Robotgräsklippare
rehn: Efter att funderat ett varv till öppnar jag ytterligare en väg genom det som anges som "buskar spaljé". Då kan jag dra guiden in genom ena öppning, i en liten sväng, och ut genom den andra öppningen Det blir lite smalt men jag prövar. Det andra jag har upptäckt är att man kan ange att klipparen kan använda både guiden och begränsningskabeln för hemgång. Det verkar som den tar det
NisTus: [citat] Hade tänkt gräva ner den också. Inte riktigt jättehaj på värmepistolen😂
Bernie99: [citat] Den skall väl funka så att kameran detekterar hinder men magnetslinga behövs för att begränsa roboten från tex grannen när det bara är lågt gräs som skiljer tomterna åt. Men som sagt, vore intressant att höra erfarenheter från de som har kamera-baserad robot från Works Landroid.
Anonymiserad 239657: Jag har ca 1100 kvm gräs med. I 2 etage, så den går på en ramp upp och ner emellanåt. Haft min sedan 2018 och inte bytt något alls. Den har fotfarande bra kapacitet och strular aldrig. Jag kör på 315. Man kan säga att jag sätter igång den när frosten är slut och sen går den till alla löven ramlar av. Fick dock stänga den 2 veckor i maj pga torka, den tuffa på lugnt sen och hann
Magnus Göransson: Jag kör klipparen på ett lab-aggregat nu och nu går den helt utan strul. Ställde den på 28 volt och 4,2 ampere. Blir att beställa ett nytt nätagg.
golfgreen: [citat] ESP:n har jag byggt in i en kopplingsdosa så den håller sig väderskyddad. Magnetsensorn byggde jag in i en 3D-utskriven hållare. Jag har inte använt lösningen på ett tag nu eftersom hunden lyckades smita ändå. Men det beror på att jag gjorde en lat lösning och bara låste åt ena hållet, luckan kunde alltså öppnas fritt inåt. Hunden var inte dummare än att han kom på
micked99: Jag vet att ECO läget påverkar slingsignalen, kolla så du inte har råkat aktivera denna funktion
vitaudi: [citat] Jag tackar alla inblandade i denna tråd. Enkelt att med hjälp av nål koppla in sig på olika platser utmed begränsningskabeln och mäta resistansen. Felet hittat inom några minuter. Jag har en kabelbrottstestare från Uni-T men nackdelen med denna är att den bara funkar om kabeln är av. I mitt fall, där felet förmodligen var i en skarv, syntes inga fel, men resistansen var
lille_po: Min gamla 230x har gjort sitt och behöver en ny. Frågan är, ska man köpa en 430x som inte tillverkas längre, men som finns än att köpa. Eller en 430x Nera, och använda redan nedgrävda kablar.
jerydh: Instruktionsboken ger bara det här. Frågan är väl lite vad ”nedåt” innebär när man vänt den såhär men inget verkar funka
stefanmol: [citat] Har typ liknande fel... och ny frontsensor
hempularn73: Nytt kort löste problemet om någon annan letar här efter liknande fel. Man måste dock skapa ny signal när kortet är bytt.
Freddedan: På min gamla Automower finns det tre programknappar märkta A, B och C. Prova tryck på någon av dessa för att få tillbaka den i normalläge.
Valpen001: Hej, jag har fått problem med en Hq 450x ca 8år gammal. Maskinen stannar mitt på gräsytan, utan någon synliga anledningen (helt plan yta). Kontrollerar om det finns något som har påverkat klippare, öppnar luckan, slår in koden och trycker på start. Displayen visar då att "krocksensor" aktiv, gör ett flertal försök. Under infon visar att samtliga sensorer är påverkade. Jag har
etompau: Beskrivningen låter märklig. Med dessa reparationer och byte av huvudkort så borde väl verkstaden se till att klipparen fungera utan problem? Det finns ett kretskort i klipparen som signalerar till huvudkortet om klipparen blir lyft. Detta borde verkstaden hålla koll på.
GustavLincher: Har kommit över en Roboyagi som ska klara 3000 m2 med installationskit osv. Hur upplever ni att den fungerar som har haft den ett tag? Den säljs väl inte längre.
Torpgubben: Vad är det för specification på transformator till 308? Spänning, ström, AC eller DC? Om DC vilken polaritet?
FlisanPhi: [citat] Den började strula igen ganska direkt men jag beställde hem och bytte kretskortet i laddstationen och sedan dess har den gått som en klocka. Så i mitt fall var det laddstationens kretskort som var problemet.
Stickan56: [citat] Det spelar ingen roll för funktionen i detta fall. Stickan
Gustav Ravander: [citat] Det verkar inte fungera, antingen kan du testa att skicka till en annan email: Therese.ravander@gmail.com. Eller eventuellt lägga upp filen i Google drive och dela till mig du har ju min e-post, men det kanske blir lite mycket arbete. Men jag tackar i förhand.
tensiden: [citat] Även utan att sätta startpunkter är sannolikheten stor att du får hela gräsmattan klippt. Jag förvånas själv fortfarande över att vår robot i ena stunden är på en del av gräsmattan som bara går att komma till via två små passager och sedan är på andra sidan av trädgården och snurrar runt. Algoritmerna gör att den kommer att hitta till alla ställen. Däremot är
Zynvinkeln: Det konstiga är att den hittar hem i ca 95% av fallen. Tror att när den inte hittade hem så kan det berott på slöa blad i kombination med högt gräs så att den drog mer batteri
IVA-snickarn: Hej, Problem 1 kan lösas även utan GPS genom att ställa in flera olika utkörningslängder innan roboten börjar klippa för olika områden av gräsmattan, tex A) det område som laddstationen står i; B) ett satelitområde bortom korridoren, tex 15 m och C) ytterligare satellitområde bortom ytterligare en korridor, tex 25m. Sen ställer man in hur ofta roboten börjar klippa vid respektive
etompau: [citat] Ja det lär funka. Klipparen lär av slumpen hitta in/ut ur det lilla södra området.