Planlösningar
rusticola: Något om husets plasering i naturen kan man få på Dryophila , Lite ner på sidan finns en bild utifrån fälten vilket är åt väster med fin kvälssol. Köket ligger alltså i norra delen av huset.
fialottabus: hej 1,5 milj det är mer än vad vårt hus kostade att bygga ... (144kvm i 1,5plan) Hur stor yta vill ni bygga ut? Ska ni ha kök/badrum i den ytan? Lyx eller budget?? mvh fialotta
donparty: Här kommer några bilder på tomten, på en av bilderna ser ni även min gravida flickvän :). Jag ska se om jag inte kan ladda upp fler bilder för dom här bilderna är bara från en sida av tomten. Ni ser på bilder vart huset kommer att stå samt garaget.
Mats: Håller med om att kaminen ska stå mot innerväggen så att den kan bidra med maximalt med värme till huset. Alltid mycket trevligt vid strömavbrott vintertid
ulricac: ...med rum ovanpå garaget var byggt på 70-talet (typisk mexitegel-villa) men utan rum på garaget. Någon gång på slutet av 80-talt byggdes rummet ovanpå garaget. De hade fått bygglov för detta!
rusticola: Tack för åsikter! ja det är det vi vill ha! Jo vi har egentligen tänkt att arbetsrummet snarare ska vara en del av v-rummet med stor öppning emellan. Det är ju krav på att man ska kunna göra ett sovrum så det är väl mer det som syns nu. Att se kaminen från köket är ju lätt ordnat genom att ta bo... inte bygga :-) väggen som går ut från murstocken. Ritade också först skafferiet
billy_baver: Det bästa råd jag kan ge dig är att "tänka målgrupp". Vilka människor kommer att vilja bo här? En ung barnfamilj? Ett pensionärspar? Nyinflyttade som letar villa? Studenter som delar lägenhet? Någon som vill ha ateljé eller hemmakontor? Ska lägenheten ha uteplats och tillgång till trädgård? Var ska de boende parkera bil? Var ska de ha sitt förråd, elmätaren och sin soptunna?
mindblow: Tack för alla kommentarer och idéer! Från början var jag säker till 100% att det var såhär vi ville ha det, men nu börjar jag bli lite fundersam. Liten update: Det blev tyvärr inget loft. Prisskillnanden blev för stor, och våran budget klarar tyvärr inte av det. Nästan 400´000 kr kostade enbart loftet och trappa, så hemskt dyra kvadratmeter. Så istället för trappa blir det en
Ellenkaramellen: [citat] Du skulle kanske titta på planlösningar från gamla skånelängor och liknande. De är nästan alltid 6 meter breda och från början hade de oftast inte heller någon inredd ovanvåning. Skånelängor har inte heller symetriskt placerade fönster, så inredningen blir lättare. Min spontana tanke är entré på mitten, vardagsrum till höger med genomgång till ett eller två
Trollvinter: Matrix: Förlåt, jag glömde säga vad det var för hus jo!
zno: Tack för era svar! I brist på bättre benämning kallade jag vägen mot ost för "huvudväg". Det är ingen högt trafikerad väg utan en "vanlig" villagata utan trottoarer som trafikeras av de som bor i området. Vägen i norr är en återvändsgränd som bara trafikeras av de som bor i anslutning till vägen, 4-5 st. Buskaget i söderläget är något som arkitekten "bara ritat in" och inget
Ms_IT-Nisse: Personliga kommentarer: - Avställningsyta för plåtar o.d. som finns i ugnen saknas. Det är bra (om man har barn) att slippa bära varma saker över golvytor. - Spegelvänd WC/Duschen i hallen så att wc-dörren inte kommer så nära ytterdörren, en annan lösning är att sätta in en skjutdörr. - Håller med en tidigare talare att verandadörren från matplatsen känns ivägen. Hur har ni
aktieante: Entrén vid trappan blir bättre. Flyttar WC/bad lite till vänster så entrén blir lite större.
