1 530 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
Vem äger gatu-/vägbelysningen
Bakgrund: På enskild väg finns ca 50 vägbelysningsstolpar. Dessa stolpar finansierades, ungefär när länsman föddes, av driftig privatperson. Belysningen har drivits med ett privat abonnemang som ”ärvts” till annan, fortfarande privatperson, alltefter åren gått. Nu är det slut med det då privatperson är rädd för vad det eg innebär att ha ett privat elabonnemang. (Fullt förståeligt, säkeretsansvar etc.)
Nu till frågan: vem äger egentligen belysningen?
Själv vill jag påstå att det är vägföreningens ansvar att ta in belysningen i föreningen. De ansvarar ju för säkerheten på vägen.
Någon som har vetskap om detta?
Nu till frågan: vem äger egentligen belysningen?
Själv vill jag påstå att det är vägföreningens ansvar att ta in belysningen i föreningen. De ansvarar ju för säkerheten på vägen.
Någon som har vetskap om detta?
Det finns faktiskt lagar som säger att saker blir mer och mer ägda av de/dem som rent fysiskt har dem hos sig. Så är det för mycket saker som ingen vill kännas vid. Så efter flera år kan ni nog hävda att ni äger dem.V VeraLi skrev:
Medlem
· Blekinge
· 12 227 inlägg
Visst finns det lagar som reglerar detta.V VeraLi skrev:
1. Vägföreningen förvaltar en gemensamhetsanläggning men får enligt anläggningslagen inte förvalta något annat. Det är anläggningsbeslutet som avgör vad som ingår i gemensamhetsanläggningen. Kanske är det hela ett missförstånd och vägbelysningen ingår i anläggningsbeslutet? Kolla noga på Min fastighet på Lantmäteriets sida. Om du är delägare i gemensamhetsanläggningen så loggar du in där med BankID och läser originalhandlingarna. Leta efter en mening av typen "fastigheterna utgör en samfällighet för anläggningens utförande och drift". Leta efter också vad som ska utföras, respektive drivas. Står det något med "befintliga vägar" så blir det en tolkningsfråga vad detta innebär. Ofta finns bara en enkel karta. Då kan ni hävda att belysningen är en del av väganläggningen och ingår om belysningen inte särskilt nämns i anläggningsbeslutet.
2. Om belysningen inte ingår i anläggningen så kan ni ansluta den till gemensamhetsanläggningen. Detta kräver en lantmäteriförrättning för att ompröva er gemensamhetsanläggning för väg. Om alla är överens och ni kan hålla nere diskussionerna med lantmätaren så kanske det går att hyvla av för 50 000 kr eller så.
3. Vem äger då belysningen? Ja ingår den inte i ett anläggningsbeslut så lär den fortfarande vara i privat ägo. I och med att ursprungsägaren är död så lär det vara dennes dödsbo som är den formella ägaren. (Detta är inte helt ovanligt. T ex vår vägförenings väganläggning ligger på en gammal stamfastighet som blev över efter en massa avsöndringar vid 1900-talets början. Den ägs av en död baron enligt fastighetsregistret. Lantmäteriet och kommunen brukar kringgå detta med tystnad när de behöver göra något med marken.)
Det är ofta saker och annat lämnas åt sitt öde. Att försöka spåra saker bakåt både kan vara svårt och sonen till dödsboet osv. Kanske inte ens vill detta. Att äga något är inte alltid bara en tillgång det kan också vara en kostnad och belastning. I många samhällen i Afrika så har de det helt enkelt så att du bara lånar grejor.
Andra samhällen har det så att lämnar du någon pryl, då vill du väl inte ha den och någon annan som tar den och vårdar den blir då ny ägare till prylen.
Andra samhällen har det så att lämnar du någon pryl, då vill du väl inte ha den och någon annan som tar den och vårdar den blir då ny ägare till prylen.
Vem sköter anläggningen, byter ljuskällor och sådant? Vems mark står stolparna på, är det en tomtägare eller många?
Det vad gäller stolparna, sen är ju även frågan om elsäkerheten. Är utlösningsvillkor er uppfyllt, PEN i form av koncentrisk skärm av vilken area? Passerar folk och hundar är detta också en säkerhetsfråga minst lika angelägen som skyddet ljuset skapar för att hindra olyckor.
Går det på ljusrelä eller timer, stämmer tändningen med när solljuset försvinner både sommar och vinter?
Det vad gäller stolparna, sen är ju även frågan om elsäkerheten. Är utlösningsvillkor er uppfyllt, PEN i form av koncentrisk skärm av vilken area? Passerar folk och hundar är detta också en säkerhetsfråga minst lika angelägen som skyddet ljuset skapar för att hindra olyckor.
Går det på ljusrelä eller timer, stämmer tändningen med när solljuset försvinner både sommar och vinter?
Klicka här för att svara