarta skivan bakom skorstenen, för brandsäkerhetens skull? Skorstenen ska ju kunna monteras dikt an mot brännbart material om rökgastempen inte överstiger 350 grader, vilket ingen normal vedkamin verkar göra, men kan jag vara förvissad om detta och hur argumenterar jag för detta inför sotaren? Räcker det att visa tillverkarens dokument?

    Ska jag åtgärda detta lutar det åt att jag får göra det inifrån, men det vore väldigt skönt att slippa, samtidigt som jag är väldigt mån om brandsäkerheten. På vinden hade jag tänkt sätta en skiva som skärmar av och funderar på om en enkel gipsskiva kan vara nog? Skulle även vilja göra en fixtur för skorstenen på vinden, för att ytterligare stabilisera, tillverkaren illustrerar detta med träreglar och jag funderar på om det är bättre att göra dessa i stålprofiler jag redan har liggandes?

    Tacksam för all respons och input i detta!:)
     
  15. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 19
    Får man fråga vad materialet gick loss på? Är sugen på att mura upp en själv nämligen