Tänkte efter några påtryckningar lägga upp en byggtråd på mitt lilla hobbygarageprojekt.

Tanken är att det skall se ut såhär

Detta är ett av utkasten som en kompis har ritat.

Tanken är suterräng garage ingrävt i en slänt.
Toalett samt trapphus på nedervåningen.
Övervåningen förvaring.
Billyft samt lite tjockare platta på en del är också tanken.

Fler bilder kommer ....
 
  • Pka_SR.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0253.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_2725.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_2740.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Oj, såg inte helt pissigt ut:)
Fixa en parkeringslyft så du kan avnjuta en bil på övre plan oxå!

MVH/
 
Lägger upp mer bilder.

Några ifrån grävningen fram till dag 5.
Sedan några bilder på liften som också inköpts.
En golvförsänkt tvåpelarlyft som inte ser så stor ut men den ligger ca 3m under färdig platta.
Denna gjöt jag en betongkasun runt med en lite större klack.
 
  • IMG_0381.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0406.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0412.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0342.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_2717.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kapten_Haddock skrev:
Oj, såg inte helt pissigt ut:)
Fixa en parkeringslyft så du kan avnjuta en bil på övre plan oxå!

MVH/
Har redan tänkt på detta, bygger i en slänt och mellanplanet är tänkt att bli ett håldäck ifrån Kynningsruud.
Har beräknat belastningen till ca 500kg/kvm på detta och då räcker det gott och väl för bilar etc. Får in ca 5 bilar på mina 81kvm som det är tänkt, över lyften som har ett högre utrymme får jag ha någon form av förvaring typ kompressor.
 
Härligt projekt! Tänk om man hade tid och plats för ett garage som är större än huset....

Kul att du lägger upp lite bilder!
 
Ska följas!
 
Kul tråd! :)
Kommer följas.

Skickat från min LT26i via Tapatalk 2
 
Mer bilder

Grävarn stötte på berg när han grävde så Myrmarks bergsprängning fick rycka in.
Iofs detta är inte fel då spränga är billigare än att köra hit stenmassor
 
  • IMG_0462.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0457.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0450.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kapten_Haddock skrev:
Blir nästan sentimental:)
Riktig mancave potential!

Antar du håller koll på [länk]

Kanske världens bästa tidsfördriv:)

MVH/
Japp har kollat lite där men bygger efter egna tokiga ideer hur det skall va utformat
 
Har du nå roliga kärror att ställa in sen?
 
Grävningen till schaktbotten klar på översta bilden samt hålet för liften utgrävt.
Sedan sprängdes det för liften för att få ner den och att den står stadigt på berget.
Som man kan se är min tomt "lite" vattensjuk
 
  • IMG_0467.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0471.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0488.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vart får man tag på en sådan lyft? Vad ser du för fördelar förutom att du slipper pelarna? Känns som det kan bli problem om något händer med den där nere:-/
 
Kul läsning! Härligt bygge!

Funderar också på suteräng garage. Men jag tycker att det verkar dra iväg å bli så himla dyrt...

1) Har du nån budget? Vad går mark arb m.m. på? Hur mycket sprägning blev det?
2) Hur hade du tänk lösa suteräng delen? Leca eller betong?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.