Enklast är ju att "lämna" en bit, eftersom den gamla väggen ju troligen är bärande. Om du vill ha det slätt måste du troligen bygga in bärande järnbalkar dolt, vilket kräver att väggtjocklek och bjälklag har plats för detta. Om du låter den avbärande konstruktionen vara synlig, dvs en bit vägg på varje sida och en bit i taket, döljer du ju de nya reglarna (järnbalk eller limträ tex) i dessa, vilket är betydligt enklare.
Vitlaserat limträ är snyggt tycker jag och behöver inte kläs in, men beroende på hur kraftig den måste vara kan "gubben" i taket bli väl tjock.