carren: some r på bottenvåningen av vår 30-talslåda. Vi står just nu inför en till- och ombyggnad. 30 kvadrat/plan. Vi har löst det så här:
jon_h: Tänke bara tillägga, är ni säkra på att väggen inte är bärande, och hur vet ni det i så fall? Det är ganska ovanligt med så tjocka massiva betongväggar som inte har någon konstruktiv funktion.
mystic: Byggnadsvård - Stockholms läns museum Knuttimrat från Rexstugan - Timmerhus friggebodar timmerstuga timmerstugor härbre
imported_Byggaren: Att trappan gick ner till källaren var jag helt införstådd med. Pilen markerar alltid det plan där trappan har sin högpkt. om inte någon amatör varit framme och ritat 'pil nedåt' och Gullringehus tillhör inte dem (även om man kan tycka annat om dem i andra fall). Att 'tvära' huskroppen, dvs. vända på övervåningen, innebär konstruktiva problem för er då nuv. bjäklag kommer att
Ilzru385: Hej! Jag hade behållt väggen mot hallen men tagit bort den delen som är med kyl o frys. Sen hade jag byggt en bardisk efter diskbänken alltså den blir 90 cm in mot vardagsrummet, möjligtvis övanpå bardisken skulle man kunna ha vinglasförvaring typ krog för att skärma av lite mot vardagsrummet om så önskas. Tibrokök, har jag sett , har några spännande lösningar för bardisk som
Ilzru385: 1,2 meter är inga problem, det kommer att kännas luftigt ändå. Kanske skulle vara bra med lite avrundade horn på bänkskivan det gör mycket ont när man väl springer på dom...
rickardg: En annan variant vore att göra om källartrappan från U-form till L-form så man kommer upp i vardagsrummets övre vänstra hörn, så blir det plats för en liten toa med ingång där man nu går ner i källaren. Kanske kan flytta den väggen vid trappan några decimeter (neråt i bilden) så det inte blir allt för litet. Blir svårare att möblera vardagsrummet men nånting måste nog offras
fialottabus: hej jag såg en gång en lösning där man vinklat ut spisen 45gr ut från bänkskivan och sedan fyllt på litet extra bänkskiva runt omkring, som en slags minihalvö. Eller så kan man göra som grannen, sätta två köksskåp på hjul med en bänkskiva ovanpå och sedan förvara detta under den vanliga bänkskivan och skjuta fram detta när man behöver extra utrymme. modulenthus är ju
sandhall: Argumenterar inte emot. Du får naturligtvis fylla hela huset med tankar om du vill. ;)
Ella: Nej, vi får sjöutsikt från sovrummet! Så det hamnar mot norr/väster och köket mot söder och tomten. Vi planerar att bygga en altan utanför köket så att vi slipper få södersolen rakt in :). Nu återstår bara att se om man kan bygga så öppet i mitten. Det blir nog en eller ev två balkar i taket eftersom ju hjärtväggen är så bruten.
Trollebo: Vi har nu kommit några steg vidare i våra funderingar. Är fortfarande inne på att förlänga huset 4 meter men att även göra en smalare utbyggnad där vi har full takhöjd. Främst med syfte att få en lite roligare form på huset, men även för att få lite mer ljus till sovrummen på övervåningen. Kommer nu även att göra det befintliga sovrummet på nedervåningen större och sätta
juvefarmer: Jag tycker lyx. Precis som föregående talare är det bra när kidsen blir större.
pinebar: När vi sökte bygglov sa vår arkitekt att "ni hade tur med er handläggare". Alltså misstänker jag att det finns en hel del godtycke om man får bygglov eller inte. Jag har sett flera lägenheter byggda på 60-talet som har sitt stora badrum i anslutning till matplatsen i köket. Men det är ju alltid så att man bör följa de regler som gäller vid den tiden man bygger eller bygger om. Att
jon: [citat] I sista skissen är uteplatsen tänkt att vara längs kortsidan till väster. Frukosten får isf ätas på balkongen men resten av dagen fram tills den går ner får man på uteplatsen.